افت چشمگیر قیمت محصولات بالادست پتروشیمی

قیمت گاز طبیعی ۲۵ درصد در بازارهای جهانی سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محصولات بالادست پتروشیمی که حجم بالای تولید دارند، با قیمت نفت بسیار همبستگی دارند لذا به اندازه کاهش قیمت نفت افت کرده اند.

محصولات پایین دست پتروشیمی که امکان ذخیره سازی بیشتری داشته‌اند، افت بسیار اندکی را تجربه کرده‌اند. دامنه نوسان قیمت محصولات پتروشیمی و شیمیایی  ۱۵ درصد تا ۴۵ درصد است.

تقریبا هیچ پتروشیمی وجود ندارد که افت قیمت محصول آن از ماده اولیه بیشتر باشد لذا اگر موجودی انبار بالای یک پتروشیمی در زمان ریزش قیمت ها منجر به کاهش حاشیه سود فصلی نشود، تداوم این وضعیت با نرخ های جاری هم نمی تواند به صنعت آسیب بزند.

نکته اینجا است که حاشیه سود در بلندمدت ثابت است لذا حتی اگر فرض کنیم این وضعیت به نفع پتروشیمی ها شده، باز هم تداوم آن امکان پذیر نخواهد بود.

بازار برای رسیدن به یک تعادل در سطح جهانی نیاز به ۳ تا ۶ ماه دارد و پس از آن وضعیت نرمال می‌شود. احتمالا شرکت های پایین دست به سرعت حاشیه سود خود را به دست می‌آورد و شرکت های بالا دست به دلیل همبستگی با نفت با سرعت کمتری حاشیه سود نرمال را پیدا می‌کنند.

قیمت گاز طبیعی نیز ۲۵ درصد در بازارهای جهانی سقوط کرده لذا کاهش خوراک متانول و اوره اتفاق افتاده است.

هم اکنون اوره در سطح قیمتی بسیار مناسبی است، افت متانول به دلیل قرنطینه در هندوستان است که کل عرضه را به سمت تایوان و کشورهای دیگر برده و بر قیمت متانول اثر منفی گذاشته است.

با برگشت هندی‌ها، قیمت متانول به بالای ۱۹۰ دلار بازمی‌گردد ضمن اینکه متانول مصارف ضدعفونی دارد و با نفت همبستگی بیشتری دارد و هرگونه بهبود در قیمت نفت به نفع متانول است.

قیمت نفت روز سه شنبه با وجود هشدار تحلیلگران نسبت به رکود عمیق جهانی، تحت تاثیر امیدواری به توافق تولیدکنندگان برای کاهش تولید جهش پیدا کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۹۳ سنت معادل ۲.۸ درصد افزایش یافت و به ۳۳ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه بیش از سه درصد سقوط کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۹ سنت معادل ۳.۰۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۲۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حدود هشت درصد نزول کرده بود.

منابع آگاه به رویترز اظهار کرد که تولیدکنندگان بزرگ جهان شامل عربستان سعودی و روسیه احتمالا در نشست روز پنج شنبه با کاهش تولید موافقت خواهند کرد اگرچه این توافق به مشارکت آمریکا در آن بستگی خواهد داشت.

اما تهدید رکود اقتصادی عمیق به دلیل توقف فعالیت اقتصادی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و در قرنطینه بودند نیمی از جمعیت جهان، روی بازار سایه افکنده است.

https://ipna.news/149177کپی شد!