عرضه پتروشیمی ارومیه و ایلام از بُعد ارزی

رسول اشرف‌زاده مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از احتمال عرضه شرکت پتروشیمی ارومیه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: قرار بوده این عرضه اوایل سال آینده انجام شود، ولی احتمالا تا پایان سال جاری عرضه پتروشیمی ارومیه در بازار سرمایه انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛مدیرعامل پترول افزود: پتروشیمی ارومیه بعد از زیاندهی چندساله در حال حاضر، سودده شده و پتروشیمی ایلام نیز در اردیبهشت‌ماه تکمیل شده ضمن آنکه پس از آن، ورود به بورس را تجربه خواهد کرد. ارزش تاریخی سودآوری پترول ٧۶٠٠ میلیارد تومان در سال ٩٨ است.

وی اضافه کرد: بنابراین سرمایه‌گذاران بورسی می‌توانند با تکمیل شدن واحدهای این پتروشیمی، منتظر عرضه‌اولیه این پتروشیمی باشند.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه این هلدینگ دو شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان و مدبران اقتصاد، کاملا فعال شدند، افزود:شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در بازارسرمایه بسیار تاثیرگذار بوده و حتی صندوق بازارگردانی خلیج فارس نیز مدیریت مناسبی داشته است.

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان درخصوص افزایش سرمایه نیز اشاره داشت و گفت: افزایش‌سرمایه از ۲هزار میلیارد تومان در گام نخست به به ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد خواهد رسید که برابر با ۵۰درصد بوده ضمن آنکه افزایش سرمایه در گام بعدی از ۲۹۵۰ به ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، باید گام در مسیر صنایع پایین‌دست نفت گذاشت چراکه متولیان بخش‌های بالادستی این صنعت به اندازه کافی حضور دارند و نباید سوددهی را در انتظار بخش‌های بالادستی تنظیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزش تاریخی سودآوری پترول، ٧۶٠٠ میلیارد تومان در سال ٩٨ بود که یک رکورد تاریخی برای این شرکت به شمار می‌آید و از طرف دیگر باید اشاره شود که در مدیریت جدید که از تیر ٩٧ شروع شد، ارزش هر سهم این شرکت ١٣٨ تومان بوده و این درحالی‌است که ارزش این سهم به ٣٨۵٠ ریال رسیده است.

وی با اشاره به میزان جذب سرمایه از طریق فاینانس نیز اشاره داشت و ادامه داد: از بُعد ارزی ٢٠٣ میلیارد تومان یوآن چین و ٨۶.۵ میلیون یورو از اروپا توانستیم فاینانس برای طرح‌ها أخذ کنیم.اشرف‌زاده درخصوص میزان بدهی و تسهیلات نیز با اشاره به اعداد و ارقامی گفت: سال ٩٨ در حدود ١١٠٠ میلیارد تومان از بدهی شرکت با هلدینگ خلیج فارس تسویه شده و از سوی دیگر، ٢١٠٠میلیارد تومان توانستیم از بانک‌ها و اوراق مشارکت تسهیلات جذب کنیم.

مدیرعامل پترول تاکید کرد: بدهی‌ها به صورت ارزی بوده و اگر زود پرداخت نشود، این بدهی با تغییرات نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند؛ ما بورسی هستیم و طبق ضوابط باید مزایده بگذاریم و نمی‌توانیم واگذار کنیم.

وی با اشاره به نگاه آینده این هلدینگ، خاطرنشان کرد: باید در بخش پایین دست فعال شویم چراکه باید رویکردی عرضه شود که به بخش پایین دست فعال نگاه ویژه‌ای شود زیرا متولیان بخش‌های بالادستی این صنعت به اندازه کافی، زیاد هستند و سرمایه‌گذاری در این بخش، نمی‌تواند سوددهی را عاید شرکت کند.

https://ipna.news/148470کپی شد!