آخرین وضعیت پتروشیمی دهدشت

پروژه پتروشیمی دهدشت بارهای بار مورد توجه کاندیداهای مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی، مسئولین و مدیران کل و حتی برخی از مقامات کشوری بوده و این پروژه تقریبا دست مایه ی مقاصد برخی از این مسئولین و از مهمترین شعارهای آن ها برای رسیدن به اهداف خود بوده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ از همان روزهای نخست که کلنگ پتروشیمی دهدشت بر زمین زده شد کمتر کسی به ثمر دادن آن امیدوار بود اما تبلیغات وسیع و گسترده از آن و آنچه که از پتروشیمی های استان های همجوار شنیده بودند بارقه های امید را در دل های مردمی که پینه های دست هایشان را برای جوانان خود به ارث گذاشته بودند، روشن کرد.

با این حال پروژه پتروشیمی دهدشت روند لاکپشتی خود را داشت و حتی در ایامی از حرکت باز ایستاد و بیش از پیش ناامیدی را برای جوانان کهگیلویه ای به ارمغان آورد.

در دوره های نمایندگان مختلف همه با وعده افتتاح و بهره برداری از پتروشیمی آمده بودند و هر کس در حد توان خود این پروژه فلج را کمی به جلو راند اما گویی این پرویه چون غولی بود که یک نماینده مجلس هم یارای تکان دادن آن را نداشت.

در این میان وعده های انتخاباتی “علی کامرانی” قبل از رد صلاحیتش از همه جالب تر بود و وی پس از ثبت نام خود در فرمانداری دهدشت و در میان خبرنگاران گفت که اگر من نماینده کهگیلویه شود این پروژه را به کلی تعطیل می کنم چرا که این پروژه از همان ابتدا هم توجیح اقتصادی و برای شهرستان نداشته و حتی اجرای آن برای شهرستان کار محالی بوده است.

اما آخرین اخبار در مورد پتروشیمی دهدشت فعلا در حد وعده و وعید و اخباری مسرت بخش هستند که اگر به حقیقت بپیوندند میتواند آثار موثری در اقتصاد کهگیلویه داشته باشد.

طیق آخرین اخبار مرحله خاکبرداری در پتروشیمی دهدشت حدود یک سال و نیم است که به پایان رسیده و خاک ریزی آن تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته و ۴۸ هزار مترمکعب از دیوار حائل آن ساخته شده و حدود ۴ هزار متر مکعب آن باقی مانده است. یکی از نکات جالب در اجرای دیوار حائل این است که اجرای دیوار سنگی با این مساحت و حجم کار در استان بی نظیر است.

 ۲ عدد از سوله های مواد شیمایی ساخته شده و فقط بتن کف آن در حال اجراست و درب و پنجره آن نیز نصب شده اند و یک سوله دیگر به همراه ساختمان کلینیک و ساختمان مهمان سرای پتروشیمی در حال ساخت است.

سفت کاری اسکلت، سقف و ستون ، فنداسیون و دیوار چینی ساختمان کلینیک پتروشیمی در حال ساخت است. ساختمان مهمانسرا نیز در سه طبقه اجرا خواهد شد که تاکنون فنداسیون و اسکلت فنداسیون طبقه اول آن نیز در حال ساخت است.

شرکت پتروپارس نیز به عنوان شرکت مادر پتروشیمی ساز به همراه شرکت نارگان به صورت مشارکتی در پتروشیمی دهدشت مستقرشده و کانکس های خود را در کل سایت اداری مستقر کرده است و به عبارتی تجهیز کارگاه صورت گرفته است.

پس از ایام عید مطالعات ژئوتکنیک یا زمین شناسی در حدود ۲ تا ۳ ماه صورت می گیرد و همزمان با این مطالعات طراحی آن با کمک شرکت نارگان صورت می گیرد که بعد از طراحی عملیات شروع ساخت ساختمان های صنعتی آغاز می شود.

با همه این اوصاف و با گذشت سال ها از کلنگ زنی این مجموعه اقتصادی عظیم،این روزها زمزمه هایی از پیشرفت آن و نزدیک شدن به مراحل نهایی به گوش میرسد که امیدواریم سال ۹۹ سالی پر رونق برای مردم کهگیلویه باشد.

https://ipna.news/149012کپی شد!