ساخت طرح مجتمع پتروشیمی سیراف با تجهیزات داخلی

هشتمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با موضوع داخلی سازی تجهیزات پتروشیمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ در این میز تخصصی، قرارداد ساخت تجهیزات ویژه پتروشیمی میان شرکت سیراف انرژی به عنوان کارفرما و شرکت ماشین سازی اراک به عنوان پیمانکار امضا شد.

بر اساس این قرارداد، شرکت ماشین سازی اراک، راکتور به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو، ریفرمر ثانویه به ارزش ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو، بویلر بازیافت به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو و در حوزه حمل قراردادی به ارزش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو و در مجموع به ارزش ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو را با شرکت سیراف انرژی امضا کرد.

زمان تحویل قرارداد ۱۵ تا ۲۱ ماه بعد از امضای قرارداد است. شرکت سیراف انرژی ظرفیت تولید ۱.۶۵۰ هزار تن متانول در سال را دارد و شرکت ماشین سازی اراک هم تولید کننده تجهیزات ثابت صنایع پالایشگاهی نفت و گاز و پتروشیمی است. کاهش ارزبری این قرارداد ۳۲میلیون یورواعلام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان این مراسم گفت: نهضت ساخت داخل یک برنامه اساسی و راهبردی کشور است که مختص شرایط امروز و تحریم نیست و به نحوی روی این برنامه کار می‌شود تا در هر شرایطی به عنوان راهبرد نجات اقتصاد و حل مسایل اساسی کشور عمل کند.

وی ادامه داد: این موضوع در قالب یک برنامه زمان بندی شده پیگیری می‌شود و فعلاً برنامه ای سه ساله تا ۱۴۰۰ برای این منظور داریم که به لطف الهی این تفکر به خوبی در جامعه، مردم، صنعتگران و تولیدکنندگان در حال رشد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت‌های سفارش دهنده هم از این موضوع استقبال خوبی کرده اند، تصریح کرد: نمونه اش میز ساخت داخل تجهیزات صنعت پتروشیمی است که برگزار شد و ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو تجهیزاتی که در گذشته از خارج واردات می شد، به سازنده داخلی سفارش داده شد.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی با اعتقاد و باور وارد موضوع ساخت داخل شده است، گفت: این قرارداد میان دو هلدینگ سیراف انرژی به عنوان سفارش دهنده و ماشین سازی اراک به عنوان سازنده این تجهیزات منعقد شد. این گونه قراردادها در کشور همواره انجام می‌شود و ما فقط برخی از این قراردادها را که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، اطلاع رسانی می‌کنیم.

رحمانی نهضت ساخت داخل را یک برنامه اساسی و راهبردی کشور دانست و اضافه کرد: توسعه، اشتغال، حفظ ارزش پول ملی و عمران و آبادنی در گرو توجه به ساخت داخل است که انصافاً استقبال مردم هم خوب بوده است و بر این باوریم که ادامه راه شهیدان بزرگی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای عزیزمان در حوزه های اقتصادی همین حفظ تولید ملی و ساخت داخل است.وی گفت: در سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات کشور بوده که بخشی از این واردات مواد مربوط به مواد اولیه ای است که چون تولید نداریم، واردات آنها اجتناب ناپذیر است، اما در بخش عمده‌ای از این میزان واردات هم تولید داریم که حدود ۱۰ میلیارد دلار از این رقم را برای ساخت داخل گذاشته‌ایم که حدود ۲ میلیارد دلار آن در حوزه تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی است که برش سالانه دارد و پیگیری می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تا روزی که حتی یک قطعه قابلیت ساخت داخل دارد، این نهضت را نمی گذاریم متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران هم دراین مراسم از اجرای نخستین طرح ایرانی تولید پلیمر گاز طبیعی در سال ۹۹ خبر داد.

بهزاد محمدی با اشاره به تلاش های وزارت صنعت در اعتلای نهضت ساخت داخل گفت: دو جهش را در صنعت پتروشیمی پیش‌بینی کردیم که ۲۷ طرح و پروژه را تا سال ۱۴۰۰ به اتمام‌ می رسانیم و ۲۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۱۸ میلیارد دلار را تا سال ۱۴۰۰ فعال سازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سازندگان داخلی باید از فضای قابل توجهی که در حوزه ساخت داخل به وجود آمده است، استفاده کنند، تاکید کرد: سازندگان داخلی ایجاد باورپذیری و انجام تعهدات قراردادهای منعقده ساخت داخل را در زمان مقرر در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: هیات نظارت بر قانون «استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور» عملیاتی شده است و جلسات خوبی داشته و همچنین عملکرد دستگاه های اجرایی در این حوزه را پیگیری می کنیم.

محمد هادوی با بیان اینکه سامانه توانیران با تکیه بر استقلال و خوداتکایی و نوآوری در حال اجرا است، ادامه داد: خوشبختانه تاکنون در ۵ استان نمایشگاه توانمندی های ساخت داخل برگزار شده است.

وی اضافه کرد: قرارداد واگذاری تجهیزات ثابت متانول پروژه سیراف انرژی به شرکت ماشین سازی اراک در چارچوب دومین میز ساخت داخل در تجهیزات پتروشیمی اجرایی شده است.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت اعلام کرد:کاهش ارزبری قرارداد دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، حدود ۳۲ میلیون یورو بوده و زمان تحویل آن ۱۵ تا ۲۱ ماه است.

وی تصریح کرد: استفاده حداکثری از توان کشور، توسعه پایدار، استفاده هدفمند از ظرفیت های کشور و مدیریت هوشمند منابع (نرم افزاری، سخت افزاری، نهاد افزاری و فناوری) را در حوزه ساخت داخل دنبال می کنیم.

هادوی خاطر نشان کرد: اجرای دقیق و کامل قانون «استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» و کمک به برندسازی در کشور را در چارچوب نهضت ساخت داخل در برنامه کاری داریم.وی با اشاره به اینکه آیین نامه رتبه بندی با همکاری بخش خصوصی آماده شده است و به زودی اجرایی می شود، اضافه کرد: آیین نامه اجرایی روش احراز عمق ساخت داخل هم نهایی شده است.

رئیس هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان هم در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از دوران مدیریت خود در صنعت، گفت: ماشین سازی اراک می تواند خیلی از تجهیزات خاص را بسازد. این مجموعه ماشین آلات خود را به روز رسانی کرده و به راستی سازنده است. شرکت پتروفرهنگ نیز با مدیریت جدید تمام تلاش خود را بر اعتماد هرچه بیشتر به سازندگان داخلی گذاشته و در صدد واگذاری ساخت طرح‌های خود به شرکت‌های ساخت داخل است.

محمد هاشم رکن افزود: توجه وزارت صنعت به تعمیق ساخت داخل و داخلی سازی تجهیزات و ملزومات مورد نیاز وارداتی، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. ماشین سازی اراک که جزو شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان است با شناختی که من دارم این قرارداد را به خوبی انجام و در موعد مقرر تحویل خواهد داد.

رئیس هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تمام همت و عزم و غیرت خود را بر روی این پروژه که برای اولین بار و در حوزه تجهیزات حیاتی و مهم ساخته می شود، گذاشته ایم.

درادامه، مدیرعامل ماشین سازی اراک گفت: ماشین سازی اراک با سابقه ۵۱ ساله بزرگترین ‌مجموعه ساخت ماشین در حوزه های صنعتی است و در ۱۹ فاز عسلویه نقش اساسی داشته است.

علی صفری افزود: کیفیت عالی و مهارت درون ماشین سازی اراک قابل توجه است و پروژه epcماشین سازی اراک در ماهشهر از پروژه های موفقیت آمیز ما بوده است.همچنین در ساخت و تجهیز پتروشیمی پارس، گچساران، کنگان، کاویان و شازند مشارکت و رزومه خوبی داشتیم.

وی اعلام کرد: در چارچوب دومین میز ساخت داخل صنعت پتروشیمی، قرارداد تجهیزات سیراف انرژی را می خواهیم بسازیم و در این زمینه ظرفیت های قابل توجه داریم.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک اضافه کرد: بیش از ۵ هزار تن تجهیزات که ۲ هزار تن آن راکتور است را در چارچوب این قرارداد برای سیراف انرژی می سازیم .همچنین از پتانسیل های علمی در اجرای این قرارداد استفاده می کنیم و در زمان مورد نظر با کیفیت به پایان می بریم که این مهم با هدف استمرار سفارشات داخلی است.

گفتنی است شرکت سیراف انرژی از شرکت‌های تابعه هلدینگ انرژی سپهر است که در سال گذشته پتروفرهنگ با خرید ۵۱ درصد از سهام این هلدینگ و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های آن، در پی رسیدن به جایگاه یکی از سه هلدینگ برتر صنعت پتروشیمی طی پنج سال آینده است.

https://ipna.news/148098کپی شد!