طرح کاشت یک میلیارد درخت

امضای تفاهم نامه سازمان منابع طبیعی با ­پتروشیمی خلیج فارس

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جلسه‌ای با مشاور مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با امضای تفاهم نامه‌ای، بر گسترش همکاری در ­کاشت یک میلیارد درخت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)، در جلسه‌ای که به این منظور بین مشاور مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این سازمان برگزار شد، طرفین توافق کردند با امضای تفاهم نامه ای، زمینه‌های همکاری در کاشت یک میلیارد درخت را گسترش دهند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران، ­تغییرات آب و هوایی و وجود آلودگی‌های مختلف در محیط زیست، گفت: نوسانات اقلیمی و آلایندگی‌های زیست محیطی، تهدید کننده همه کشورهاست و کشور ما نیز به سبب تولید کربن بالا، بیشتر از دیگر کشور‌ها در معرض تهدیدات زیست محیطی است.

نوبخت افزود: آلودگی‌های زیست محیطی موجب تغییرات آب و هوایی در کشور شده به طوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته تا ۱۹ سال آینده ایران جزو­کشور‌های خشک دنیا خواهد بود.

وی با اعلام اینکه ایران در تولید کربن رتبه ششم یا هفتم و در جذب کربن هم رتبه ۴۲ دنیا را دارد، تاکید کرد: بر اساس کنوانسیون‌های جهانی، ایران باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی تولید کربن را کاهش دهد و فعالیت‌های زیست محیطی را در­جذب کربن و آلایندگی‌های دیگر به حداکثر برساند تا مشمول تحریم‌های جهانی قرار نگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با هشدار درباره فشار جامعه جهانی به کشورمان به واسطه تغییرات اقلیمی، تصریح کرد: کشور‌هایی که تولید کربن خود را کاهش ندهند، مورد تحریم دنیا قرار خواهند گرفت و بر اساس کنواسیون‌های جهانی باید مراکز تولید کربن تعطیل شوند.

نوبخت افزود: برای جلوگیری از تحریم‌های جهانی، سازمان منابع طبیعی باید صنایع آلاینده را در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی کمک کند و این امر با همکاری صاحبان صنایع در جهت کاهش تولید گاز کربن میسر است.

وی کاشت یک میلیارد درخت در کشور را راهکاری مناسب در جهت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از تغییرات اقلیمی خواند­و گفت: بسیاری از کشور در کاشت­درخت جلوتر از ما حرکت کرده اند و ما نیز باید به وظایف خود در قبال جامعه جهانی و کاهش آلودگی‌های محیط زیست عمل کنیم.

نوبخت با اعلام اینکه طرح تولید یک میلیارد درخت در کشور هم قابل انجام است، اظهار داشت: ۱۲۶ نهالستان در کشور وجود دارد علاوه بر این نهالستان‌ها، نهالستان‌های مرتعی و بخش خصوصی نیز می‌توانند در تولید نهال به کار گرفته شوند که ظرفیت تولید نهال را چند برابر می‌کنند.

وی توجه بیشتر به کاشت درخت و حفظ محیط زیست را مهم دانسته و گفت: اگر هر ایرانی در سال ۵ نهال بکارد و برای حفط و نگهداری آن تلاش کند، در سال ۴۰۰ میلیون درخت در ایران کاشته می‌شود که در کاهش آلایندگی محیط زیست و بهتر شدن کیفیت زندگی جامعه موثر خواهد بود.

https://ipna.news/164462کپی شد!