۳۶ تومان سود نقدی به سهامداران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اختصاص یافت

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت در بازار سرمایه با ۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه، ۱۲ درصد از کل بورس را به خود اختصاص داده ودر سال مالی ۹۷ نسبت به سال مالی گذشته ۱۳۷ درصد رشد سود خالص داشته است.

مجمع عمومی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) صبح امروز دوشنبه (۲۹ مهرماه) برگزار شد، جعفر ربیعی مدیر عامل شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در گزارشی که ابتدای مجمع ارایه کرد گفت: که تعداد کل سهام شرکت ۹۱ میلیارد و پانصد میلیون است. بنا بر رتبه بندی ICIS ، هلدینگ خلیج فارس به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری به میزان ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ در بین غول های پتروشیمی دنیا بعد از BASF آلمان در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین در منطقه جایگاه سوم و در بین ۱۰۰ شرکت برتر شیمیایی جهان با ارتقای سه پله ای در جایگاه ۳۵ ام قرار دارد.

وی با بیان این که این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت در بازار سرمایه با ۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه، ۱۲ درصد از کل بازار بورس را به خود اختصاص داده است گفت: در سال مالی ۹۷ نسبت به سال مالی گذشته ۵۳ درصد رشد درآمد عملیاتی، ۱۱۰ درصد رشد سود عملیاتی و ۹۹ درصد رشد حاصل از سرمایه‌گذاری و ۱۳۷ درصد رشد سود خالص داشته است. در حال حاضر شرکت هلدینگ خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری پترول، پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری ، گروه سرمایه گذاری ایرانیان، پتروشیمی مبین و پتروشیمی فجر در بورس حضور دارند و با ورود شرکتهای دیگر زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس به بازار سرمایه می توانیم خیلی بیشتر نقش آفرینی کنیم.

ربیعی در مورد چالش حاکم بر فضای بین المللی سال مالی گذشته خاطرنشان کرد: کند شدن رشد اقتصاد جهانی، جنگ تجاری امریکا با چین، تغییرات قیمت نفت در نیمه دوم سال ۹۷ و افت تقاضا برای مواد اولیه در نیمه دوم سال ۹۷ بود که با وجود افزایش متوسط درآمد شرکتهای شیمیایی مطرح دنیا با کاهش حاشیه سود در این شرکت ها همراه بوده است.

وی ادامه داد: همزمان با شروع تحریم، قیمت نفت در دنیا بشدت سقوط کرد و قیمت پلی اتیلن به عنوان محصول شاخص پتروشیمی در سال مالی ۹۷ کاهشی و متوسط کاهش قیمت آن ۳ درصد بود.

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در زمینه تحریم ها اظهار داشت: هلدینگ خلیج فارس تحت تحریم آمریکا قرار دارد و ما در یک جنگ اقتصادی جدی هستیم و متاسفانه کمتر از ده نفر باور کردند که واقعا در جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ تلفات دارد، غنائم دارد، سختی دارد، سربازان ما در این جنگ بخش تولید و فروش است.

ربیعی گفت: نمی‌توانیم اطلاعات مربوط به شرکت تجارت صنعت که شرکت صادراتی ماست را ارائه بدهیم، اینکه شرکت ما به چه کسانی می فروشد، به چه طریقی میفروشد، به چه نرخی می‌فروشد و به دست خریدار می‌رسد و ارز را چگونه وارد سامانه نیما می‌کند اینها اطلاعات سری کشور است. من به عنوان مدیر عامل خلیج فارس حاضرم به زندان بروم اما این اطلاعات را عمومی اعلام نکنم.

وی در ادامه افزود: افشای این اطلاعات بدین معناست که کشور را از چند میلیارد دلار صادرات محروم کنیم، معنی آن این است که کسی نمی‌تواند داروی سرطانی وارد کشور کند، اگر فکر می‌کنید داروهای سرطان با پول نفت وارد کشور می‌شود اشتباه است، این داروها با ارزی‌که ما وارد سامانه نیما می‌کنیم تامین می‌شود.

ربیعی گفت: من به عنوان مسئول هلدینگ خلیج‌فارس عرض می‌کنم تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه ادامه پیدا می‌کند و دشمن تک‌تک کارهای ما را رصد می کند و کشتی به کشتی محموله به محموله و مشتری و مشتری ما را می‌خواهد از صادرات محروم کند بنده اطلاعات صادرات از فروش، مشتری، میزان ارز، نگهداری و انتقال محصول را سری فرض می‌کنم مسئولیتش را می‌پذیرم و به هیچ احدی جز مسئولین مربوطه بسیار بسیار انگشت شمار اطلاعات نمی‌دهم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: در بازار بین المللی با تحریم های امریکا در حوزه فروش و صادرات محصولات پتروشیمی می توانم بگویم که تحریم ها شکست خوردند. صنعت پتروشیمی با وجود شرایط سخت تحریم، برادری خود را به کشور ثابت کرده و از اوایل سال ۹۷ بخش زیادی از ارز کشور را تامین کرده است.

ربیعی در ادامه در زمینه فروش محصولات گفت: در بازار داخلی نیز چالش‌های نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم را داشتیم. مصرف کنندگان مواد اولیه در بورس کالا با کمبود مواجه شدند که با تدبیری که اوایل نیمه اول سال ۹۷ در بورس کالا صورت گرفت، رقابت قیمت برداشته و شاهد آرامش بازار مواد اولیه بودیم و در مواردی حتی عرضه محصولات پتروشیمی از تقاضای بازار پیشی گرفت.

وی در مورد طرح‌هایی که در سال جاری بهره برداری خواهد شد گفت: پتروشیمی لردگان، پتروشیمی ایلام و پالایشگاه بیدبلند ، فاز اول بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب و واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه طرحهای مورد بهره برداری در سال جاری خواهد بود.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس درباره طرح های آینده اظهار داشت: طرح‌های سال ۹۹ شامل طرح شیرین سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سینا، واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام، پالایشگاه گاز یادآوران، بخش دیگری از بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب، طرح SSP پتروشیمی تندگویان، و تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام خمینی خواهد بود. همچنین طرح های سال ۱۴۰۰ نیز شامل واحد اوره پتروشیمی هنگام، پتروشیمی صدف، کلرآلکالی پتروشیمی بندر امام خمینی، طرح HYCO پتروشیمی کارون و پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود.

وی در مورد سه طرح بیدبلند و لردگان و پتروشیمی ایلام خاطر نشان کرد : این سه طرح که در سال جاری بهره برداری خواهند شد حدود ۶ میلیون تن به ظرفیت نصب شده هلدینگ خلیج فارس اضافه خواهد کرد.

۳۶ تومان سود نقدی به سهامداران نماد فارس تعلق گرفت
بنا براین گزارش، با تصویب مجمع عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۹۹ تومان از سود این هلدینگ به صورت پرداخت ۳۶ تومان نقدی پرداخت می‌شود.
۶۳ تومان سود دیگر صرف افزایش سرمایه هلدینگ خواهد شد.

https://ipna.news/145535کپی شد!