یادداشتی از جوادگلی مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس:

پس از استیضاح زنگنه؛ راه دشوار قانع شدن!

در پایان نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت، جمله ای به نقل از وزیر در رسانه ها با این مضمون منتشر شد:قانع نشدند و قصد قانع شدن هم ندارند!!!

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی؛در پایان نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت، جمله ای  به نقل از وزیر در رسانه ها با این مضمون منتشر شد:قانع نشدند و قصد قانع شدن هم ندارند!!!

اینکه نمایندگان مردم قانع نشوند، اتفاقی دور از ذهن و عجیب نیست و در سال‌های گذشته وزرای زیادی به کمیسیون های تخصصی مجلس شواری اسلامی رفته‌اند و با عدم اقناع نمایندگان مواجه گردیده‌اند؛ اما نکته مهم در این جمله بخش دوم آن است که، نمایندگان قصد قانع شدن نداشته باشند !

اصولا برای قانع شدن چند پیش شرط اصلی مورد نیاز است ؛که در روایات ما هم به آن اشارات فراوانی شده است.

اولین شرط برای قانع شدن پرهیز از پیش داوری و باور به شنیدن است.

به تعبیر قرآن کریم:

” یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ…”

باور به اینکه در اثر شنیدن مطالب گوینده، می‌تواند تغییری در دیدگاه ما به وجود آید و متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که ما در شنیدن دچار مشکل هستیم، یعنی تصمیم‌مان را گرفته‌ایم و قرار است مراحل قانونی را برای اجرای تصمیم هایمان طی کنیم.

دومین شرط برای قانع شدن، عدم انتفاع از نتیجه تصمیم است، اینکه ما در نتایج حاصل از تصمیمات ذینفع نباشیم و همه دغدغه و مسئله‌مان رسیدن به حقیقت باشد، و نتیجه تصمیم حاوی منافع یا تامین کننده اغراض شخصی نباشد.

سومین شرط قانع شدن باور به رعایت انصاف و تحقق عدالت در اتخاذ تصمیم‌های شنونده است، گاهی در نقش یک قاضی عادل ظاهر شدن و تصمیم‌های عادلانه گرفتن بسیار دشوار است؛ ما فکر میکنیم قضاوت در دادگاه و توسط قاضی اتفاق می‌افتد چه اینکه، ما در زندگی روزانه؛در خانه ، دانشگاه و اداره؛ به طور دائمی در معرض قضاوت هستیم و این قانع شدن می‌تواند عادلانه و یا غیرعادلانه باشد .

چهارمین شرط برای قانع شدن شجاعت است؛ اینکه ما بتوانیم به گونه‌ایی قضاوت کنیم که برخی انتظار آن را ندارند، و حتی موجب تکدر خاطر آنان شود.

نمایندگان مجلس همیشه در خطر قضاوتهایی هستند که ممکن است در آن منافع کشور فدای منافع گروهی؛ قومی ، محلی و منطقه‌ای شود .

لذا باید گاهی برای قانع شدن خود از” وجیه المله “بودن دست برداریم و حتی به رضایت مردمی که نماینده آنان هستند، موقتا فکر نکنیم.

زیرا گاهی منافع و مصالح کشور با مصالح گروهی از موکلین در تضاد قرار می‌گیرد و باید مصالح کل کشور مورد اولویت نماینده باشد.

پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که، شجاعت نمایندگان مردم در قانع شدن ایشان موثر است و اینکه موج به راه افتاده برای استیضاح، نماینده را نترساند، چه اینکه بزرگان ما فرموده‌اند :

“لَا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَرِیقِ الْهُدَى لِقِلَّهِ أَهْلِهِ..”

امیدوارم آنچه بر شمرده شد، دلایل عدم قانع شدن نمایندگان محترم کمیسیون انرژی در مواجه با وزیر نفت نباشد؛ چه اینکه با وزیری روبرو هستیم که نمی‌خواهد “وجیه المله” باشد.

جواد گلی

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس

https://ipna.news/147293کپی شد!