تلاش شبانه روزی کارکنان لاندری در ایام شیوع کرونا

البسه بیمارستانها، در واحد رختشویخانه ” لاندری ” شستشو می شود که عملکرد کارکنان این واحد، علاوه بر اهمیت ظاهری و رضایت مراجعین، در کنترل عفونت های بیمارستانی نیز موثر است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، هر فردی که به مرکز درمانی مراجعه می کند چه بیمار باشد،چه همراه و چه ملاقات کننده، درکنار دریافت خدمات درمانی و توجه به فضای محیطی بیمارستان، تمیزی لباس پرسنل ، بیماران، نظافت پتو،ملحفه ها ،پرده و دیگر البسه اولین چیزی است که مورد توجه اش قرار می گیرد و درصد بالایی از رضایت مراجعین به این موضوع اختصاص دارد.

درحال حاضر ۱۴ نفر از همکاران ما در بیمارستان نفت تهران در واحد لاندری مشغول به کار هستند که به گفته سجاد جوانمردی مسوول لاندری این بیمارستان ، کارکنان این واحد ، روزانه حدود ۵۳۰ کیلوگرم لباس می شویند که با شیوع کرونا ، ۳۰ تا ۴۰ درصد کارشستشوی آنها افزایش یافته است . در این گزارش، گوشه ای از فعالیت های کارکنان واحد لاندری که درایام کرونا یکی از مشاغل پر ریسک و حیاتی را در بیمارستان عهده دارهستند، انعکاس داده شده است که در ادامه می آید.

در ضلع شمالی طبقه منفی ۱ بیمارستان نفت تهران با دری بزرگ مواجه هستیم که روی آن عبارت “ورود افراد متفرقه ممنوع ” قید شده است که با توجه به شرایط خاص این مکان از جمله دمای بالای ۴۰ درجه ، بخارهوا ، صدای زیاد دستگاه ها و تهویه سخت هوا و احتمال وجود عفونت و بیماری ، به نظر می رسد، غیر از پرسنل همین بخش، فرد دیگری تمایلی برای حضور در این واحد نداشته باشد ،به خصوص که همه دستگاه ها اتوماتیک نیستند و تعدادی از دستگاه ها نیمه اتوماتیک هستند و نیروی انسانی به طور مستقیم با البسه آلوده درارتباط است، البته ناگفته نماند فضای استراحت کارکنان شب کار و محل خوردن وآشامیدن کارکنان لاندری فعلا از فضای کارشان تفکیک شده نیست .

به هر حال آنچه مسلم است شستشوی لباس ها در بیمارستان صنعت نفت مثل دیگر بیمارستان ها دارای اصولی است که رعایت آنها الزامی است و سلامتی پرسنل لاندری دارای اهمیت دوچندان است.

شست و شوی انواع البسه های بیمارستانی عفونی و غیرعفونی از جمله ملحفه ، لحاف ، پتو همراه بیمار ، گان اتاق عمل ، روبالشتی ، گان بیمار ، لباس بیمار، لباس پرسنل و حوله و حتی پرده و روکش کاناپه ها زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم شستشوی لباس اطفال ، بخش های غیر عفونی ، وعفونی باید به دقت تفکیک شود تا مانع هر گونه انتقال عفونت و بیماری به بخش های غیر عفونی شود و هیچ اشتباهی ددراین مورد قابل چشم پوشی نیست.

در حال حاضر دستگاه های مورد استفاده اعم از ماشین شستشو، دستگاه آب گیر ودستگاه خشک کن برای لباس های عفونی و غیر عفونی کاملا از یکدیگر جدا است.

به گفته جوانمردی از زمان شیوع بیماری کرونا یک لباسشویی ، یک آبگیر و یک خشک کن اختصاصی به بیماران کرونایی اختصاص یافته است ، ضمن اینکه البسه و ملحفه های شسته شده ، به مدت ۲۰ دقیقه از بخار با دمای صد درجه و اتوی غلتکی عبور می کنند و با نظارت کارشناس کنترل عفونت، کارشناس “HSE” بسته بندی با ترالی های سفید که ضدعفونی شده و مخصوص لباس های تمیزهستند به بخشهای درمانی ارسال می شوند.

بر اساس شرح کاری که پس از شیوع کرونا در واحد لاندری تعریف شده است، طی ۲۴ ساعت در ۶ مرحله البسه آلوده تحویل گرفته می شود و پس از شستشو اتوکشی و بسته بندی به بخش ها برگردانده می شود در شیفت شب نیز ۴ نفر از پرسنل حضور دارند و لاندری بیمارستان شبانه روز فعال است.

شایان ذکر است علاوه بر لباس بیماران و البسه مورداستفاده در بیمارستان، شستشوی لباس تعدادی از پرسنل از جمله کمک بهیاران ، پزشکان ، پرستاران و کارکنان نگهداشت ساختمان ها در دستور کار قرار دارد که دراین میان ،لباس پرسنل بخش کرونا هر روز شسته می شود .

براساس آمار، در سال ۹۸ حدود ۱۹۵ هزار و ۶۹۵ کیلو ، لباس در لاندری بیمارستان صنعت نفت تهران، با احتساب البسه درمانگاه های آزادی ،قدس، امام حسین ، فجرو پالایشگاه که در مرکز لاندری این بیمارستان شسته شده است که در سال جاری باتوجه به شیوع کرونا ، میزان شستشو نسبت به مدت زمان مشابه درسال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است. که با توجه به حساسیت های موجود دور ازانتظار نیست.

البته لازم به یاد آوری است از شیوع کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش برای کارکنان لاندری رعایت می شود و بسته به نوع کار، استفاده ازکلاه و دستکش و عینک شیلد ودیگر وسایل حفاظت فردی استفاده می شود که قطعا در کنار دیگر موارد به حفظ سلامت کارکنان لاندری و بخش های مرتبط با آنها کمک می کند. همچنین با توجه به اهمیت لاندری، این بخش ، با چند گروه ازجمله ایمنی و بهداشت ومحیط و کنترل عفونت در ارتباط است که در این خصوص نیز اقدامات و فعالیت هایی که این واحد ها برای بهبود شرایط کار ونظارت بر عملکرد آنها انجام شده نیز اشاره می شود.

استاندارد سازی وایمن سازی محیط

حمید حسنی مسوول”HSE” بیمارستان صنعت نفت تهران، در خصوص وضعیت “HSE” لاندری بیمارستان گفت: باتوجه به شرایط بیمارستان و منابع متعدد گرمایی در واحد لاندری وموقعیت لاندری بیمارستان سعی شد شرایط بهتری برای کارکنان این واحد ایجاد شود. وضعیت “HSE” لاندری و دیگر موارد مرتب بررسی و درصورت مشکلات احتمالی، اقدام اصلاحی تعریف می شود وتا کنون ، اقدام اصلاحی ایمنی در زمینه لوله های بخاروارتینگ دستگاه ها تعریف واصلاح شده است ، همچنین با اجرای اصلاحات ارگونومیک ، دسترسی به دستگاه ها با نصب سکو برای کارکنان راحت تر شد تا از مشکلات اسکلتی عضلانی جلوگیری شود ، همچنین استفاده از ترالی های سبک استیل جایگزین ترالی های سنگین آهنی شد تا صدمات فیزیکی در حمل ونقل لباس ها کاهش یابد.

نسل جدید شوینده ها در راه است

در ادامه الهام ذبیحی مسوول بهداشت محیط بیمارستان گفت: ، از زمان شیوع کرونا تعداد بازدید ها بیشتر شده است و روزانه نظارت های لازم صورت می گیرد. و استفاده از دستکش، ماسک، دمپایی طبی، محلول ضدعفونی کننده بررسی می شود. همچنین کلیه دستگاه ها ماهانه مورد بررسی و ضد عفونی قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط و امکانات موجود ، خوشبختانه وضعیت سلامت و کار پرسنل در وضعیت خوبی است ولی قطعا برنامه هایی برای تغییرات وجود دارد که شامل تفکیک اتاق استراحت از محل کار، تغییرسیستم تهویه وخنک کننده و استفاده از محلول های شستشوی جدید می شود.

ذبیحی درمورد برنامه های آینده درلاندری گفت : برای استفاده از نسل جدید شوینده ها مذاکره شده است و با استفاده از شوینده های جدیدی که مد نظر است، به زودی از آب ژاول و نرم کننده کمتری استفاده می شود که افزایش کیفیت شستشو،آلودگی کمتر محیط زیست و تضمین سلامت بیشتر برای کارکنان را درپی دارد.

سرکشی مرتب برای اطمینان خاطر از کنترل عفونت

خاطره صبوری سوپروایزر کنترل عفونت و سرپرستار”NICU” با بیان اینکه کنترل عفونت در لاندری بسیار مهم است گفت: بخش های بیمارستان به قرمز ، زرد و سفید تقسیم بندی شده است لباس های بخش کرونا در تقسیم بندی قرمز قرار گرفته و در دستگاه های جداگانه شسته آب گیری و خشک می شود همچنین البسه بخش سفید مثل “NICU” نیز از لباس های سایر بخش ها تفکیک می شود.

وی تاکید کرد: انتقال لباس ها به لاندری در کاور زرد و ترولی های زرد منتقل می شود و برای شستشو نیز کلیه استاندارد های اعلام شده از سوی دانشگاه مدنظر قرار می گیرد.

به گفته صبوری ، در شستشوی لباس بخش های کرونایی برای هر ۶۰ کیلوگرم لباس هزار گرم پودر شستشو اضافه می شود که ۴۰ درصد بیشتر از شستشوی حد معمول است.

همچنین برای استفاده از وسایل حفاظت فردی نیاز سنجی شد و در حال حاظر هم سر کشی های مرتب انجام می شود.

https://ipna.news/152819کپی شد!