محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

پالایشگاه بید بلند۲ یکی از پروژه‌های مهم صنعت نفت و گاز کشور است

خورنا|باقر گل فر:معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: پالایشگاه بید بلند۲ یکی از پروژه‌های مهم صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌رود که درحوزه بالادست از ۴ NGL خوراک دریافت می‌کند.

محمود امین نژاد اظهار داشت: پالایشگاه بید بلند۲ دوستدار محیط زیست است و گازهای فلر را جمع آوری می‌کند و در کنار آن رکورد ۴۷ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه نیز از دستاوردهای مهم بیدبلند را شکسته است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ افزود:  از سال ۹۵ تاکنون ماهیانه پیشرفت ۳ درصدی را رقم زده‌ایم که در نوع خود بینظیر بوده و رکوردی جدید به شمار می‌رود،  با تلاش خستگی ناپذیر عوامل این مجموعه شاهد راه اندازی این طرح در سال آینده خواهیم بود.

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت نیز در جریان بازدید از طرح پالایشگاه گاز بید بلند۲ اظهار عنوان کرد: این طرح با شتاب به سمت بهره‌برداری پیش می‌رود تا  به همت مجموعه فعال شاغل در بیدبلند، مدیریت ارشد هلدینگ خلیج فارس با کیفیت مناسب  در سال آینده به بهره برداری برسد.

وی گفت: بید بلند۲ یکی از پروژه‌های مهم صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌رود که در حوزه بالادست از ۴ NGL خوراک دریافت می‌کند و این وجه تمایز با پالایشگاه‌های  پارس جنوبی است که از نظر ارزشی خوب است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که پالایشگاه بهبهان به مخزن غنی پارس جنوبی وصل نیست و لازم است منابع تامین خوراک را در بخش‌های مختلف بالادست تقویت کنیم تا دچار مشکل خوراک نشویم.

وی ادامه داد: این طرح دارای ظرفیت ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز است که برای منطقه خوزستان و استان های جنوبی کشور دارای اهمیت است و در صورت راه‌اندازی طرح گچساران، ۱٫۵ میلیون تن اتان از بید بلند به گچساران ارسال  می‌شود اما چون این طرح در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، اتان تولیدی بیدبلند۲ تا زمان بهره‌برداری پتروشیمی گچساران به پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم جذب جوانان جویای کار با اولویت اول نیروهای بومی است که باید زمینه اشتغال  و فراگیری آموزش‌های مدون، حرفه‌ای و تخصصی فراهم و از توان آن‌ها به عنوان نیروی بهره‌بردار استفاده کرد زیرا با آموزش نیروهای بومی شاهد رشد و توسعه مطلوب‌تری در این منطقه خواهیم بود.

طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با هدف افزایش درآمد مالی و ارتقا سطح علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی کشور، افزایش میزان گاز شیرین تولید شده در کشور، کاهش میزان مصرف فرآورده های نفتی کشور و جایگزینی آن با گاز طبیعی، تولید پروپان و بوتان و میعانات گازی، صادرات محصولات جانبی، تامین گاز شهری جنوب کشور از جمله  استان‌های بوشهر، خوزستان تصویب شد.

تامین اتان مورد نیاز واحد های پتروشیمی و ایجاد اشتغال در منطقه  زمین به مساحت ۲۴۴ هکتار و ۶۴ هکتار تاسیسات ذخیره‌سازی ماهشهر با تامین سرمایه از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار اصلی و صندوق توسعه ملی و کنسرسیوم بانک‌های ایرانی با عاملیت یکی از بانک‌ها در استان خوزستان و ۱۵ کیلومتری بهبهان در دست احداث است.

خاستگاه این طرح از مصوبات هیات مدیره شرکت ملی نفت است که در آن  مقرر شد این طرح به صورت سهامی خاص و با مشارکت بخش خصوصی انجام و بدین منظور و طبق مفاد این مصوبه شرکت ملی گاز ایران به عنوان مجری طرح معرفی شد.

راه‌اندازی این ابر پروژه ملی در ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۸ با اخذ تولید از واحدهای شیرین پالایشگاهی آغاز و در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ با در سرویس قرار گرفتن واحدهای ترش تکمیل می‌شود./تسنیم

https://ipna.news/135945کپی شد!