سودآوری مثبت پتروشیمی‌ها در سال جدید

ویروس کرونا قطعا سبب کاهش خرید و فروش شرکت‌ها می‌شود و عامل دیگری برای افت شدید قیمت کامودیتی‌ها است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛روز چهار شنبه آخرین روز کاری بازار سرمایه در سال ۹۸ بود که شاخص بالای ۵۰۰ هزار بسته شد و نسبت به اول سال حدود ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کرد.

سال ۹۸، سالی طلایی برای بازار سرمایه بود و در بازار بورس سال پیش رو دو عامل مهم تأثیر گذار وجود دارد که یکی از موارد ویروس کرونا که در ماه‌های اولیه سال با آن مواجه هستیم.

ویروس کرونا قطعا سبب کاهش خرید و فروش شرکت‌ها می‌شود و عامل دیگری برای افت شدید قیمت کامودیتی‌ها است. افت را از دو زاویه می توان بررسی کرد.

درس جهانی که از بیماری کرونا وجود دارد و اپیدمی شدن این بیماری و زمین‌گیر شدن اقتصاد جهانی باعث می شود فشار شدیدی بر قیمت کامودیتی‌ها بگذارد.

عامل دیگر افت شدید قیمت نفت است. افت شدید قیمت نفت مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در بازار سرمایه در سال بعد است.

افت قیمت نفت بر بودجه تأثیر می‌گذارد و فشاری که بر بودجه است، در سال بعد بابت این موضوع شاهد یک موج تورمی و افزایش قیمت دلار هستیم.

افزایش قیمت دلار تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه می‌گذارد اما از جهتی صنایعی که مواد اولیه آنها با نفت تهیه می‌شود با مشکل مواجه می‌شوند.

هر صنعت دیگری به غیر از صنعت پالایشگاهی تاثیر مثبت دارند و از این افت قیمت نفت حتی صنعت پتروشیمی که خیلی ها فکر می کنند با ضرر از افت قیمت نفت مواجه می شوند از افت قیمت سود نصیب آنها می‌شود.

صنعت لاستیک از افت قیمت نفت زیان بسیار می‌بیند. زیرا بهای تمام شده شرکت ها وابستگی به نفت دارد و بر قیمت محصولاتش هیچ تأثیری نمی‌پذیرد و اهرم عملیاتی که این شرکت‌ها دارند باعث می‌شود سودآوری قابل توجهی در سال آینده داشته باشند.

https://ipna.news/149122کپی شد!