۱۰برابر شدن سرمایه شرکت پتروشیمی اروند/نقش پتروشیمی اروند در کاهش وابستگی صنایع پایین دستی به خارج

خورنا|باقر گل فر:مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند از ۱۰برابر شدن سرمایه این شرکت تا به امروز خبر داد و گفت: با راه اندازی پتروشیمی اروند وابستگی های صنایع پایین دستی به پی وی سی تا حدود زیادی برطرف شده است.

حسن نشان زاده – مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند اظهارداشت: پتروشیمی اروند یکی از برزگترین زنجیره های کلر دنیا است که با ظرفیت نصب شده ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تن فعالیت می کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند افزود: محصول قابل عرضه این شرکت مطابق با طراحی های صورت گرفته برابر با ۶۶۰هزارتن کاستیک، ۳۴۰ هزارتن پی وی سی و ۳۴۰هزار تن ای وی سی است.

وی با بیان اینکه کلرپتروشمی اروند هم اکنون تامین کننده زنجیره پی وی سی در پتروشیمی های غدیر،آبادان و بندر امام است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده است که این شرکت در کنار موارد فوق تامین کننده کلر پتروشیمی های کارون و خوزستان را نیز باشد.
نشان زاده با تاکید بر اینکه پتروشیمی اروند به عنوان یکی از شرکت های مهم و استراتژیک مطرح است، ادامه داد: این شرکت در حوزه کاستیک و پی وی سی نقش بسزایی در حوزه صنعت و معدن ایفا می کند.

وی با بیان اینکه این پتروشیمی به عنوان تولید کننده عمده کاستیک در خاورمیانه و آسیا مطرح است، اضافه کرد:هم اکنون بیش از ۴۰درصد تولید این شرکت صادر می شود و کاستیک مورد نیاز تمامی صنایع مورد نیاز در ایران را تامین می کند.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، کاستیک مورد نیاز صنایع آلمینیویم سازی، مواد شوینده، غذایی و … است.

نشان زاده، پتروشیمی اروند را در حال حاضر بزرگترین تولید کننده پی وی سی در کشور برشمرد و گفت: مجموع ظرفیت تولید پی وی سی در کشور برابر با ۷۴۰هزار تن است که پتروشیمی اروند به تنهایی ۳۴۰ هزار تن این ماده صنعتی را تولید می کند.

مدیرعامل شرکت پتروشمی اروند ضمن ابراز خرسندی از کاهش وابستگی صنایع به سایر کشورها، افزود: خوشبختانه با راه اندازی پتروشیمی اروند وابستگی های صنایع پایین دستی به پی وی سی تا حدود زیادی برطرف شده است.

وی درباره چگونگی فروش و عرضه محصولات این شرکت در کشور، بیان داشت: درحال حاضر تمام فروش داخلی محصولات این شرکت در بورس کالا انجام می شود به استثناء بخشی از محصول کاستیک که مطابق مصوبه و مجوز صنایع پایین دستی پتروشیمی برای صنایع استراتژیک کشور خارج از بورس کالا به فروش می رسد.

نشان زاده یادآور شد: نوسانات عرضه و تقاضا در برخی از فصول سال وابسته به شرایط داخلی و خارجی وجود دارد، خوشبختانه این شرکت در حوزه عرضه محصولات خود با مشکل خاصی روبرو نیست.

وی با بیان اینکه خوراک پتروشیمی اروند نمک طبیعی و آتیلن است، اضافه کرد: بر اساس انعقاد قرارداد ۱۵ ساله با شرکت پاک آبسازه بخش خصوصی، نمک طبیعی این پتروشمی تامین می شود که برار است با سالانه ۹۰۰هزار تن نمک و آتیلن مورد نیاز نیز از پتروشیمی کاویان تامین می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند در ادامه تصریح کرد:  البته در مواقعی در صورت نیاز امکان تامین خوراک از پتروشیمی بندرامام و مارون نیز وجود دارد.

نشان زاده از ایجاد شرایط مناسب برای ورود این شرکت به عرصه فرابورس خبر داد و گفت: هم اکنون مقدمات ورود پتروشیمی اروند در عرصه فرابورس تا پیش از ورود به سال ۱۳۹۹ در حال فراهم سازی است.

وی ضمن ابراز خرسندی از افزایش سرمایه گذاری این شرکت با همکاری سهامداران، گفت:۷۹ درصد سهامداران این شرکت را هلدینگ خلیج فارس،۲۰درصد را صندوق بازنشستگی نفت و یک درصد را مابقی سهامداران تشکیل می دهد.

نشان زاده با تاکید بر ضرورت تقویت تولید کنندگان داخلی گفت: بخش عمده ای از موارد شیمیایی و قطعات یدکی این پتروشیمی از داخل کشور تامین می شود بنابراین با سازندگان مواد شیمیایی قراردادهای ۲الی۳ساله منعقد کرده ایم . طبق این برنامه ریزی و تامین مواد از داخل در کنار اعتماد به تولیدکنندگان داخلی آنها را در تولید توانمند کرده ایم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند ما مطابق سیاست کلی سهامدار علاوه بر رشد ارتقاع خود صنایع پایین دست و سازندگان داخلی را مورد حمایت قرار داده ایم و با ایجاد مشوق هایی مشتریان وفاداری برای این شرکت ایجاد کرده ایم.

نشان زاده از ۱۰برابر شدن سرمایه شرکت پتروشیمی اروند تا به امروز خبر داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون سرمایه ثبت شده این شرکت برابر ۴۰۰ میلیارد تومان است . سرمایه این شرت در ابتدای امر ۴۰ میلیارد تومان بود بر همین اساس می توان سرمایه این پتروشیمی هم اکنون ۱۰برابر شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت پتروشیمی اروند شامل واحدهای Salt Washing ، کلر آلکالی (CA) ، اتیلن دی کلراید و وینیل کلراید مونومر (EDC/VCM) ، پی وی سی سوسپانیون و امولسیون (SPVC/EPVC) و واحد سرویسهای جانبی (CF) شامل واحد تفکیک هوا (ASU) است.

این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان زنجیره PVC  در منطقه خاورمیانه می باشد و بالاترین ظرفیت تولید کاستیک در کشور، تولید کننده انحصاری گرید های EPVC  و نیز توانایی تولید گرید های خاص SPVC شامل Medical Grades از ویژگیهای خاص آن است./شما و اقتصاد

https://ipna.news/144623کپی شد!