ایران از واردات کاتالیست‌های تولید بنزین بی‌نیاز شد

رئیس هیئت مدیره هلدینگ دانش‌بنیان HNT گفت: صنعت پالایش نفت از واردات همه کاتالیست‌های تولید بنزین شامل واحدهای سی‌سی‌آر و ایزومریزاسیون بی‌نیاز شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ جلیل سبحانی در حاشیه آیین کلنگ‌زنی نخستین طرح تولید کک سوزنی مورد نیاز صنایع فولاد در چارچوب فاز سوم توسعه مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس که روز گذشته (شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه) هم‌زمان با آغاز دهه فجر و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: مطالعات ساخت و اجرای این طرح تولید کک سوزنی با هدف تأمین نیاز صنایع فلزی به‌ویژه فولاد از یک‌سال پیش آغاز شده و تاکنون موفق به اجرای این طرح در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی با ظرفیت تولید یک تن در روز شده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ دانش بنیان ایرانی «اچ‌ان‌تی» با اشاره به دریافت همه گواهینامه‌ها و مجوزها برای ساخت نخستین کارخانه تولید کک سوزنی با دانش فنی ایرانی، تصریح کرد: فاز نخست این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن محصول است و در فاز دوم این ظرفیت به ۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود مطابق با برنامه زمان‌بندی، این طرح هشت تا ۱۲ ماهه آینده در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

به گفته وی، هم‌اکنون هزینه تولید یک کیلوگرم کک سوزنی حدود ۸ دلار است که در صورت ساخت نخستین مجتمع ایرانی هزینه تولید این محصول راهبردی صنایع فولادی حدود ۲.۵ تا سه دلار خواهد بود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه نخستین هلدینگ دانش‌بنیان ایرانی با مشارکت ۱۴ شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با هدف کاهش وابستگی صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و فولاد به مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها، دانش فنی، لایسنس و ارائه خدمات فنی و مهندسی آغاز به‌کار کرده است، یادآور شد: در شرایط کنونی با فعالیت متخصصان نخبه و جوان این هلدینگ دانش‌بنیان، صنعت پالایش نفت ایران از واردات همه کاتالیست‌های تولید بنزین شامل واحدهای سی‌سی‌آر و ایزومریزاسیون بی‌نیاز شده است.

سبحانی با بیان اینکه کاتالیست و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید بنزین و گازوئیل ۱۰ پالایشگاه نفت و میعانات گازی کشور با وجود اعمال تحریم‌های غیرقانونی، به‌طور کامل از داخل تأمین می‌شود، بیان کرد: افزون‌بر این، هم‌اکنون کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی تولیدکننده اوره، آمونیاک، متانول، زنجیره محصولات آروماتیکی در مجتمع‌های پتروشیمی بوعلی، بندرامام، برزویه (نوری) و حتی پارس به‌طور کامل تأمین شده و حتی یک مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی به علت نبود کاتالیست یا مواد شیمیایی مورد نیاز با توقف یا کاهش تولید تکلیفی روبه‌رو نشده است.

وی از پیشرفت ۴۵ درصدی طرح ساخت نخستین مجتمع تولید هگزان، پنتان و هپتان صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و تأکید کرد: این مجتمع پتروشیمی در چارچوب فاز دوم توسعه مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس در عسلویه در حال ساخت است که با بهره‌برداری از آن تا سال آینده امکان تولید سالانه ۴۰ هزار تن نرمال هگزان پلیمر گرید و خوراکی، ۱۰هزار تن پنتان و ۷ هزار تن هپتان فراهم می‌شود و عملا کشور از واردات این محصولات پتروشیمی بی‌نیاز خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ دانش بنیان ایرانی «اچ‌ان‌تی» همچنین از ساخت نخستین کارخانه تولید نفت کوره کم گوگرد ایران با هدف تأمین سوخت کشتی‌ها و نفتکش‌ها در بوشهر خبر داد و اعلام کرد: فاز نخست این کارخانه هم تا کمتر از یک‌سال آینده با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن محصول در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کک سوزنی از جمله محصولاتی است که در ماه‌های اخیر فروش آن به ایران از سوی آمریکا تحریم شده است، اما با آغاز عملیات اجرایی ساخت واحد ۲۰ هزار تنی تولید این محصول راهبردی در کشور، در مسیر خنثی کردن این تحریم گام مهمی برداشته شد.

کک سوزنی شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌های بسیار پیچیده‌ای تولید می‌شود. با این اقدام از این پس این ماده در داخل کشور و از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود و افزون بر در دسترس بودن فناوری، جلوگیری از خروج ارز، تقویت چرخه تولید ثروت از علم و نبود وابستگی به خارج، از دستاوردهای تولید داخل کک سوزنی به شمار می‌رود.

https://ipna.news/148363کپی شد!