مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خبر داد:

اجرای ۳۰ هزار میلیارد ریال طرح در منطقه ویژه پتروشیمی با اولویت مطالعات زیست محیطی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: ۳۰ هزار میلیارد ریال طرح در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دست اجرا است و ۲۰ هزار میلیارد ریال طرح نیز با اولویت مسائل زیست‌محیطی در دست مطالعه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران ( ایپنا)،پیام برزگر با تشریح بخشی از فعالیت‌های این مجموعه اقتصادی در سه سال اخیر، گفت: در نخستین مرحله پس از تایید ارزیابی مطالعات زیست محیطی این طرح، کارهای اجرایی آغازمی شود تا از نظر اشتغالزایی و توسعه زنجیره ارزش و حوزه ارزآوری تاثیر مثبتی برای منطقه و کشور داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: نگاه حاکم بر این منطقه اقتصادی توسعه منطقه ای و ملی است زیرا حجم سرمایه‌های صنایع پتروشیمی و پایین دست آن حجمی نیست که در استان وجود داشته باشد و این طرح توسعه‌ای، کار ماندگاری برای رونق اقتصاد کشور است.

برزگر اظهار کرد: این طرح پس از آن‌ که در سال ۱۳۹۵ مطرح شد از سال ۱۴۰۲ با جدیت بیشتری پیگیری شد که به دنبال آن مسائل مختلفی پیش رو داشتیم و به همت دولت سیزدهم با شتاب بیشتری پیش رفت و اکنون آغاز عملیات اجرایی این طرح نزدیک است.

وی افزود: در اجرای این طرح سعی شده اثربخشی مسئولیت‌های اجتماعی نیز افزایش داده شود که در این زمینه کارهای مختلفی تاکنون انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: مطالعه خروجی سال‌های قبل و مصاحبه با مدیران و توحه به نظرات مردم باعث شد تا مسیر مناسب تری برای اجرای این طرح انتخاب شود.

برزگر ادامه داد: همچنین از آذرماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲ طرح از طرف شورای سیاستگذاری معرفی شد که تاکنون ۲۳ طرح تکمیل و اعتبار ۲۷ طرح نیز تامین شده است که اکنون اغلب طرح ها فعال هستند اما امسال شورای سیاستگذاری رویکرد دیگری داشت و اجرای پروژه های بزرگتری را مطرح کرد.

برزگر بیان کرد: همچنین در حوزه زیست محیطی با اقتدار حاکمیتی کارها را پیش برده و عملکرد خوبی داشتیم؛ در حوزه تصفیه آب و پساب نیز فعالیت های خوبی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: در اکوسیستم خشکی نیز تفاهم‌نامه ای با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی بسته شده که نهال کاری در پنج هزار هکتار از کانون شماره ۶ ریزگردها ، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری و مردمی سازی، توجه به جهش تولید و افزایش اثربخشی در جامعه و پشتیبانی از سرمایه گذاران، جهش تولید و اشتغال در این منطقه را افزایش داده است.

برزگر گفت: هم اکنون ۵۳ طرح فعال در ۱۹۴ هکتار در دست اجرا است که هفت میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه می کند که یک میلیون تن از این میزان در صنایع پایین دستی قرار دارد و منجر به اشتغال پایدار بیشتری برای نیروهای بومی می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته برای ۲ هزار و ۹۷۰ نفر و امسال برای سه هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته که بالای ۹۰ درصد شاغلان را افراد بومی تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: طرح جامع مدیریت محیط زیست منطقه نیز در حال تدوین است و سعی شده با نگاه داخلی و منطقه ای در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی طرح‌های بلندمدتی پیش بینی شود.

برزگر گفت: همچنین ۳۲ طرح پدافندی تاکنون اجرا شده و هر بخشی که نیاز به تقویت داشته، اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری از زیرساخت های اقتصادی صورت گرفته است.

قرار شد در نخستین جلسه از مطالعات ارزیابی زیست محیطی دفاع کرده و کارهای اجرایی را آغاز کنیم تا از نظر اشتغالزایی و افزایش زنجیره ارزش و حوزه ارزآوری تاثیر مثبتی برای منطقه و کشور داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: نگاه ما توسعه منطقه ای و ملی است چرا که حجم سرمایه‌های پتروشیمی و پایین دست حجمی نیست که تمها در استان وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امید است این طرح توسعه‌ای چشمه امیدی برای مردم منطقه و کار ماندگاری برای رونق اقتصاد کشور باشد.

برزگر اظهار کرد: این طرح پس از آن‌که در سال ۱۳۹۵ استارت خورد از سال ۱۴۰۲ با جدیت بیشتری پیگیری شد که به دنبال آن مسائل مختلفی پیش رو داشتیم و به همت دولت سیزدهم با شتاب بیشتری پیش رفت و اکنون آغاز عملیات اجرایی این طرح نزدیک است.

وی افزود: با اجرای این طرح سعی شده اثر بخشی مسئولیت‌های اجتماعی نیز افزایش داده شود که در این زمینه کارهای مختلفی تاکنون انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: مطالعه خروجی سال‌های قبل و مصاحبه با مدیران و توحه به نظرات مردم باعث شد تا مسیر مناسب تری برای اجرای این طرح انتخاب شود.

وی ادامه داد: همچنین از آذرماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲ طرح از طرف شورای سیاستگذاری معرفی شد که تاکنون ۲۳ طرح تکمیل و اعتبار ۲۷ طرح نیز تامین شده است که اکنون اغلب طرح ها فعال هستند اما امسال شورای سیاستگذاری رویکرد دیگری داشت و کلید زدن پروژه های بزرگتری را مطرح کرد.

برزگر بیان کرد: همچنین در حوزه زیست محیطی با اقتدار حاکمیتی بیشتری کارها را پیش برده و عملکرد خوبی داشتیم؛ در حوزه تصفیه آب و پساب نیز فعالیت های خوبی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: در اکوسیستم خشکی نیز تفاهم‌نامه ای با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی منعقد شده که نهال کاری در پنج هزار هکتار از کانون شماره ۶ ریزگردها ، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری و مردمی سازی، توجه به جهش تولید و افزایش اثربخشی در جامعه و پشتیبانی از سرمایه گذاران، جهش تولید و اشتغال در این منطقه را افزایش داده است.

برزگر گفت: در حال حاضر ۵۳ طرح فعال در ۱۹۴ هکتار در حال انجام است که هفت میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه می کند که یک میلیون تن از این میزان در صنایع پایین دستی است که منجر به اشتغال پایدار بیشتری برای نیروهای بومی می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته برای ۲ هزار و ۹۷۰ نفر و امسال برای سه هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته که بالای ۹۰ درصد اشتغال‌ها بومی است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: طرح جامع مدیریت محیط زیست منطقه نیز در حال تدوین است و سعی شده با نگاه داخلی و منطقه ای در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی طرح‌های بلندمدتی پیش بینی شود.

وی گفت: همچنین ۳۲ طرح پدافندی تاکنون اجرا شده و در هر بخشی که نیاز به تقویت داشته اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری از زیرساخت های اقتصادی صورت گرفته است.

برزگر همچنین اجرای طرح توسعه پیشرفت امید را از مهمترین اولویت‌های این منطقه اقتصادی برشمرد و گفت: این طرح دی ماه سال گذشته در کمیته خدمات استان مطرح و بخشی از آن اجرا شد اما تمامی زیرساخت‌های آن اجرا نشده و اکنون این طرح در سازمان محیط زیست کشور در حال بررسی است.

برزگر تصریح کرد: با شهادت آیت الله رئیسی تا حدودی در اجرای این طرح وقفه ایجاد شد که از این فرصت استفاده کردیم تا نواقص زیست محیطی آن را بررسی و به سازمان محیط‌زیست ارسال کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین از حرفه خبرنگاری و اطلاع رسانی به عنوان محور جهاد تبیین یاد کرد و افزود: همواره با رسانه قوی، ضریب اثربخشی در جامعه و ماندگاری فعالیت های اقتصادی افزایش می یابد و اگر کاری در حوزه اقتصاد بدون توجه به مسائل فرهنگی و رسانه‌ای انجام شود، اثربخشی لازم را در جامعه ندارد.

برزگر ادامه داد: رسانه همچنین در حوزه اجتماعی، با شفافیت می تواند از فساد و سو استفاده‌های احتمالی افراد جلوگیری کرده و از به هدر رفتن سرمایه‌ها پیشگیری کند.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۲۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندر امام خمینی (ره) قرار دارد.

این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب تکنولوژی‌های جدید و افزایش اشتغال ایجاد گردیده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و از طریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه استراتژیک و تأثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده است. دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش تسهیل می‌نماید.

در این راستا سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی جهت مدیریت و تحقق توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به صورت زیر مجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، براساس مصوبه تیر ماه سال ۱۳۷۶ شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی فعالیت‌های خود را در سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت به عمل آورده است.

همچنین از اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می توان به پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید، توسعه صادرات و محصولات تولیدی و ایجاد تحرک در صنعت، تجارت و اقتصاد منطقه‌ای، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه استان و کشور، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات پایه، ایجاد بستر مناسب برای حضور در بازارهای جهانی و تولید و پردازش کالا و افزایش صادرات غیر نفتی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیب)، جذب و تولید دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت‌های بین‌المللی دانش بنیان و فناور داخلی، حمایت از صنایع و صنعتگران داخلی و ایجاد تسهیلات برای آن‌ها و اقدام عملی در جهت ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری، اشاره کرد.

https://ipna.news/172321کپی شد!