را‌ه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص پزشکی در عسلویه

آزمایشگاه تشخیص پزشکی در عسلویه با همکاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ،سازمان منطقه ویژه و شرکتهای مستقر در منطقه با حضور سید مهدی هاشمی مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ،وحید مالکی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ و مدیران ارشد شرکتهای منطقه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛مالکی رئیس بهداشت  ودرمان صنعت نفت بوشهر و خارگ گفت :این آزمایشگاه زیر نظر بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر آغاز به کار کرده است.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای آزمایشگاه اظهار کرد: مبلغ ۲میلیارد تومان در زمینه بازسازی فضای فیزیکی مورد نیاز و خرید تجهیزات غیر پزشکی توسط شرکتهای منطقه و ۹۵۰ میلیون تومان در زمینه هزینه خرید تجهیزات پزشکی توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت صورت گرفته است که در مجموع برای راه اندازی آزمایشگاه مبلغ ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

مالکی با اعلام اینکه حدود ۵ ماه مدت زمان راه اندازی این ساختمان بود گفت: این آزمایشگاه در ساختمانی مستقل با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ متر مربع در شرقی ترین نقطه محدوده پتروشیمی های عسلویه و در مجاورت بندر شیرینو تاسیس شده است. این آزمایشگاه از دو بخش مجزا (Pre Pcrمحدوده فشار مثبت)و (Post pcr محدوده فشار منفی) تشکیل شده است که از نظر فضای فیزیکی، تهویه و فاضلاب کاملا مستقل از یکدیگر هستند و تمام ضوابط و استانداردهای بین المللی در آن رعایت شده است.

مالکی گفت:در این آزمایشگاه علاوه بر امکان انجام real time quantitative PCR،امکان انجام Conventional PCR هم فراهم شده است تا بتوان از امکانات آن برای انجام تست های شایع دیگری هم استفاده کرد. این موضوع باعث می شود تا پس از عبور جهان از پاندمی اخیر، وجود این آزمایشگاه همچنان مقرون به صرفه باقی مانده و به عنوان یک ظرفیت پشتیبانی طبی در دسترس با تکنولوژی بالا، برای پشتیبانی تولید در منطقه ایفای نقش نماید. ایجاد این ظرفیت از نظر پدافند غیر عامل برای ایجاد امنیت در منطقه نیز بسیار حایز اهمیت می باشد.

وی افزود : مسئول فنی این آزمایشگاه ،توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه گفت: با این اتفاق تثبیت در کار و جواب‌دهی آزمایش‌ها طی ۸-۶ ساعت اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: احساس می‌کنیم که با راه‌اندازی این آزمایشگاه و کمک به فرآیند شناسایی در زنجیره انتقال بیماری و پیشگیری، تعداد مبتلایان به کرونا در استان کمتر خواهد شد.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته عنوان کرد: شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی منطقه همراهی خیلی خوبی داشته اند، طرحی که ما ارایه دادیم، فضایی را در اختیار گذاشتند و پس از آن بحث بازسازی آزمایشگاهی و استانداردسازی آنجا را انجام دادیم و عملیات ساختمانی آن اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به این‌که آیا مردم می‌توانند مراجعه حضوری به این آزمایشگاه داشته باشند، گفت: البته که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شبکه بهداشتی و درمانی عسلویه نیازهای عمومی مردم و شهرستان های مجاور در صورت لزوم مرتفع خواهد شد.

مالکی در مورد الزامات ساختمانی جهت تخصیص فضاها در آزمایشگاه ویروس شناسی عسلویه گفت: این مرکز دارای اتاق پذیرش نمونه، اتاق استخراج ماده ژنتیکی، اتاق تمیز و استراحت، اتاق Real time PCR ، اتاق UPS (uninterruptible power source) و اتاق اینترنت سرور می باشد.

مالکی در ادامه افزود: راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در عسلویه اتفاق مبارکی خواهد بود و احساس همه مسوولان این است که با راه‌اندازی این آزمایشگاه و ظرفیتی که می‌تواند پوشش دهد، مشکل استان در این منطقه را مرتفع خواهد کرد.

مالکی در پایان از واحدهای مهندسی و ساختمان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، خدمات عمومی ،تدارکات کالا و تجهیزات پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و همچنین متخصص پاتولوژی بیمارستان توحید جم در پیگیری و راه اندازی  این مرکز تشکر و قدردانی کرد.

ایرج خرمدل مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مهندس مسعود حسنی رئیس شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس ،جعفر زارعی زادگان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، ،مهندس بحرینی مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول و دیگر روسای HSE شرکتهای منطقه نیز حضور داشتند.

https://ipna.news/156009کپی شد!