تشریح نحوه ارائه بسته های خدمات درمانی و بهداشتی در مراکز سلامت خانواده در شرایط فعلی کووید ۱۹

ارائه بسته های خدمات و مراقبت های بهداشتی سلامت خانواده در شرایط مقابله باکووید ۱۹ را خدمات حضوری با شرایط خاص علاوه بر ادامه ویزیت های تلفنی و غیر حضوری دانست.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مریم طبائیان رئیس پزشکی خانواده ارائه بسته های خدمات و مراقبت های بهداشتی سلامت خانواده در شرایط مقابله باکووید ۱۹ را خدمات حضوری با رعایت فاصله گذاری و کاهش ازدحام مراجعین علاوه بر ادامه ویزیت های تلفنی و غیر حضوری دانست و در ادامه سایر فعالیت های در نظر گرفته شده در مراکز سلامت خانواده را تشریح کرد:

ایشان هدف را افزایش سطح سلامت خانواده های تحت پوشش با برنامه ریزی و مدیریت درکاهش به خطر افتادن وضعیت سلامتی مراجعین پس از برداشتن محدودیت ها اعلام کرد و گغت: ابتدا با اطلاع رسانی به جمعیت تحت پوشش و شرکتها در خصوص رعایت نکات حفاظتی در هنگام ورود به مراکز درمانی، انجام هماهنگی های تلفنی با بخشهای مختلف و عدم حضور غیر ضروری در مراکز به ویژه بیماران دارای نقص ایمنی وخاص اغاز گردید، سپس علاوه بر ادامه فعالیت واحدهای تریاژ در ورودی مراکز سلامت خانواده ، اقدام به جداسازی فضای فیزیکی و علامت گذاری صندلی های سالن های انتظار ، نصب بروشور، نوبت دهی و هماهنگی قبلی نسبت به پذیرش مراجعین حضوری در کلینیک های پزشکی خانواده نمودیم .

رئیس سلامت خانواده ادامه بررسی پرونده بیماران مزمن با الویت ASCAD≥۲۰ و بیماران مبتلا به بیماریهای ایسکمیک قلبی ، دیابت، فشارخون بالا،چربی خون بالا و بیماران چاق توسط پزشکان خانواده با همکاری پرستاران خانواده را از دیگر فعالیتها در این شرایط دانست و اضافه کرد: افرادی که نیاز ضروری جهت پیگیری در خصوص کنترل بیماری زمینه ای ، انجام مشاوره ها وپیگیریهای ویژه دارند ، با رعایت اصول فاصله گذاری فیزیکی فراخوان و اقدامات لازم صورت می گیرد.

این مقام مسئول توضیح داد: کودکان زیر ۸ سال تحت پوشش مرکز شهرک شهید منتظری جهت انجام واکسیناسیون به موقع فراخوان شده و فعالیت واحد ” برنامه کودک سالم” در این مرکز برقرار می باشد. برای سایر سرپرستان خانواده های سایر مراکز که دارای فرزندان واجد شرایط دریافت واکسن می باشند با ارسال پیامک بر انجام به موقع آن تأکید گردید.

وی افزود :انجام مراقبتهای مادران باردار نیز طبق پروتکل های کشوری در حال انجام می باشد. ضمن اینکه غربالگری سرطانهای شایع زنان ، ارزیابی پوکی استخوان در حین مراجعه فرد برای دریافت خدمات دیگر ، همزمان در واحدهای بهداشت خانواده انجام می شود . لازم به ذکر است که ورود اطلاعات پرونده کاغذی دوران منوپوز و سلامت باروری به نرم افزار سخن نیز انجام گردیده است.

طبائیان در ارتباط با واحد آزمایشگاه و کلینیک های تخصصی نیز توضیح داد : در واحد آزمایشگاه نیز ضمن ارائه خدمات با رعایت اصول فاصله گذاری ،بیماران از قبل جهت انجام ازمایشات نوبت دهی می شوند واین در حالیست که ساعات نمونه گیری افزایش پیداکرده است.

وی افزود جهت پیگیری موارد حاد و مزمن، کلینیک های تخصصی با اولویت کلینیک قلب ، داخلی و عفونی و سپس چشم شروع به فعالیت کردند و کلینیک های ضروری با رعایت شرایط بنا به نیاز پزشک خانواده مجدداً بازگشایی شدند و از ابتدای تیرماه نیز تمامی کلینیک های تخصصی فعالیت خود را از سر گرفتند.

وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای کلیه همکاران بهداشت و درمان در بحران کووید۱۹ که خالصانه در سطوح مختلف به ارائه خدمات پرداختند ،از خداوند منان برای تمامی بیماران مبتلا به ویروس کرونا آرزوی شفا نمودند.

https://ipna.news/151015کپی شد!