افزایش سرمایه‌های ملی از طریق ایجاد زنجیره ارزش پتروشیمی

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پتروشیمی می‌تواند ارزش سرمایه‌های ملی را از طریق ایجاد زنجیره ارزش افزوده بالا ببرد، از این رو سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی، چشم‌انداز روشنی از این صنعت ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی نقش مهمی در توسعه کشور ایفا می‌کند، افزود: توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی، علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی، مواد اولیه صنایع پایین‌دستی را برای تقویت تولید ملی و توسعه اقتصادی کشور فراهم می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در اولویت طرح‌های توسعه‌ای این صنعت قرار دارد و در این مسیر، بخش خصوصی بیش از گذشته می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

رحیمی جهان‌آبادی، به نقش اشتغال‌زایی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: امروزه اشتغال یکی از ارکان توسعه و پیشرفت کشورهاست و یکی از صنایعی که به افزایش اشتغال در کشور کمکی بسزایی می‌کند، صنایع وابسته به پتروشیمی است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: روند رو به رشد پتروشیمی، نشان می‌دهد این صنعت می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی نقش اساسی ایفا کند، مسیر پیشرفت و توسعه صنعت پتروشیمی هیچ‌گاه و حتی با تحریم نیز متوقف نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، برنامه جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۹۷ بر اساس طرح‌هایی که از گذشته آغاز شده بود، مدون شد تا این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسند و ظرفیت تولید در این صنعت تا ۱۰۰ میلون تن در سال افزایش پیدا کند.

اما از آنجا که از ۲۷ طرح تعریف شده در جهش دوم صنعت پتروشیمی، ۱۷ طرح در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد، این سال به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی نام‌گذاری شده است. هرچند با مسایل ناشی از کرونا ممکن است بهره‌برداری از برخی از طرح‌ها به ابتدای سال بعد منتقل شود.

با بهره‌برداری از این ۱۷ طرح، ‌ ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۹۰ میلیون تن در ابتدای سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

۱۰ طرح نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد تا در مجموع ظرفیت پتروشیمی ایران در پایان این سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند. همچنین درآمد صنعت که در حال حاضر ۱۵ میلیارد دلار است در انتهای ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، ۲۸ طرح برای جهش سوم پیش‌بینی شده که کار اجرایی بسیاری از این طرح‌ها آغاز و حتی برخی تا ۳۰ درصد پیشرفت کار دارند.

با تحقق طرح‌های جهش سوم تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۱۰۰ میلیون تن در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۳۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا می‌کند و در آمد صنعت نیز از ۲۵ میلیارد دلار بر اساس قیمت‌های پایه سال ۹۵ به ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ افزایش می‌رسد.

در حال حاضر ۳۳۳ گرید محصول پلیمری و ۴۰ نوع محصول شیمیایی در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود. در جهش دوم پتروشیمی علاوه بر افزایش گریدهای پلیمری،‌ ۱۵ نوع محصول شیمیایی به سبد پتروشیمی ایران اضافه می‌شود.

در جهش سوم نیز عدد ۵۵ نوع محصول شیمیایی به ۶۸ نوع ارتقا پیدا می‌کند و محصولات پلیمری نیز متنوع‌تر خواهد شد.

نکته مهم آن است که افزایش ظرفیت در صنعت پتروشیمی در حالی محقق می‌شود که بیژن زنگنه وزیر نفت همواره از سوی منتقدان به حمایت از خام فروشی در صنعت نفت محکوم شده است.

https://ipna.news/153986کپی شد!