برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید چند مجتمع پتروشیمی

خورنا|باقر گل فر:همزمان با افزایش ظرفیت جذب اتان در چند مجتمع پتروشیمی، امکان افزایش تولید در سال جاری و نیز سالهای آینده فراهم خواهد شد.

همزمان با تولیدی شدن فاز نخست پتروشیمی بوشهر درسال جاری و همچنین وارد مدار تولید شدن پالایش پارسیان سپهر در سال ۹۹،روند افزایش تولید در۲ سال آینده در مجتمع های پتروشیمی مروارید، آریا ساسول،کاویان و جم امکان پذیر خواهد شد.

قدرت االه فرج پور مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با نیپنا درباره امکان افزایش تولید مجتمع های تولیدی با توجه به افزایش تامین خوراک آنها اظهارکرد:امکان افزایش تولید اتیلن و زنجیره تولید مربوط به آن درسال جاری و نیز سال های آتی با توجه به پروژه های افزایش ظرفیت مجتمع های پتروشیمی مروارید، آریاساسول،کاویان و جم امکان پذیر خواهد شد و افزون بر آنها ارسال محصولات مایع پارسیان سپهر به مجتمع های پتروشیمی ایلام و امیر کبیر نیز می تواند به منظور رفع کمبود احتمالی خوراک مؤثر واقع شود.

وی یادآور شد: امکان تامین خوراک مورد نیاز برای مجتمع های تولیدی با توجه به مازاد اتان موجود در کشور برنامه ریزی شده است و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

طرح استحصال اتان و هیدروکربن های سنگین تر شرکت پالایش پارسیان سپهر

این طرح بمنظور استحصال اتان از گازهای خروجی پالایشگاه گاز پارسیان با آب گیری گازهای یادشده در منطقه مُهر وجداسازی متان و سپس انتقال باقیمانده گازها از طریق خط لوله به عسلویه، جهت تفکیک اتان (و تزریق به خط خوراک ) و ارسال محصولات پروپان، بوتان و+C5 به مخازن ذخیره در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار واقع در شهرستان مُهر استان فارس و ۲۳ هکتار در عسلویه در بهمن ماه ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد.
طرح فوق دارای واحدهای فرایندی، پست وخط انتقال برق، مخازن صادراتی، خط لوله انتقال+C2 و واحد سرویس های جانبی است.
براساس برنامه ریزی انجام شده، تاریخ بهره برداری از این طرح سال ۱۳۹۹ برآورد می شود.

پتروشیمی بوشهر
پتروشیمی بوشهر در فاز ۲ عسلویه در زمینی به مساحت ۶۲ هکتار اجرا می شود.فاز نخست پتروشیمی بوشهر نیز  براساس برنامه ریزی های انجام شده امسال به بهره برداری خواهد رسید و واحد شیرین سازی و بازیابی اتان تولید خود را بطور آزمایشی ازچندی قبل آغاز کرده اند.

https://ipna.news/141550کپی شد!