آمادگی کامل پتروشیمی ها برای مقابله با شرایط اضطراری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

خورنا|باقر گل فر:فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی گفت: هم اکنون منطقه به سطحی از آمادگی رسیده است که آماده ی مواجهه با هرگونه حادثه احتمالی است.

فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی گفت: هم اکنون منطقه به سطحی از آمادگی رسیده است که آماده ی مواجهه با هرگونه حادثه احتمالی است.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیرعامل این سازمان در حاشیه مانور سراسری نشت مواد شیمیایی در منطقه گفت: در راستای توانمند سازی نیروها در منطقه و براساس برنامه ای که داشته ایم، هر سال یک رزمایش سراسری عملیاتی داریم که با مشارکت شرکتهای منطقه انجام می‌شود.

سید امید شهیدی نیا، افزود: امسال براساس درخواستی که از سازمان پدافند غیرعامل شده بود محور اصلی مانور، مواجهه با نشت مواد شیمیایی بود. برهمین اساس سه مجتمع انتخاب شدند که براساس سناریو بصورت همزمان در این سه مجتمع پتروشیمی نشت مواد شیمیایی خطرناک را داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: جزییات این سناریوها در بدترین شرایط عملیاتی تنظیم شده بود؛ همانطور که می‌دانید، در واحدهای پتروشیمی برای پیشگیری از حوادث، همواره چندین لایه ایمنی وجود دارد. در این سناریو فرض کرده بودیم که تمام این لایه ها دچار مشکل شوند و حوادث رخ دهند، لذا براساس این شرایط این تمرین انجام شد.

در کنار این سناریو، سناریوی یک عملیات بمب گذاری تروریستی در منطقه را هم طراحی کرده بودیم که با کمک کلیه نیروهای منطقه و بهره گیری از ظرفیتهای شهرستان، مثل تیمهای چک و خنثی، عامل انتحاری دستگیر و بمب توسط تیمهای عملیاتی خنثی شد.

در طول این مانور، عملیات کنترل تردد ترافیکی در منطقه، جداسازی و ایمن سازی منطقه خطر، اطلاع رسانی به موقع به واحدهای هم جوار درگیر حادثه، شلترینگ (انتقال به فضای محافظت شده) شرکتهای درگیر و مجموعه ای از هماهنگی های لازم برای کنترل حادثه و کاهش خطرات و تبعات آن صورت پذیرفت.

فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گفت: در شرایط حوادث واقعی این آمادگی برای مقابله با شرایط و حوادث غیر مترقبه وجود دارد و خوشبختانه با روالی که از دو سال قبل در پیش گرفته‌ایم، هم اکنون منطقه به سطحی از آمادگی رسیده است که آماده ی مواجهه با هرگونه حادثه احتمالی است.

شهیدی نیا تاکید کرد: پیامی که میخواهیم از طریق برگزاری این مانورها به مردم بدهیم این است که آن احساس نگرانی که بعضا در شهرستان وجود دارد و اینکه ممکن است همجواری با شرکتهای پتروشیمی برای مردم آسیب زا باشد، حتی در بدبینانه ترین شرایط هم، تحت کنترل خواهد بود و آسیبی به مردم ما در شهرستانهای هم جوار نخواهد رسید. یقین داشته باشید که تمام تیمی که به عنوان سربازان شما در جبهه ی اقتصادی و تولید خدمت می‌کنند، تمام ملاحظات ایمنی و فنی را در نظر می‌گیرند و تداوم تولید و پویایی اقتصاد را همراه با ایمنی و آرامش خاطر خواهیم داشت.

https://ipna.news/136107کپی شد!