ضرورت مدیریت پایدار پروژه‌ها

اجرای پروژه‌ها به‌عنوان بخش قابل توجهه‌ای از کسب‌وکار جهانی، از به‌کارگیری توسعه پایدار مستثنا نیست، بنابراین افزون بر اینکه پروژه‌ها باید مظهر پایداری باشند، مدیریت آنها نیز باید پایدار باشد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ سومین گردهمایی توسعه پایداری در مدیریت پروژه با حضور سیدامیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت، صفرعلی بابایی، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو هیئت مدیره انجمن ملی مدیریت پروژه و برخی از فعالان حوزه توسعه پایدار کشور، ۲۶ و ۲۷ آذرماه در محل انجمن مدیریت پروژه در تهران برگزار شد.

هدف از برگزاری این گردهمایی، نگرش نو و توجه به اصول پایداری در مدیریت پروژه است که این تغییر بزرگ در افراد و به نوعی از تغییر در فرهنگ‌ها آغاز می‌شود؛ شاید اگر مفهوم توسعه پایدار از اواخر قرن بیستم شکل نمی‌گرفت، نابودی منابعی صورت می‌گرفت که قابل بازگشت نبودند.

توسعه پایدار در چند دهه گذشته تلاش کرده تا توجه به محیط زیست، انسان و اقتصاد را محور کسب‌وکارها قرار دهد؛ اصل توجه به نسل آینده در کنار توسعه متوازن کسب‌وکارهای نوین و حرکت براساس فناوری، هدف اصلی توسعه پایدار است.

اجرای پروژه‌ها نیز به‌عنوان بخش قابل توجهی از کسب وکار جهانی، از به‌کارگیری توسعه پایدار مستثنا نیست، افزون بر اینکه پروژه‌ها باید مظهر پایداری باشند، مدیریت آنها نیز باید پایدار باشد. نسلی که آینده مدیریت پروژه را به‌عهده دارد، مسئولیت سنگین‌تری نسبت به مدیران گذشته و حال دارد. آنها پیش از اینکه به محدودیت‌های زمان و هزینه فکر کنند باید به تعادل میان توسعه و حفظ محیط و منابع بیندیشند.

طراحان و ایده‌پردازان از یک سو باید به فکر طراحی و توسعه پروژه‌های پایدار و سبز باشند و از سوی دیگر، مدیران پروژه باید پایداری را در اجرای پروژه‌ها و فرآیندهای مدیریت پروژه به نحو مؤثر به‌کار گیرند.

مدیریت پروژه پایدار یعنی اجرای کارا و اثربخش فرآیندهای مدیریت پروژه با در نظر داشتن محیط زیست، جامعه، اقتصاد و طول عمر محصول پروژه که به توافق جمعی همه ذی‌نفعان رسیده باشد.

https://ipna.news/154430کپی شد!