پتروشیمی اندیمشک آغاز حرکت از تولیدات میان‌دستی به صنایع پایین دست

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه پتوشیمی اندیمشک ۴۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که از هلدینگ، صندوق توسعه ملی و بخش داخلی تامین سرمایه می شود، گفت: سیاست ما سرمایه گذاری در پایین دست پتروشیمی است که قیمت بالاتر و صادرات بهتری دارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ جعفر ربیعی در آیین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی اندیمشک با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس علاوه بر تولید و صادرات نگاه جدی به توسعه صنعت پتروشیمی دارد گفت: این هلدینگ هیچ گاه از توسعه غافل نبوده و همواره رویکرد پیگیری توسعه پروژه‌ها را داشته است.

وی با بیان اینکه هشت و نیم میلیارد دلار پروژه در دست اجرا داریم، گفت:‌ سه پروژه شاخص بیدبلند، اوره آمونیاک لردگان و الفین ایلام در استان‌های چهار محال، خوزستان و ایلام سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که جمعا سه میلیارد دلار نیز در آنها سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه پروژه بیدبلند انقلابی در بالادست پتروشیمی است گفت: با جمع‌آوری گاز خوراک صنایع پایین دست مثل گچساران و امام خمینی تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که با مناطق نفت‌خیز جنوب امضای قرارداد شده جمع آوری گازهای مشعل است خاطرنشان کرد: خاموش شدن فلرها خواست وزیر نفت بوده است و امروز صنعت پتروشیمی به کمک شرکت نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب آن را اجرایی می‌کنند که با جمع‌آوری این فلرها و انتقال به بیدبلندو یادآوران تبدیل به خوراک می‌شوند. سال آینده کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای پروژه اندیمشک، سیاست، توسعه صنایع پایین دست است گفت: صنعت پتروشیمی ایران تاکنون متمرکز در میان دست متانول، اوره و اتانول بوده اما در گام دوم به سمت پایین دست که به لحاظ قیمت ارزشمند است و بازار داخلی و صادرات بهتری دارد خواهیم رفت در این راستا پتروشیمی اندیمشک پایین دست اتیلن خواهد بود و طرح اتیلن اکساید به این منظور خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: مطالعات طرح اتیلن اکساید پتروشیمی اندیمشک به اتمام رسیده و این پروژه ۳۰۰ هزار تنی در زمان ساخت ۸۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری دو هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

وی یادآور شد: این پروژه ۴۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که از هلدینگ، صندوق توسعه ملی و بخش داخلی تامین سرمایه می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس بالغ بر ۱۲ درصد ارزش بورس را در اختیار دارد گفت: پنج شرکت تابعه هلدینگ در بورس هستند سال آینده نیز پتروشیمی بوعلی، نوری و بندر امام وارد بورس شده و ارزش سهامداران بیشتر و امکان استفاده از تسهیلات بالاتر خواهد رفت.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ابراز امیدواری کرد: مردم به آینده امیدوار باشند و رونق اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند.

https://ipna.news/150132کپی شد!
منبع