ژِل، دستکش لاتکس و ماسک آنتی‌باکتریال به‌زودی در کشور تولید می‌شود

ژِل ضد عفونی کننده، دستکش لاتکس و ماسک آنتی باکتریال به زودی توسط این پژوهشگاه در کشور با قیمت مطلوب تولید می‌شود تا از خروج ارز و واردات جلوگیری شود.

به گزارش خبرگرازی پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مهدی نکومنش رییس پزوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمرهایی تولید کرده اند که الکل‌ را به ژل ضد عفونی کننده تبدیل می‌کنند و به زودی به تولید انبوه می رسد. درحال حاضر ژل ها از کشورهای خارجی وارد می شود و قیمت بسیار بالایی دارد.

رییس پزوهشگاه پلیمر و پتروشیمی افزود: محلول‌های ضد عفونی کننده به صورت مایع تولید می شوند و تاکنون ژل در داخل تولید نشده است.

وی ادامه داد: ژل ها ماندگاری بیشتری دارند و می توان از آنها به مقدار بیشتری استفاده کرد و همچنین میکروب کشی بهتری دارند. با استفاده از این نوع پلیمر به مقدار (یک درصد وزنی) الکل به ژل تبدیل می شود. خط تولید این پلیمر در دستور کار قرار گرفته است تا به زودی این ژل ها در دسترس عموم قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی عنوان کرد: به دلیل اینکه همان یک درصد مایع پلیمری در کشور وجود ندارد، این ژل ها از سایر کشورها وارد و با قیمت بسیار بالا فروخته می شود که ما موفق به تولید این ماده شدیم.

 تولید لباس‌های باکیفیت بیمارستانی با استفاده از پلی اتیلن

نکومنش عنوان کرد: کمک در بحران ها را وظیفه ملی می دانیم و شاید در ظاهر موضوع کرونا به پلیمر مربوط نباشد، اما زمانی که به این موضوع وارد شدیم پروژه های بسیار مفیدی را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: از هفته های اول اسفند که موضوع تازه مطرح شد، سه شرکت موجود در مراکز رشد به تولید مواد ضد عفونی دست بر پایه الکل و غیر الکل اقدام کردند و هنوز این تولیدات ادامه داد.

نکومنش با بیان اینکه الکل پیش از تولید مواد ضد عفونی کننده آزمایش می شود، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰۰ هزار لیتر و در بسته های ۱۵۰ سی سی و ۳۰۰ سی سی تولید شده است و ظرفیت تولید آن ۱۵ هزار لیتر بوده که به دلیل کمبود الکل و آزمایش های تخصصی روی ناخالصی الکل تولید نیز کم شده است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تصریح کرد: همچنین یک شرکت دیگر به تولید لباس های بیمارستانی و ماسک چند لایه اقدام کرد و تاکنون به بیمارستان های بسیاری فروخته شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که موضوع جدی تر شد محققان و فناوران روی پلی اتلین ها پژوهش کردند و دریافتند یک سری پلی اتیلن هایی هستند که اگر چند شاخه شوند از لحاظ چسبندگی خواص خوبی دارند و برای تولید گان های بیمارستانی (لباس) استفاده می شود و می توان این گان ها را با کیفیت بهتر تولید کرد.

به گفته نکومنش تا کنون ۵۰۰ کیلوگرم پلی اتیلن با شاخه های فراوان فروخته شده است. یک گرم از این ماده سطح یک متری را می پوشاند و نمونه های اولیه این ماده بسیار خوب بوده و در حال حاضر تولید مستمر دارد.

 تولید ماده اولیه دستکش و جلوگیری از واردات

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اظهار داشت: در حوزه موادی که بیشتر پلیمری هستند لاتکس هایی موجود است که دستکش های اتاق عمل را تولید می کنند و مواد آن شیرابه های خاص پلیمری است که در داخل تولید کننده نداشتیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دانش را سه سال پیش برای تولید ماده ای با مشخصات نزدیک به این ماده پلیمری تولید کرده بودیم و هم اکنون می توانیم آن ماده را به تولید انبوه صنعتی برسانیم. همچنین مواد اولیه این دستکش ها برپایه واردات بوده به همین دلیل قیمت این دستکش ها در بازار بسیار بالا رفته است.

تولید ونتیلاتور زیر قیمت بازار

نکومنش همچنین در خصوص سایر پژوهش های این پژوهشگاه گفت: تولید دستگاه ونتیلاتور کوچک (دستگاه تنفس مصنوعی) نیز محقق شده است که نقشه آن را دانشگاه های معتبر دنیا مثل ام آی تی آمریکا برای استفاده آزاد روی سایت های خود گذاشته اند. یکی از اعضای هیات علمی با کمک یک شرکت دانش بنیان از اساتید دانشگاه تهران دستگاه را ساخته و نمونه آن را به اداره تجهیزات پزشکی ارائه کرده اند.

وی ادامه داد: در صورت تایید اداره تجهیزات پزشکی می توانیم حداقل هزار دستگاه را تولید کنیم. این دستگاه به دیتاهایی با دقت بالا نیاز دارد و می توان هر دستگاه را به قیمت زیر یک میلیون تومان به فروش رساند.

عرضه ماسک آنتی باکتریال برای اولین بار

نکومنش عنوان کرد: ماسک هایی که از صفحات پلیمری آنتی باکتریال (PLA)  ساخته شده، برای اولین بار توسط محققان پژوهشگاه پلیمر در کشور آماده تولید است.

وی ادامه داد: روی این ماسک ها باکتری رشد نمی کند و جای تعویض فیلتر دارد و می توان بیش از یک ماه از آن استفاده کرد. همچنین حساسیت پوستی ندارد و برای کادرهای بیمارستانی بسیار مناسب است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تصریح کرد: پلیمر آن حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه انعطاف دارد و در آب گرم قرار می گیرد و منعطف می شود. ماده اولیه این ماسک وارداتی است و ما در این باره محدودیت داریم.

وی ادامه داد: ماده اولیه این ماسک را از کشور چین تهیه می کنیم که به دلیل موضوع کرونا، تعطیلی های به وجود آمده و تحریم ها با محدودیت هایی مواجه هستیم و تهیه آن تا دو ماه طول می کشد. بنابراین تولید ماده اولیه این ماسک در دستور کار قرار دارد.

 تحریم  در زمینه کرونا مثبت بوده است

نکومنش عنوان کرد: وجود تحریم ها اقبال به تولید داخل را بیشتر کرده و سازندگی داشته است. همچنین وجود  تحریم‌ها در خصوص کرونا مثبت بوده است.

وی ادامه داد: البته یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر می خواست دماسنج در دمای پایین تولید کند، اما باید سنسور آن را از سایر کشورها خریداری می کرد که پروسه سختی داشت. با این حال درصورت داشتن زمان کافی می توانستیم این سنسور را خودمان تولید کنیم.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تصریح کرد: محققانی در کشور حضور دارند که سالهاست روی برخی پروژه ها کار کرده اند، اما هیچ گاه مورد توجه نبوده و صنعتی نشده است. اما در زمان شیوع کرونا به پژوهش های آنها رجوع شده است. بنابراین باید بسیاری از دانشگاه های علوم انسانی تحقیق کنند که بحران کرونا تا چه میزان اتکا به توان داخلی را افزایش داده است.

https://ipna.news/149296کپی شد!
منبع