پتروشیمی ها در انتظار تاثیر نرخ دلار بر قیمت سهام

هقته گذشته (۲۹ شهریور – ۲ مهر)، هفته پرفراز و نشیبی برای بورس بود اما در کل سهامداران از وضعیت بازار سرمایه رضایتی نداشتند و در نهایت هم شاخص کل که در آغاز هفته یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، اگر شاخص کل را ملاک بگیریم، در هفته گذشته سهامداران به طور متوسط ۵.۴ درصد کاهش قیمتها را تجربه کردند. البته این میزان کاهش قیمت بیشتر مربوط به روزهای آغازین هفته بود والا روز سه شنبه نشانه های بهبود وضعیت دیده می شد و در نهایت هم چهارشنبه شاخص کل رشد داشت اما میزان کاهش در روزهای دیگر به اندازه ای بود که رشد چهارشنبه آنها را جبران نکرد. با این اوضاع و احوال به نظر می رسد روز شنبه بازهم شاهد افزایش شاخص باشیم.

در چنین بازاری وضعیت ۳۰ نماد مربوط به پتروشیمی در بازار سرمایه به طور متوسط همگام با بازار بود. عموم سهم های در این هفته نموداری سینوسی داشتند؛ در دو روز آغازین هفته رشد، در دو روز میانی کاهش و در دو روز پایانی باز هم رشد قیمت داشتند.

بیشترین رشد

از میان ۲۲ نماد پتروشیمی که تا پایان هفته باز بود، ۱۱ نماد نماد هفته گذشته را با سود (نسبت به آغاز هفته) به پایان بردند که از این میان تنها ۴ نماد سود بالاتر از ۱۰ درصد داشتند و بقیه بین یک تا ۵.۱ درصد سود نشان دادند.

پنج سهم پرسود پتروشیمی در هفته مورد بررسی عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

پترول

۲۰.۳

۱۳۷۰۰

۱۶۴۸۰

صف خرید طولانی

شبصیر

۱۲.۹

۱۲۴۵۷۷

۱۴۰۶۵۴

صف خرید متوسط

شغدیر

۱۲.۳

۴۳۷۳۷

۴۹۱۰۰

زاگرس

۱۰.۴

۱۶۰۲۳۱

۱۷۶۹۵۰

شخارک

۵.۱

۴۸۰۶۰

۵۰۵۴۰

هر پنج نماد پرسود هفته، در آخرین روز هفته ماقبل (چهارشنبه ۲۶ شهریور) با صف خرید بسته شده بودند. اما هیچ کدام از این پنج نماد در هفته ماقبل (۲۲ – ۲۶شهریور) جزو پنج نماد پرسود نبودند. پرسودترین نماد پتروشیمی در آن هفته، پتروشیمی جم (جم) بود که در هفته گذشته هم سودآور بود و رشد ۳.۶ درصدی قیمت داشت و در پایان معاملات چهارشنبه با صف خرید کمی بسته شد. به این ترتیب سهامداران آن سهم همچنان امیدوارانه به هفته آینده می نگرند.

بیشترین زیان

نیمی از نمادهای باز مربوط به پتروشیمی هفته گذشته را با کاهش قیمت (نسبت به آغاز هفته) به پایان بردند اما تنها یک نماد پتروشیمی زیانی بیش از ۱۰ درصد در طول هفته داشت و بقیه نمادها زیان کمتر از ۱۰ درصد داشتند.

پنج سهم پر زیان پتروشیمی در هفته مورد بررسی عبارتند از :

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شجم

۱۰.۸

۱۰۱۴۶

۹۰۴۹

شپترو

۷.۷

۷۰۴۷

۶۴۹۹

صف فروش طولانی

وپترو

۴.۹

۱۷۲۴۰

۱۶۳۹۰

نوری

۴

۱۹۳۴۹۰

۱۸۵۸۰۰

شفارا

۳.۶

۵۵۷۶

۵۳۷۴

صف فروش

چشم انداز هفته پیش رو

چشم انداز بازار سرمایه در هفته پیش رو به طور کلی مثبت است. بازار در روز چهارشنبه برخلاف روزهای قبل مثبت بود و به نظر می رسد شنبه هم این رشد ادامه پیدا خواهد کرد.

نکته دیگر ارتباط بورس با قیمت دلار است. این ارتباط ، ارتباطی کوتاه مدت و میان مدت است. در کوتاه مدت ، در شرایط فعلی به نظر می رسد که افزایش قیمت دلار باعث کاهش رونق بورس می شود. زیرا با توجه به وضعیت بازار سرمایه در دو ماه اخیر، عموما سرمایه گذاران خرد و تازه کار تمایل به خروج سرمایه ها از بورس و خرید دلار پیدا می کنند و همین موضوع روند شاخص بورس را برخلاف بازار ارز می کند. اما در میان مدت و بلند مدت افزایش قیمت ارز به معنی افزایش ارزش سهام است. این موضوع بخصوص درباره شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند، مثل پتروشمی ها صدق می کند. بر این اساس به نظر می رسد که در آینده نزدیک باید شاهد روند رشد قیمت سهام پتروشیمی باشیم.

از سوی دیگر معمولا صف های خرید در پایان معاملات چهارشنبه بازگو کننده وضعیت مناسب سهم در آغاز هفته آینده؛ و صف های فروش نشان دهنده آغاز هفته ای همراه با کاهش قیمت برای آن سهم است.

سهام پتروشیمی تندگویان (شگویا) و گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول) دو نمادی هستند که با صف های خرید طولانی بسته شدند. همچنین پتروشیمی فناوران (شفن)، پتروشیمی جم (جم)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و پتروشمی مارون (مارون) هم با صف خرید بسته شدند.

از سوی دیگر نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با صف فروشی طولانی بسته شد و نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) هم صف فروشی نسبتا طولانی داشت که همین موضوع می تواند نشان دهنده ادامه کااهش قیمت آنها، حداقل در آغاز معاملات روز شنبه باشد.

https://ipna.news/152926کپی شد!
منبع