جلوگیری از خروج ارز با استفاده از کاتالیست‌های نانو

یک شرکت صنعتی کاتالیست تیتانیا حاوی نانوذرات برای بازیابی سولفور تولید و به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخل کشور عرضه کرده است. این کاتالیست‌های نانو مانع از خروج ارز از کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛مدیر فروش کاتالیست یک شرکت صنعتی از عرضه کاتالیست‌های این شرکت به پالایشگاه‌های ایلام، هاشمی‌نژاد، فازهای مختلف پارس جنوبی و پتروشیمی خارک خبر داد و گفت: فروش این کاتالیست‌ها در حدود ۲۰۰ میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود که عرضه این کاتالیست‌ها مانع از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور شده است.

حذف گوگرد از ترکیبات نفتی، بخش بسیار مهمی در تصفیه سوخت‌های هیدروکربنی است. ترکیبات گوگردی مانع از عملکرد مناسب خودروها شده و سوختن این ترکیبات همراه با آزاد شدن گاز SO۲ است. انتشار این گاز موجب تشکیل باران‌های اسیدی و سایر مشکلات زیستی از جمله تخریب نمای ساختمان‌ها می‌شود. بنابراین به طور کلی حذف گوگرد از سوخت‌های دیزلی تا کمتر از حد مجاز بسیار ضروری است.

علی شاکرینی افزود: برای شیرین‌سازی گازهای ترش باید گوگرد را از فرآورده‌های نفتی حذف کرد. یک روش سوزاندن گوگرد است که اثرات زیست‌محیطی به همراه دارد و به جای آن می‌توان از بازیابی گوگرد استفاده کرد. مهم‌ترین فرایند گوگردزدایی در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، فرایندی به نام کلاوس است که در آن گوگرد از هیدروژن سولفید موجود در گاز طبیعی و در گازهایی که به عنوان فراورده‌های جانبی طی پالایش نفت خام تولید می‌شوند، استخراج می‌شود. بازیابی به روش کلاوس می‌تواند ۹۲ تا ۹۵ درصد گوگرد را حذف کند. محصول گوگرد به دست آمده از این روش هم قابل استفاده بوده که از نظر اقتصادی به‌صرفه است.

شاکرینی تصریح کرد: فرایند از کوره شروع می‌شود، فعل و انفعلاتی در کوره اتفاق می‌افتد و بخشی از گوگرد بازیابی شده و باقیمانده گوگرد وارد راکتور می‌شود. معمولا دو یا سه راکتور استفاده شده تا باقی گوگرد بازیابی شود. در این راکتورها یک یا دو کاتالیست و گاهی هم ۳ کاتالیست موردنیاز است. کاتالیست آلومینا، کاتالیست تیتانیا و کاتالیست ترکیب آلومینا و اکسیدآهن از جمله این کاتالیست‌ها هستند که برای فرایند گوگردزدایی استفاده می‌شوند.

به گفته وی در فرآیند بازیابی گوگرد، گروهی از مواد هیدروکربنی با گوگرد واکنش می‌دهند و ساختار گوگرد/کربن ایجاد شده که این ترکیبات موجب کاهش کارایی فرایند گوگردزدایی می‌شود. برای حل این مشکل از کاتالیست تیتانیا استفاده می‌شود که عمل هیدرولیز را انجام می‌دهد تا این واکنش‌ها ناخواسته به حداقل رسیده و کارآیی دوباره افزایش ‌یابد.

https://ipna.news/149494کپی شد!