” پتروشیمی هلیلان” ایلام وعده شیرینی که تجربه‌ای تلخ شد

 وعده احداث ” پتروشیمی هلیلان” قصه شیرینی بود که غفلت از آن موجب تلخکامی مردم و جوانان بیکار و چشم انتظار هلیلانی شده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ آبان ۱۳۹۸ خبری بر صدر اخبار استان ایلام نشست و آن خبر این بود که” کلنگ پتروشیمی هلیلان با ظرفیت اشتغالزایی یک هزار نفری به زودی به زمین زده خواهد شد”.

خبری که به سرعت خبر اول استان شد و امید و شادی در دل مردمان دیار محروم شهرستان هلیلان به وجود آورد، اما این خبر در اجرا آن سرعت که در انعکاس داشت در عمل دارا نبود.

پتروشیمی هلیلان، به مانند ده‌ها طرح و نوید افتتاح و بهره برداری به کُما رفت و در میان هزاران وعده به فراموشی سپرده شد.

جلال میرزایی نماینده وقت مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی که راوی این خبر بود از “سرمایه‌گذاری اولیه ۷۰ میلیون دلار و تولید سالانه این واحد به میزان ۲۰۰هزار تن پلی اتیلن سنگین” سخن گفت؛ و موافقت‌نامه پتروشیمی هلیلان توسط وزارت نفت را اعلام کرد.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار وقت ایلام در تاریخ ۲۷فروردین ۱۳۹۹ از کلنگ‌زنی پتروشیمی هلیلان توسط رئیس جمهور دولت دوازدهم خبر داد.

اما این خبر استاندار وقت ایلام نیز محقق نشد و رئیس جمهور دولت دوازدهم نتوانست کلنگ این پروژه را برای مردم محروم این دیار به زمین بزند و دولت را به دولتمردان سیزدهم سپرد تا شاید در این دولت کلنگ این پروژه به زمین زده شود، اما گو این که کلنگ پتروشیمی هلیلان به رغم آن که به گفته “فرهاد شاهمرادیان” مجری طرح پتروشیمی هلیلان با بروکراسی اداری، عدم توجه مسئولان استانی به تامین زیرساخت‌هایی چون “گاز، برق”و… نه تنها به فراموشی سپرده شده است بلکه سرمایه‌گذار نیز قصد آن دارد تا از خیر احداث این پروژه در ایلام بگذرد و به رغم خرید و دپوی بیش از بیش از ۷۰ درصد تجهیزات اولیه به ارزش بالغ بر یک هزار میلیارد تومان تجهیزات عطای سرمایه‌گذاری در استان ایلام “شهرستان هلیلان” را به لغایش بخشد و تجهیزات را به استان دیگر انتقال دهد.

موانع برطرف شود

“اصغر عارفی”رئیس هیئت مدیره پتروشیمی هلیلان در گفت وگو با رسانه‌ها بیان داشته است”موانع اداری برای اجرای پتروشیمی هلیلان باید برطرف شود، زیرساخت اولیه مثل آب، برق و گاز مسائل و مشکلاتی هستند که جلوی پای یک سرمایه گذار قرار دارد و به نگاه ویژه مسئولان نیاز دارد”.

وی یادآورشده است”بیش از ۷۰درصد تجهیزات اولیه پتروشیمی وارد شهرستان هلیلان شده اما پیشرفتی در اجرا انجام نشده است”.و “اگر مسئولان ارشد استان پای کار نباشند و از این طرح حمایت نکنند، قطعاً سرمایه گذار انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهند داشت”.

“حسن بهرام نیا” استاندار ایلام از رایزنی برای آغاز به کار این پروژه سخن و خواستار پذیرش طرح و اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی از محل منابع بانک برای شروع عملیات اجرایی پتروشیمی هلیلان شده است و این پروژه را سرآغاز توسعه ایلام عنوان کرده است.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات سیاسی، اجرایی و صاحب نفوذ نیز هرکدام به نوبه خود از نقش، اهمیت و تاثیر پتروشیمی هلیلان به کرات سخن و از پیگیری برای رفع موانع و به نتیجه رسیدن این پروژه که سرآغاز توسعه استان ایلام است سخن گفته‌اند اما تا کنون نتیجه آن بوده است که وعده  احداث ” پتروشیمی هلیلان” قصه شیرینی بود که غفلت از آن موجب تلخکامی مردم و جوانان بیکار و چشم انتظار هلیلانی شده است.

امید است مسئولان به جای”حرف” وارد”عمل” شوند و برای این پروژه موثر در اشتغال، توسعه و پیشرفت استان ایلام همت کنند و زمینه را برای فعالیت سرمایه گذار پروژه فراهم کنند تا مردم این دیار محروم بتوانند از قَبل آن نانی بر سفره خود داشته باشند.

https://ipna.news/159512کپی شد!