بهره‌برداری از ۱۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۹

در سال ۱۳۹۹ بیش از  ۱۰ طرح پتروشیمی را به بهره‌برداری خواهیم رساند که ارزش سرمایه‌گذاری این طرح ها بالغ بر ۶/۱۱ میلیارد دالار است که تولیدات پتروشیمی را نسبت به سال ۱۳۹۲ دو برابر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: وزارت نفت در حوزه های نفت گاز و پتروشیمی و مباحث دیگر موضوعات مختلفی را درحال پیگیری دارد و برنامه‌ریزی کرده است؛ در صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ پانزده طرح پتروشیمی را با سرمایه گذاری حدود ۰۶/۵ میلیارد دلار به بهره  برداری رساندیم.

وی افزود:در سال ۱۳۹۹ ده طرح پتروشیمی را به بهره‌برداری خواهیم رساند که ارزش سرمایه‌گذاری این طرح ها بالغ بر ۶/۱۱ میلیارد دالار است که تولیدات پتروشیمی را نسبت به سال ۱۳۹۲ دو برابر خواهد کرد که باعث افزایش تولیداتمان صد در صد نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۲ می‌شود.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت اظهار داشت: امسال تقریبا همه روستاهایی که در در سراسر کشور بالقوه امکان گاز رسانییشان باشد را صد درصد گاز رسانی کنیم.

در حالی که در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ روستا را گاز رسانی کردیم امسال این مقدار گازرسانی به روستاها را به حدود ۳۲ هزار روستا افزایش خواهیم داد.

فلاحتیان در ادامه گفت:بدین ترتیب ۹۵ درصد از خانوارهای کل کشور را گاز رسانی خواهیم کرد. تقریبا همه مناطقی که امکان گاز رسانی داشته است تا پایان سال جاری و حداکثر تا پایان دولت فعلی گاز رسانیشان انجام خواهد شد.

فلاحتیان در ادامه اظهار داشت:در حال احداث یک خط انتقال نفت خام به طول حدود هزار کیلومتر هستیم که از منطقه گوره به منطقه جاسک کشیده خواهد شد.بدین ترتیب از سال ۱۴۰۰ میتوانیم روزانه صادرات حدود یک میلیون بشکه نفت را در منطقه جاسک انجام دهیم.

وی افزود:در نتیجه صادرات نفت و میعانات ما صرفا از حوزه خلیج فارس نخواهد بود و از دریای عمان اسکله هایی در حال احداث داریم نیز انجام میشود.عملیات این خط هزار کیلومتری تا پایان سال یا پایان کار دولت فعلی خاتمه پیدا خواهد کرد. این ظرفیت برای کشورمان ایجاد میشود تا بتوانیم از پایانه جاسک هم صادرات نفت را رقم بزنیم.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت از صنعتگران، گفت:وزارت نفت امسال برنامه‌ریزی کرده است که تعداد زیادی از کالاها و تجهیزاتی که مورد نیاز دارد و صنعتگران د اخلی میتوانند بسازند قراردادش را با سازندگان داخلی مبادله می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت:شرایطی فراهم شده است که محصول تولیدکنندگان داخلی در صورت برخورداری از استانداردها و کیفیت مناسب ، به صورت تضمینی از آنها خریداری شود.بدین ترتیب ما میتوانیم با ایجاد تحرک در کارخانجات زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم سازیم.

فلاحتیان در ادامه گفت:وزارت نفت در منطقه ری تهران در حال احداث پارک نوآوری و فن آوری است. در این پارک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌های مختلف مستقر خواهند شد.پارکی خواهد بود که شرکت‌های دانش بنیان می تواند در زمینه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و زنجیره ارزشی که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است فعالیت کنند.

فلاحتیان پیرامون هدف‌گذاری برای تولید نفت در سال ۹۹ اظهار داشت:در زمینه تولید نفت امسال برنامه ریزی کردیم به ویژه از مناطق مشترک با کشور همسایه استخراج نفت را به حداکثر ممکن برسانیم و در حال مبادله قراردادهای مختلف با پیمان کاران و سازندگان داخلی درحال است.

وی در ادامه گفت:امید داریم با استفاده از ظرفیت داخلی و تحرکی که در حوزه پیمانکاری و سازندگان داخلی ایجاد خواهد شد؛ هم زمینه اشتغال نسل جوان بیش از پیش فراهم شود و هم ما بتوانیم تولید نفت و گاز و محصولات پتروشیمی را بیش از پیش افزایش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در پایان اظهار داشت:واگذاری عملیات مطالعات میادین نفتی و ازدیاد برداشت، با دانشگاه های خودمان است. به این ترتیب شرایطی فراهم میشود تا انجام مطالعات در دانشگاه‌های کشور انجام شود.

وی افزود:مطمئن هستیم با موفقیت‌هایی که در زمینه ارتباطی بین وزارت نفت با دانشگاه به‌ وجود آمده است بستر بسیار مناسبی فراهم شد است تا بتوانیم درآینده بیش از پیش از ظرفیت دانشگاه‌ها در جهت توسعه فعالیت های وزارت نفت استفاده بکنیم.

https://ipna.news/149789کپی شد!