تامین ۴۵ درصد ارز نیمایی توسط پتروشیمی‌ها

سهم پتروشیمی ها در تامین ارز نیمایی مورد نیاز به کشور به ۴۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ احمد مهدویدبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به وضعیت صنعت پتروشمی در کشور اظهار کرد: برای توسعه صنعت پتروشیمی گام‌های مهمی برداشته شده، اما باید بپذیریم که در این صنعت عقب هستیم، کشور دارای منابع هیدروکربوری فراوانی است و تعداد کشور‌های دارای این تنوع محدود به دو سه کشور است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی تصریح کرد: برخلاف کشور‌هایی مانند عربستان که نفت دارد، ولی گاز ندارد و قطر که گاز دارد و نفت ندارد، ایران صاحب منابع گاز و نفت است و در حوزه منابع گازی بنابر آمار‌های موسسات انرژی رتبه اول در جهان را دارد.

وی افزود: برای قدرشناسی از این منابع باید استفاده بهینه از آن را افزایش داد و با فرآوری ارزش این منابع را بیشتر کرد.

مهدوی عنوان کرد: با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در اوایل دهه ۹۰، صنعت پتروشیمی به عنوان طلایه دار بخش انرژی توانست منابع ارزی فراوانی برای ایران تامین کند و در هر تنگنایی پتروشیمی توانسته به کمک ایران بیاید.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه امروز پتروشیمی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، بیان کرد: سهم پتروشیمی ها در تامین ارز نیمایی مورد نیاز به کشور به ۴۵ درصد رسیده و سهام داران پتروشیمی بالای ۴۰ میلیون نفر است که عمده آن بازنشستگان کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا می‌توانست اقتصاد هر کشور را نابود کند، اما با تلاش‌های صورت گرفته صنعت پتروشیمی بدون وقفه به مسیر خود ادامه داد به گونه‌ای که میزان تولید سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از لحاظ تناژ افزایش صادرات داشته است.

مهدوی بیان کرد: معادل ۵ میلیارد دلار از نیاز‌های داخلی به پتروشیمی در بخش‌های صنعتی و تجاری کشور تامین شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به عملکرد پتروشمی‌ها در ایام کرونا بیان کرد: در بحث کرونا ضمن درک مسئولیت اجتماعی، در منطقه ماهشهر و عسلویه کمک‌های فراوانی به مردم در بوشهر و خوزستان انجام شد.

وی تصریح کرد: لباس کادر پزشکی با قیمت‌های سنگین وارد کشور می‌شد و  صنعت پتروشیمی ضمن اعلام آمادگی برای تولید مجانی پارچه‌های مورد نیاز، با دوخت و تحویل این لباس‌ها برای کادر پزشکان، پرستاران و مراکز درمانی در این اقدام خداپسندانه حضور پیدا کرد.

مهدوی عنوان کرد: بهترین پارچه از مواد پلی اتیلین و پلی‌پروپیلن و مواد پلی استر پتروشیمی تندگویان را آماده کردیم و تا کنون بالغ یک میلیون و دویست هزار مترمربع از این پارچه به صورت مجانی تحویل بخش درمانی شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی بیان کرد:شیوع کرونا باعث کسادی بازارپوشاک شده بود که با اجرای این طرح فعالان این حوزه برای دوخت لباس به کار گرفته شدند.

ماهنگی مناسبی میان پتروشیمی، سازمان دارو و غذا و سازمان صمت شکل گرفته و عده‌ای نیز به دنبال صادرات این محصول هستند.

مهدوی اظهار کرد: هزینه تولید لباس برای تیم‌های پزشکی در ایران حدود ۳ دلار است در حالی که قیمت واردات این البسه به ۱۰ دلار می‌رسید، اما با تلاش‌های صورت گرفته ایران از وارد کننده این محصول به صادرکننده آن تبدیل شد.

وی افزود: بسیاری از کشور‌های اروپایی در پی کیفیت بالای این لباس تقاضای خرید این محصول را داشتند که برای صادرات منتظر مجوز وزارت صمت هستیم.

به گفته وی؛ پتروشیمی پروپیلن جم، شازند، پلی نار، مارون، بندر امام، رجال، تندگویان باختر و مهاباد نقش مهمی در تولید لباس برای کادر پزشکی و درمان داشتند.

مهدوی با بیان اینکه برای تولید البسه پزشکی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شد عنوان کرد:در کنار تهیه لباس دو هاب پتروشیمی عسلویه و ماهشهر کمک‌های نقدی فراوانی در این منطقه برای افزایش سطح ایمنی و سلامت مردم کردند.

وی افزود: با تلاش و حول قوه الهی این ویروس از بین خواهد رفت و واکسن آن ساخته می‌شود، اما در نهایت کارنامه‌ افرادی که به دنبال سو استفاده بودند و آن‌هایی که خالصانه کار کردند مشخص خواهد شد.

https://ipna.news/150488کپی شد!