اختصاص ۲۵ هزار میلیارد ریال از سوی بانک صادرات برای تسهیل تولید داخل در صنعت پتروشیمی/ برخورداری تولیدکنندگان داخلی صنایع پتروشیمی مستقر در جزیره کیش از معافیت مالیاتی ۹ درصدی ارزش افزوده

تفاهم نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سازمان منطقه آزاد کیش، بانک صادرات و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در راستای تسهیل تولید در صنعت پتروشیمی امضا شد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، این تفاهم نامه صبح امروز در حاشیه نمایشگاه ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش،‌مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیرعامل بانک صادرات،نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های تولیدکننده فعال در صنعت پتروشیمی به امضا رسید.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: نمایشگاه ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، یک نمایشگاه و همایش کاربردی است.

غلامحسین مظفری با اشاره به شرایط مساعد جزیره کیش برای میزبانی از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی گفت: علاوه بر پیش‌بینی مرکز نواوری ما آماده هستیم که زمینه لازم برای استقرار شرکت‌های تولیدکننده در جزیره کیش اعم از دفتر و مهم‌تر از آن کارخانه‌های تولیدی را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این مراسم با اشاره به امضای قراردادهای همکاری بین شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های سازنده قطعات و کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، گفت: این قراردادها نشان از عزم جزم صنعت پتروشیمی برای استفاده از توانمندی داخلی است.

جعفر ربیعی ابراز امیدواری کرد که این رویداد و تفاهم‌نامه‌ای امضا شده موجب نزدیک‌تر شدن رابطه صنعت داخلی و صنعت پتروشیمی شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان داخلی دارند بحث مالیات بر ارزش افزوده اینکه موجب شده تولیدکننده داخلی علاوه‌بر مشکلاتی که دارند فقط ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بیشتر بدهند و اگر تولیدکنندگان برای صنعت پتروشیمی با توجه به اینکه اکثر مشتریان آنها در مناطق ویژه اقتصادی هستند تولید خود را در منطقه آزاد کیش قرار دهند از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند و حداقل ۹ درصد از هزینه‌های آنها کمتر می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: انصافاً سیستم بانکی برای تامین مالی به کمک صنعت پتروشیمی آمده و بخشی از باری که باید بورس دوش بکشد را سیستم بانکی بر دوش می‌کشد و امیدوارم این روند و همکاری مثبت بین صنعت پتروشیمی و سیستم بانکی ادامه پیدا بکند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری این رویداد، رسالت خود را انجام داده و امیدواریم با این تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد رابطه بین صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده با حمایت بانک صادرات به رابطه‌ای قوی و مداوم تبدیل شود.

مدیرعامل بانک صادرات نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اقدامات زیربنایی بزرگی که در کشور شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در توسعه تولید داخل داریم عدم خودباوری است که اگر این تبدیل به خودباوری شود شاهد اقدامات بزرگی خواهیم شد.

حجت الله صیدی ادامه داد: دو پروژه پتروشیمی که با شرکت‌های اروپایی در حال ساخت بود در دو سال اخیر با سنگ اندازی های فراوانی از سوی این شرکت‌ها مواجه بود که با به میدان آمدن ماشین سازی اراک و دیگر تولیدکنندگان داخلی، نیازهای این پروژه ها در داخل تامین شد و سال آینده این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند.

وی سپس به این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: اعتباری که برای این تفاهم‌نامه در نظر گرفته بودیم ۱۵ هزار میلیارد ریال بود که با بررسی‌هایی که از دیروز در این نمایشگاه انجام دادیم و با توجه به پروژه‌های پیش رو ده هزار میلیارد ریال دیگر به این اعتبار اضافه شد و ما آماده تخصیص ۲۵ هزار میلیارد ریال برای ساخت داخل در صنعت پتروشیمی هستیم.

مدیرعامل بانک صادرات تخصیص این اعتبار را منوط به توافق‌ها و امضای قراردادها بین تولید کنندگان و شرکت‌های پتروشیمی عنوان و خاطر نشان کرد: در صورتی که این تفاهم به قراردادهای اجرایی بین‌ تولیدکنندگان، شرکت‌های پتروشیمی و بانک صادرات منجر شود و مصوبه‌های لازم برای تامین مالی این قراردادها اخذ شود ما حاضریم از شش ماه دیگر به سمت تجدید این قرارداد برویم.

https://ipna.news/148598کپی شد!