دستورات قضایی که به رشد گلستان کمک کرد؛

سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در پتروشیمی گلستان

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: هلدینگ خلیج فارس بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در پروژه پتروشیمی استان گلستان سرمایه‌گذاری کرد که یک فرصت اقتصادی بزرگ برای استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)، حیدر آسیابی صبح امروز در نشست خبری که در سالن شهید سلیمانی دادگستری گرگان برگزار شد با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و تقارن آن با چهلمین روز شهادت آیت‌الله شهید رئیسی و همراهانش، اظهار کرد: تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده دستگاه قضایی شهدای شاخص داشته است، همانطور که شهید بهشتی در دوران خدمت کارنامه خوبی داشت؛ شهید رئیسی هم در دوران کسوت قضا کارنامه درخشانی داشت و هم ریاست‌جمهوری موفق ظاهر شد.

وی با اشاره به حجم زیاد فعالیت‌های دستگاه قضایی گفت: پرونده‌ها حتی خارج از وقت اداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، همکاران ما حتی در منزل هم میز کار دارند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با تشریح عملکرد دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: ۴۰۷ هزار و ۶۹۰ پرونده به مرجع قضایی داشتیم و تعداد ۱۴۹ هزار و ۵۳۶ پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف رسید که در مجموع تعداد پرونده‌های وارده به دادگستری و شورای حل اختلاف ۵۵۷ هزار فقره پرونده معادل بیش از نیم میلیون پرونده بوده است.

آسیابی توضیح داد: سال گذشته تعداد ۴۰۹ هزار و ۴۲۵ فقره پرونده مختومه شد که تعداد پرونده‌های مختومه از وارده بالاتر بوده است.

وی در خصوص پرونده‌های قتل عمد و قصاص بیان کرد: با تلاش صلح یاران و شورای حل اختلاف موفق ۱۲ پرونده که منجر به قصاص بودند اعلام رضایت گرفته شد و محکومان به قصاص از اعدام رهایی پیدا کردند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان در خصوص حمایت از شعار سال گفت: ۳۱۷ درخواست از طریق واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۲ به دادگستری داده شد که ۲۳۲ مورد مربوط به ستاد استانی و ۸۵ مورد مربوط به ستاد شهرستانی بوده است که ۱۱۴ پرونده پیگیری و رفع مشکل شد بقیه در جریان پیگیری است.

آسیابی با اشاره به حساسیت و پیگیری واحدهای حقوقی نسبت به دیون معوقه و مطالبات بانکی توضیح داد: با راه‌اندازی کمیته صلح و مطالبات بانکی به میزان بالغ بر ۲۰۴ میلیارد تومان معوقات بانکی را وصول کردیم که به چرخه بانکی برگشت.

وی احیای واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات حمایتی برشمرد و گفت: ۶۸ واحد تولیدی تعطیل به چرخه برگشتند و در این راستا تعداد ۷۶۴ کارگر به اشتغال خود بازگشتند، همچنین ۴۲ کارخانه تولیدی که در آستانه ورشکستگی بودند نجات یافتند که یکهزار و ۸۱۱ کارگر مشغول به کار شدند، مجموع واحدهای احیا شده ۱۱۰ واحد تولیدی بوده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان از حمایت‌های ویژه به شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: در بخش آب، برق، گاز و اخذ سند برای واحدهای تولیدی در سه سال گذشته ۳۲۲ سند تک برگ صادر شد.

آسیابی در خصوص جرایم شاخص بیان کرد: سال گذشته با کاهش ۱۸ درصدی وقوع سرقت در استان مواجه بودیم که این رویه مثبتی در استان است.

وی با اشاره به عملکرد شورای حفاظت از منابع ملی بیان کرد: ۸۰ هکتار جنگل خلع ید کردیم، ۴۹۸ هکتار مرتع و ۲۳ هکتار ساحل و ۲۹۹ هکتار اخذ سند به نفع دولت بوده است، تعداد ۴۸۰ فقره به مساحت ۶هکتار اجرای تبصره دو قانون حفظ اراضی باغی انجام شده است که ۱۰ هکتار هم قطعی شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان از شناسایی ۵۵۳ مورد چاه غیرمجاز در سال گذشته خبرداد و گفت: ۴۵۰ چاه مسدود شده است.

آسیابی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶ هزار و ۳۲۵ مجازات جایگزین حبس صادر شده است که جزای نقدی بوده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته توفیقات چشمگیری داشتیم و سال به ثمر نشستن اقدامات قضایی بوده است، ابراز کرد: چالش‌های بزرگ استان مانند پتروشیمی که بیش از ۱۶ سال راکد مانده بود با تفویض اختیارات ویژه از سوی قوه قضاییه توانستیم موضوع را ختم به خیر کنیم هیئت مدیره سابق که اهلیت لازم را نداشتند توسط دادگستری خلع شدند و هلدینگ خلیج فارس با حمایت دادگستری جایگزین شد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان بیان کرد: ما در این پرونده بر اساس حکم قضایی هییت مدیره سابق را خلع و هیئت مدیره جدید را معرفی کنیم این پروژه بیش از ۹۰ هزار سهامدار دارد، با حمایت هلدینگ خلیج فارس بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد استان شد که فرصت اقتصادی بزرگ برای استان محسوب می‌شود.

آسیابی رفع مانع حقوقی طرح گردشگری آشوراده را از دیگر اقدامات دادگستری عنوان کرد و گفت: بیش از دو دهه این پروژه معطل بود که متولیان امر به دنبال اجرای آن بودند، منابع طبیعی برای کل جزیره سند گرفته بود، دستگاه بنیاد مسکن دعوی حقوقی کردند، احیای روستای ۱۹ هکتاری زمانبر بود، این فرصت اقتصادی مورد رسیدگی جدی قرار گرفت و یکماه طول کشید که رکورد در رسیدگی بود، در این راستا گردشگری در جزیره آشوراده تسهیل شد و باعث رونق گردشگری به ویژه در منطقه بندرترکمن می‌شود.

وی با اشاره به پرونده موج‌های آبی با بیش از ۳۰۰ شاکی توضیح داد: مجری عاجز از اجرای تکمیل پروژه بود از رئیس قوه قضائیه مجوز گرفتیم و بصورت یکجا رسیدگی شد، با صدور گزارش اصلاحی این پرونده بعد از سالها مختومه شد و شرکت جدید برای تکمیل این پروژه فعال هستند.

آسیابی بیان کرد: تعیین تکلیف ۳۰۰ روستا با ۱۵ هزار خانوار که این اراضی تحت تصرف مسکن روستایی بود که با تخفیف ۹۰ درصدی به روستاییان واگذار شود که در بنیاد مسکن کشور تصویب شد.

https://ipna.news/171696کپی شد!