محصولات پتروشیمی کارون در بازار خاورمیانه بی رقیب است

خورنا|باقر گل فر:صدیقی‌زاده با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت یک واحد جدید تولید خوراک CO در پتروشیمی کارون خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف بی‌نیاز کردن پتروشیمی کارون از واردات خوراک CO با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیون یورویی در دست ساخت است.

علیرضا صدیقی‌زاده در نشست خبری که در روز هشت بهمن ماه برگزار شد، با اشاره به محصولاتی که در پتروشیمی کارون تولید می‌شود، گفت: پتروشیمی کارون تولیدکننده TDI و MDI است و در حوزه TDI در خاورمیانه، سهم ۱۰۰ درصدی داریم و در سال ۱۳۹۷ ضمن این‌که با ۵۰ درصد تولیدمان توانستیم بازار داخل را تأمین کنیم، ۵۰ درصد دیگر را به کشورهای خاورمیانه صادر کردیم و ۱۰۰ درصد از نیاز کشورهای همسایه را برطرف کردیم.

صدیقی  زاده با بیان این‌که محصول MDI در سال ۱۳۹۷ برای نخستین‌بار تولید شد، اظهار کرد: در این حوزه سهم ۳۰ درصدی در داخل کشور داریم و امیدواریم این سهم در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ تا ۷۰ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به درآمدهای ارزی این شرکت، گفت: از آنجا که ما تأمین‌کننده نیاز داخل هستیم، بخشی کمی از محصولات‌مان صادر می‌شود و درآمد ریالی ما بیش‌تر است. با این حال در سال ۱۳۹۷، ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات  به سامانه نیما نیز توضیح داد: ماهیت صنعت پتروشیمی این است که نمی‌تواند خارج از حوزه بانک مرکزی حرکت کند و ارزی که از صادرات حاصل می‌کنیم به سیستم بانکی تزریق می‌شود. ما بخشی از ارز  ناشی از صادراتمان را برای واردات خودمان زیر نظر بانک مرکزی استفاده میکنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضایعاتی که در این شرکت تولید می‌شود، گفت: از بخشی از این ضایعات می‌توان استفاده کرد. ما در این خصوص تحقیقات مختلفی انجام و با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی انجام دادیم که کاربردی جدیدی برای ضایعات پیدا کنیم. در این راستا حدود ۷۰ درصد ضایعات پپتروشیمی کارون به عنوان محصول در شرکت‌های دیگر تبدیل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبدیل به درآمد جدید می شود.و قسمتی از این ضایعات که دیگر کاربردی ندارد و غیر قابل استقاده است زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست با دستگاه های زباله سوز موجوددر شرکت بدون ایجاد هیچ مشکلی سوزانده می شود.

مدیرعامل پتروشیمی کارون در ادامه اظهار کرد: به دلیل مکان جغرافیایی کشور هزینه حمل و نقل ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است. برای مثال برای هند به صرفه‌تر است که TDI مورد نیاز خود را از ایران تأمین کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت هزینه های حمل و نقل در اقتصاد محصولات پتروشیمی به ویژه ایزوسیانات ها، بعد مسافت کشورهای تولید کننده رقیب در حوزه TDI به عنوان یک مزیت برای پتروشیمی کارون مطرح است به گونه ای که  کشورهای عراق، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و سوریه ترجیح  می دهند مصرف کننده  محصولات ایران باشند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در مورد عرضه سهام این شرکت در بورس، توضیح داد: چه محصولات آف گرید و چه محصولات آن گرید را در بورس کالا طبق قیمت پایه‌ای که به صورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می‌شود عرضه می‌کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به توقف صادرات محصول شیمیایی آنیلین تصریح کرد: با توجه به سقوط آزاد قیمت محصولات پایه نفتی در بازار جهانی از دو ماه پیش تاکنون صادرات آنیلین موقتا متوقف شده و این محصول را صرف تامین خوراک سایر محصولات زنجیره ایزو سیانات از جمله MDI می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با یادآوری اینکه ۹۷ نخستین سالی در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران بوده که سوخت و خوراک گازی پتروشیمی‌ها قطع و یا با افت فشار روبرو نشده است بیان کرد: بر این اساس با توجه به تامین کامل خوراک در طول ۱۰ ماهه نخست امسال برای نخستین بار موفق به تولید با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی در پتروشیمی کارون شده‌ایم.

صدیقی‌زاده با اشاره به ثبت رکورد جدید تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات تاکید کرد: در طول ۱۰ ماهه نخست امسال میزان خوراک دریافتی CO از پتروشیمی فناوران با توجه به برطرف شدن محدودیت گازرسانی به پتروشیمی‌ها رکورد دریافت خوراک CO از پتروشیمی فناوران شکسته شده است.

وی در پایان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت یک واحد جدید تولید خوراک CO در پتروشیمی کارون خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف بی‌نیاز کردن پتروشیمی کارون از واردات خوراک CO با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیون یورویی در دست ساخت است

صدیقی‌زاده از  احتمال عرضه سهام شرکت پتروشیمی کارون در بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ خبر داد.

براساس این گزارش، ۸۸.۸ سهام شرکت پتروشیمی کارون وابسته به پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) است. این شرکت در سال ۱۳۸۱ توسط شرکت سوئدی کماتور و یک شرکت آلمانی تأسیس شد اما بعد از این‌که ۵۰ الی ۶۰ درصد این طرح اجرایی شد، این دو شرکت به دلیل تحریم‌ها نتوانستند به فعالیت‌های خود ادامه دهند، بنابراین پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۰ سهام شرکت‌های سوئدی و آلمانی را خرید و سهامدار عمده کارون شد.

صدیقی زاده در خصوص مشکلاتی که تحریم ها ایجاد می کند و چه تبعاتی برای صنعت پتروشیمی خواهد داشت گفت :طبیعتا آنها سعی میکنند تحریماتشان بیشترین اثر را داشته باشد و ماهم باید سعی کنیم که کمترین اثر از این تحریم ها را بگیریم واقعیت امر در این چند سال ما وادار شدیم خودمان را برای این جنگ اقتصادی اماده کنیم و تمام تلاشمان براین بود که پتانسیل های داخلی را داشته باشیم و از جمله مسائل مهم برای ما  کاتالیست بود ،این کاتالیست ها در پتروشیمی کارون استفاده میشود و ما از سال ۹۱ همیشه بر فرض  وقوع تحریم ها برنامه ریزی کردیم  تا در صورت قطع دسترسی به تهیه از خارج دست به تولید بزنیم.

وی ادامه داد:  در همین زمینه کاتالیست تلاش شده است تا کیفیت محصولاتمان را به آنها نزدیک کنیم و داخلی سازی داشته باشیم تا به امروز به چهار مورد کاتالیست دست یافته ایم  و در یکی دوسال پیش رو دو مورد دیگر را نیز داخلی سازی خواهیم کرد و درکل باید بگویم در تحریم ما دور زدن نداریم باید با زور بازوی قوی مبارزه کنیم تا به پیروزی برسیم.

https://ipna.news/134691کپی شد!