وضعیت سوددهی شرکت های پتروشیمی در بورس

بسیاری از شرکت‌ها قبل از اینکه قیمت‌های پایه کالاها افزایش پیدا کند، دچار تعطیلی شده بودند که این موضوع هم مزید بر علت شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ حسین_طهمورثی کارشناس بازار_سرمایه درخصوص رسیدن قیمت متانول در اروپا به بالاترین سطح دو سال گذشته و تاثیر قیمت آن بر شرکت‌های شیمیایی در بورس گفت:در ایران قیمت‌ بسیاری از مواد_اولیه درحال بالا رفتن است، اما به دلیل اینکه رکود خیلی گسترده‌ای در چندماه گذشته اتفاق افتاده تاثیر آن را روی شرکت‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

بسیاری از شرکت‌ها قبل از اینکه قیمت‌های پایه کالاها افزایش پیدا کند، دچار تعطیلی شده بودند که این موضوع هم مزید بر علت شده است.

ازسوی دیگر برخی شرکت‌ها در حاشیه بازار، روی مواد اولیه سفته بازی می‌کردند ولی هم اکنون باتوجه به افزایش قیمت جهانی و کاهش قیمت #دلار و انتظارات کاهشی، سفته بازی هم انجام نمی‌دهند و این مسئله موجب کاهش تقاضا در بورس_کالا شده است.

موضوعی که به لحاظ منطقی باید اتفاق می‌افتاد، این بود که با افزایش قیمت‌ جهانی باید تقاضا در ایران هم تحت تاثیر قرار می‌گرفت و شرکت‌های مصرف کننده #متانول هم باید تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.

همچنین شرکت‌های تولیدکننده متانول در ایران مثل پتروشیمی _زاگرس وفناوران باید شرایط بهتری پیدا می‌کردند؛ درواقع هم‌ سهامشان در بورس_اوراق بهتر می‌شد و هم در بورس_کالا باتوجه به فروش و تقاضایی که به وجود می‌آمد شرایط بهتری پیدا می‌کردند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

نکته مهم دیگر این است که باید ببینیم، مواداولیه چند درصد از تولید نهایی یک محصول را تشکیل می‌دهد؛ به این ترتیب باتوجه به این موضوع قیمت هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

https://ipna.news/154408کپی شد!