گام بلند گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، برای توسعه استان گلستان؛

طرح پتروشیمی گلستان وارد فاز اجرا شد/ علی عسکری: پتروشیمی گلستان، باقدرت و سرعت به یاد رئیس‌جمهور شهید ساخته خواهد شد

در آیینی با حضور مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، استاندار گلستان و نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی طرح پتروشیمی گلستان وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)، دکتر علی عسکری، در این آیین با گرامیداشت یاد شهید جمهور بیان کرد: شهید رئیسی، شیفته توسعه کشور بود و طرح پتروشیمی گلستان به یاد رئیس‌جمهور شهید باقدرت و سرعت ادامه می‌یابد و امیدواریم این طرح ارزشمند، که با همراهی جناب آقای اژه‌ای رییس محترم قوه قضاییه و جناب آقای دکتر قالیباف رییس مجلس به این مرحله رسید، نقطه عطفی در تاریخ تحولات صنعتی و اقتصادی استان گلستان شود.

وی افزود: بی‌شک اجرای طرح پتروشیمی گلستان قله‌ای برای توسعه دانش و مدیریت استان خواهد بود؛ زیرا اینچه‌برون، منطقه کلیدی در کشور است و هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و امیدواریم این طرح نقطه عطفی برای خیزش این منطقه از نظر صنعتی، تجاری و اقتصادی باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با قدردانی از پیگیری‌های مهندس اوجی، وزیر نفت برای اجرای این طرح گفت: اجرای طرح پتروشیمی گلستان با بدهی ارزی با ۲۰ درصد سود، پیچیدگی‌های بسیاری داشت و به همین دلیل پروژه غیرفعال بود.

علی عسکری افزود: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای اخذ سهام‌داری اصلی طرح پتروشیمی گلستان، برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های لازم برای اقتصادی کردن طرح پتروشیمی گلستان را انجام داده است.

وی تأکید کرد: هر کشوری که در دنیا پیشرفت کرده است، مدیران جنگنده داشته؛ بنابراین همه مدیران باید جنگنده باشند و تیم مدیریتی جنگنده‌ای نیز برای این طرح در نظر گرفته شده است.

در ادامه قرارداد پیمانکار EPCC (مهندسی و طراحی، تأمین و تدارکات، ساخت و اجرا و راه‌اندازی) طرح پتروشیمی گلستان امروز (یکشنبه، سوم تیر)با حضور دکتر علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان و رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مجلس شورای اسلامی به امضای محمدرضا یزدانی کاشانی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی گلستان و غلامرضا حمیدی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی توسعه پترو سازه مبین امضا شد.

*اجرای طرح پتروشیمی گلستان در ۳۶ ماه

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی گلستان نیز در این آیین با اشاره به اینکه مناقصه عمومی دومرحله‌ای و ارزیابی کیفی برای انتخاب پیمانکار طرح پتروشیمی گلستان در حدود سه ماه ونیم به نتیجه رسید، گفت: در این قرارداد زمان‌بندی اجرای طرح ۳۶ماهه پیش‌بینی شده است.

محمدرضا یزدانی کاشانی با اشاره به اینکه شرکت مهندسی توسعه پتروسازه مبین با همکاری سه شرکت همکار، توانایی تأمین مالی ۶ماهه نخست این طرح از محل منابع خود را دارد، ادامه داد: بلافاصله پس از این قرارداد، اقدام‌های لازم برای اجرای طرح آغاز می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر منابع اصلی از صندوق توسعه ملی تأمین شود.

*ازسرگیری عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان، بن‌بست شکنی رئیس‌جمهوری شهید بود

در ادامه، استاندار گلستان با بیان اینکه طرح پتروشیمی گلستان با بیش از ۹۰ هزار سهام‌دار از سال ۱۳۸۵ بلاتکلیف بود، اظهار کرد: اما امروز پس از حدود ۳۰ ماه تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم با راهبری رئیس‌جمهوری شهید، حمایت‌های ریاست قوه قضائیه، همکاری‌های وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و کشور و توجه ویژه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به نقطه نتیجه‌بخشی رسیده است.

علی‌محمد زنگانه با اشاره به اینکه با ورود شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بهمن ۱۴۰۱ به این طرح و افزایش سرمایه پتروشیمی گلستان، طرح وارد مراحل جدیدی شد، افزود: در این مدت اقدام‌های مهمی در این طرح از جمله رفع موانع حقوقی، انجام بخش مهندسی و رفع مطالبات قراردادی گذشته انجام شده است.

وی گفت: پس از حل مسائل سرمایه‌گذار جدید از جمله تأمین خوراک و زیرساخت‌های لازم، مقدمات لازم برای اجرای فاز بعدی فراهم شده است و تأمین منابع مالی به مبلغ ۴۸۰ میلیون یورو با عاملیت بانک تجارت از محل صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

زنگانه با قدردانی از بن‌بست شکنی رئیس‌جمهوری شهید در اجرای طرح پتروشیمی گلستان تصریح کرد: امیدواریم این طرح بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده تکمیل شود.

*امیدآفرینی برای مردم استان گلستان

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به همت رئیس‌جمهوری شهید برای اجرای طرح پتروشیمی گلستان گفت: اقدام‌های مطلوب انجام شده برای اجرای این طرح سبب امیدآفرینی برای مردم استان شده است.
وی با قدردانی از پیگیری وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای اجرای طرح پتروشیمی گلستان تصریح کرد: توانمندی‌ها و سرعت اجرای پروژه‌ها در هلدینگ خلیج‌فارس علت اصلی انتخاب این شرکت به‌عنوان سهام‌دار اصلی بوده است.

*ازسرگیری عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان گام بزرگی در دولت مردمی بود

حسن نشان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه آنچه مهم است عملی‌کردن خواسته‌هاست، گفت: اگر دکتر علی عسکری در این مجموعه نبود، هیچ مدیری طرح پتروشیمی گلستان را قبول نمی‌کرد.

وی افزود: آغاز دوباره عملیات اجرایی طرح پتروشیمی گلستان با نگاه ملی و راهبردی مدیران، گام بزرگی در دولت مردمی بود.

حجت نیکخواه، عضو هیئت‌مدیره شرکت مهندسی توسعه پتروسازه مبین نیز در این آیین با اشاره به سوابق درخشان این شرکت در اجرای پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، بیان کرد: این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون دلار پروژه فعال با هلدینگ خلیج‌فارس دارد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در چهار ماه ابتدایی پس از امضای این قرارداد، بخشی از فعالیت‌های اجرایی که اشتغال‌زایی برای منطقه را در برخواهد داشت را هرچه زودتر آغاز کنیم.

*پتروشیمی گلستان؛ عامل توسعه استان

عبدالجلال ایری، رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان نیز در ادامه با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران در برای اجرای طرح پتروشیمی گلستان بیان کرد: مسائل حقوقی این طرح بسیار فراتر از مسائل فنی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان ظرفیت‌های مطلوبی دارد و طرح پتروشیمی گلستان نیز افزون بر اینکه در سطح ملی اثرگذار است، عامل توسعه استان نیز خواهد بود.
گفتنی است، در این مراسم با پیشنهاد استاندار گلستان مبنی بر تغییر نام پتروشیمی گلستان به یاد رئیس‌جمهور شهید موافقت شد.

https://ipna.news/171701کپی شد!