سهم صنایع شیمیایی در اقتصادی فعلی

ایران به دلیل دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز (چیزی در حدود ۱۶۰ میلیار بشکه نفت درجا و هم چنین ۳۴ تریلیون مترمکعب منابع گازی) پتانسیل بسیار بالایی برای رشد و توسعه صنعت پتروشیمی دارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ بنابر اعلام مبتکران شیمی، رشد صنعت پتروشیمی با دید کامل نمودن زنجیره ارزش صنعت نفت , رشد چشم گیری در میزان ارزش افزوده این حوزه در پی خواهد داشت.

اما  فروش مواد شیمایی چه سهمی در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشورمان می‌تواند داشته باشد؟  در سیاست‌های کلان کشور نیز به منظور اهتمام هرچه بیشتر به اقتصاد مقاومتی و کاهش آسیب‌پذیری کشور به دلیل کاهش میزان صادرات نفت خام در دوران تحریم، به توسعه هر چه بیشتر پتروشیمی و به طور کلی صنایع مواد شیمیایی، توجه ویژه‌ای شده است. در شکل زیر میزان توسعه صنعت پتروشیمی را در چهل سال اخیر مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که در نمودار بالا آمده است در حال حاضر میزان تولید صنایع مختلف پتروشیمی کشور به بیش از ۵۳.۶ میلیون تن تا ۱۳۹۶ رسیده است. این میزان تولید تا پایان برنامه ششم توسعه باید تا ۱۰۰ میلیون تن در روز افزایش یابد. محصولات تولیدی در این صنعت نیز بسیار متنوع هستند و در حال حاضر انواع مختلفی از محصولات پتروشیمی در کشور تولید می‌شود. میزان سهم فروش مواد شیمیایی در صادرات غیر نفتی در طی سال‌های اخیر رقمی قابل توجه بوده است، به طوری که در سال ۱۳۹۶ این میزان بیش از ۲۶ درصد گزارش شده است. که در مقایسه با میانگین این سهم در بازه پنج ساله ، رشد حدود ۲% را نشان می دهد.  در نمودار زیر سهم پتروشیمی از میزان صادرات غیر نفتی در طی شش سال گذشته آمده است:

علاوه بر آن، طبق برآوردهای مرکز آمار، سهم ارزش افزوده حوزه تولیدِ مواد و محصولات شیمیایی در میان سایر حوزه‌های صنعت با ۲۷.۶۴ %  بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. که این امر حاکی از سودآوری بالای صنایع شیمیایی است.

به استناد همان گزارش در میان زیربخش های حوزه تولید مواد و محصولات شیمیایی , محصولات پایین دستی پتروشیمی به خصوص اسید فسفریک و دی اتانول آمین، به دلیل حوزه‌های کاربردی وسیع در صنعت، درگیر بودن با طیف گسترده‌ای از صنایع و هم چنین استفاده در تولید بسیاری از مواد شیمیایی اساسی، سهم قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده دارند.

اما ذکر این نکته هم ضروری است که تمامی مواد شیمیایی پایه آلی ندارند و به عبارت دیگر محصول کارخانه‌های پتروشیمی نیستند. از این خانواده مواد شیمیایی هم نباید غافل بود، چرا که آنها نیز با توجه کاربرد گسترده در صنایع مختلف، سهم قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده خواهند داشت. به عنوان مثال در حال حاضر صنایع به خرید پلی آلومینیوم کلراید که یکی از پرمصرف‌ترین اعضاء این خانواده از مواد شیمیایی صنعتی محسوب می‌شود توجه ویژه‌ای دارند.

در حال حاضر با توجه به تحریم‌های فلج‌کننده ای که بر روی اقتصاد کشور سایه انداخته است و صنایع مختلف کشور، به خصوص صنعت پتروشیمی را که به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد ملی محسوب می‌شود تحت تاثیر قرار داده است، شرکت‌ها و موسسات داخلی در تلاشندکه با مدیریتِ بازرگانیِ مؤثر، این فضای بسته اقتصادی را کنترل کنند تا زندگی مردم که بسیار وابسته به تولیدات شیمیایی است به میزان کمتری تحت تاثیر قرار گیرد.

از طرفی تمامی کارخانه‌های صنعتی و تولیدی به مواد شیمیایی با کیفیت تضمینی و اطمینان از  تداوم تامین مواد اولیه مورد نیاز خود جهت ادامه فعالیت در این شرایط اقتصادی پیچیده برای ماندن در بازار رقابتی نیاز دارند.

در این میان موسسه مبتکران شیمی با داشتن بیش از سه دهه فعالیت در زمینه تولید، خرید و فروش مواد شیمیایی آمادگی دارد تا سهم اندکی در رونق اقتصاد ملی داشته باشد و در این حوزه آماده همکاری با صنایع مختلف کشور می باشد.

ای متن برگرفته از گزارش “جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی” چاپ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

کلید واژه ها:

۱-فروش مواد شیمیایی

صفحه اصلی

۲-اسید فسفریک

https://www.mbkchemical.com/%D۸%A۷%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%AF-%D۹%۸۱%D۸%B۳%D۹%۸۱%D۸%B۱%DB%۸C%DA%A۹phosphoric-acid/

۳- دی اتانول آمین

https://www.mbkchemical.com/%D۸%AF%DB%۸C-%D۸%A۷%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۹%۸۴-%D۸%A۲%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۶diethanolamine/

۴- خرید پلی آلومینیوم کلراید

https://www.mbkchemical.com/%D۹%BE%D۹%۸۴%DB%۸C-%D۸%A۲%D۹%۸۴%D۹%۸۸%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۸%D۹%۸۵-%DA%A۹%D۹%۸۴%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AFpac/

https://ipna.news/149534کپی شد!
منبع