آغاز عملیات اجرایی طرح اتیلن اکساید پتروشیمی اندیمشک

خورنا|باقر گل فر:عملیات اجرایی ساخت طرح جدید ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و پایین دست صنعت پتروشیمی با حضور وزیر نفت در اندیمشک آغاز شد.

عملیات ساخت طرح جدید ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و پایین دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک در مراسمی رسمی امروز پنج شنبه( ۱۶ اسفندماه )با حضور وزیر نفت، ،معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ،استاندار خوزستان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در راستای تکمیل زنجیره ارزش اتیلن و اشتغال آفرینی پایدار، آغاز شد.

براساس این گزارش همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتیلن در عسلویه، بخشی از اتیلن مازاد تولیدی از مسیر خط لوله اتیلن غرب به اندیمشک منتقل شده و در این منطقه با هدف تکمیل زنجیره ارزش یک طرح اتیلن اکساید و پایین دست ساخته خواهد شد.

در طرح جدید پتروشیمی اندیمشک علاوه بر اتیلن اکساید و پایین دست صنعت سایر محصولات زنجیره اتیلن اکساید، شامل اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین (MDEA) هم تولید و عرضه خواهد شد، که هر یک از این محصولات به تنهایی می تواند تکمیل کننده زنجیره ای از محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی و دارای کاربردهای متعدد در صنایع مختلف رنگ، نساجی، آرایشی و بهداشتی، آفت‌کش ها، صنایع سیمان، شیرین سازی گاز، شوینده ها و … باشد.

خوراک این طرح به میزان حدود ۹۰ هزار تن از خط لوله اتیلن غرب و به میزان حدود ۱۰۰هزار تن اکسیژن تولید و تامین خواهد شد و برای ساخت و بهره برداری این طرح  حدود ۳۸۸ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که هلدینگ خلیج فارس از مسیرهای مختلف و متنوع نسبت به تامین منابع مالی اقدام خواهد کرد.

ساخت و بهره برداری از طرح پتروشیمی اندیمشک در مدت زمان ۳۶ ماه در راستای تکمیل زنجیره ارزش اتیلن می باشد و محل ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و پایین دست صنعت اندیمشک در منطقه ای پیش بینی شده که کمترین فاصله را با خط لوله ششم سراسری برای تامین سوخت گاز و سد کرخه به عنوان منبع تامین آب خواهد داشت ضمن آنکه با توافق برق منطقه‌ای استان خوزستان و پتروشیمی فجر، برق این مجتمع با تهاتر دو مجموعه تامین خواهد شد.

هم اکنون مطالعات اقتصادی، بازار و فنی اجرای این طرح جدید پتروشیمی انجام شده است و در شرایط فعلی مراحل نقشه برداری خاتمه یافته و برنده مناقصه جاده حراستی و عملیات فنس کشی مشخص شده است و مناقصه آماده سازی و تسطیح زمین، احداث مسیر و جاده های ورودی و خروجی این طرح و تامین زمین ساخت پروژه در حال انجام است.

تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از خام فروشی، اشتغال پایدار و مولد، متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری و تامین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی و تبدیلی پتروشیمی در استان خوزستان و استان‌های همجوار از مهمترین اهداف ساخت و بهره برداری از این طرح جدید صنعت پتروشیمی کشور خواهد بود.

https://ipna.news/135734کپی شد!