سال طلایی صنعت پتروشیمی ایران

امیررضا اعتمادی عضو اتاق بازرگانی گفت:طبق آمار، از ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۱ تاکنون شاهد رشد تولید و تجارت بین الملل صنعت پتروشیمی بودیم همچنین شاهد رشد درصد سهم صادرات پتروشیمی در مجموع کل سهم صادراتی کشور بودیم و این نوید بخش رشد مهندسین ما در حوزه صنعت پتروشیمی خواهد بود.

 

اما آیا موفقیت صنعت پتروشیمی ادامه دار خواهد بود؟
به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،برای پاسخ به این سوال بر میگردیم به سال گذشته که تارگت و بازار هدف ۵۵ میلیاردی برای صنعت پتروشیمی مشخص کردیم.

۱. واحد های بالادستی : با افزایش تولید در پالایشگاه‌های نفت و گاز، هیدروکربن‌های سبک رشد داشتیم.
۲. واحدهای بنیادی: در واحدهای الفین، آروماتیک و مجتمع‌های شیمیایی مواد اولیه و مواد پایه‌ای همچون اتیلن و پروپیلن رشد تولید قابل توجه ای داشتیم. محصولات تولید واحد های بنیادی (شامل اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و… هستندکه اساس تولید در پتروشیمی را تشکیل می‌دهند.)

۳.واحدهای واسطه‌ای: در تولید مواد پایه و خوراک جهت تامین واحدهای نهایی رشد داشتیم. محصولات واحدهای واسطه ای: (این دسته، محصولات پایه را به خوراک مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی تبدیل می‌کند، مثل PVC، اتیلن گلیکول، ملامین و…)

۴.واحدهای نهایی: در این واحد با کمک مهندسان خبره در زمینه بازرگانی محصولات پتروشیمی فرآورده‌های انتهای زنجیره تولید و به بازار عرضه می‌شود که در سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی موفق شد به گرفتن ۵۵ درصدی کل سهم صادراتی کشور .( محصولات واحد های نهایی: ( الیاف مصنوعی، لاستیک، وسایل پلاستیکی، کودهای شیمیایی، وسائل پزشکی و…)

۵.واحدهای پایین‌دستی: در تولید فرآورده‌های نهایی پتروشیمی به محصولات مصرفی همچون الیاف مصنوعی، پلاستیک، لاستیک و.. رشد تولید و صادرات موفقی داشتیم.

این موضوع نشانه خوبیست از اینکه صنعت پتروشیمی به طرف بومی سازی میرود، حجم سالانه تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است اما راه تحقق به این موضوع که صنعت پتروشیمی آیا به طور کل بومی میشود خودش در جای خودش جای بحث و گفتگو دارد، که به طور تخصصی باید به این مهم پردازش شود.

همچنین این فعال اقتصادی از بومی سازی صنعت پتروشیمی اینگونه گفت: مخالفان بومی شدن این صنعت پر سود باید بدانند بدون توجه به سود شخصی خودشان از دید دلسوزانه تر به ایجاد فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی و خود کافی در این صنعت مهم که باعث هرچه قدرتمند تر شدن کشور عزیزمان ایران در مسائل اقتصادی بین الملل میشود عمق تر نگاه کنند.

خوشبختانه مهندسین و متخصصین ایرانی به خوبی از پس تولید و طراحی قطعات مورد نیاز و راه اندازی آنها تا به اینجا بر آمدند و حدود ۶۵ درصد از نیاز تامین قطعات و تجهیزات پتروشیمی را تولید و نصب میکنند، همچنین ابراز امیدواری دارم که در پنج سال آینده صفر تا صد تجهیز یک واحد پتروشیمی را به کمک متخصصین ایرانی راه اندازی خواهیم کرد و ۱۰۰ درصد نیاز های تجهیزاتی را تولید خواهیم کردم.

همچنین امیررضا اعتمادی از رسیدن به توسعه پایدار صنعت پتروشیمی صحبت کرد: بنده معتقدم در بیش از ۷۰ درصد از شرکت های پتروشیمی فعال امکان دستیابی و رسیدن به توسعه پایدار صنعت پتروشیمی را دارند و فقط با به کارگیری نیروی کار متخصص ، تولید و صادرات بدون توقف و تأمین نیاز بازار جهانی می‌توانند به این مهم دست یابند.

حضور فعال شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی حوزه صنعت، نفت گاز و میعانات نفتی و به تصویر کشاندن قدرت تولید و کیفیت بالای محصولات پتروشیمی تولید ایران، به جهانیان و اعزام هیئت های تجاری زیر نظر هلدینگ های بزرگ پتروشیمی و اتاق بازرگانی ایران موجب به افزایش ارتباطات و گسترده شدن فضای مبادلات بین المللی در این حوزه میشود.

عمده صادرات محصولات پتروشیمی از ایران بیشتر به مقصد کدام کشور ها بوده؟

میشود گفت طبق آمار ها از سال ۱۳۹۵ تا کنون عمده صادرات محصولات پتروشیمی ما بیشتر به مقصد هند، امارات، ترکیه، چین، فیلیپین، عراق و بعضا کشورهایی مانند مصر، نیجریه، افغانستان و سنگال است، همچنین از سال گذشته شاهد مبادلات زیادی بین ایران و روسیه بودیم که نشان میدهد روسیه روی تولیدات نفتی و غیر نفتی ایران حساب ویژه ای باز کرده است.

https://ipna.news/160746کپی شد!