مجمع پتروشیمی تندگویان برگزار شد؛

استحصال پالادیوم توسط “شگویا” برای نخستین بار در کشور انجام شد/ کسب سهم ۱۱ درصدی از کل معاملات پتروشیمی در بورس کالا/ تقسیم سود ۱۹۰ تومانی “شگویا” در مجمع

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در روز جاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)،سیدرضا قاسمی شهری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در مجمع عمومی عادی سالیانه اظهار کرد: شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۷۷ تاسیس و در سال ۸۴ به بهره برداری رسیده است. این پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر واقع شده و تنها تولیدکننده محصولات مهم و استراتژیک پت است.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید واحد PT “شگویا” ۷۰۰ هزار تن در سال و گرید، بطری و الیاف ۸۸۸ هزار تن در سال است.

قاسمی شهری بیان کرد: همان طور که می‌دانید، گرید بطری در صنایع غذایی، بسته بندی و صنایع نساجی شامل ماسک وپارچه بود.

ترکیب سهامداران “شگویا”
مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان ادامه داد: ۵۳ درصد سهام پتروشیمی شهید تندگویان مربوط به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ۱۱ درصد پتروشیمی بوعلی، ۱۱ درصد گروه پتروشیمی تابان فردا، ۱۰ درصد سهام عدالت و ۱۵ درصد سهامداران خرد است. در مجموع در ترکیب سهامداران سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییر خاصی نداشتیم.

وی توضیح داد: وضعیت اشتغال نسبت به سال گذشته شامل ترکیب نیروی رسمی ۶۳۹ نفر، نیروی قراردادی ۵۱۹، نیروی پیمانکاری ۱۰۳۴ نفر که جمعا ۲۱۹۲ نفر خواهند شد. ۲۵ نفر از تعداد پرسنل نیز کاهش پیدا کردند.

عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۲:
قاسمی شهری با اشاره به عملکرد شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال گذشته ادامه داد: عملکرد تولید و فروش در سال ۱۴۰۲، TTA، ۵۲۷ هزار تن تولید کردیم که ۴۵ درصد تولیدات ما را تشکیل می‌دهد. این محصول، به عنوان محصول میانی محسوب شده و خوراک واحد پت است. پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری ۲۱ درصد تولیدات را تشکیل می‌دهد که به میزان ۲۴۸ هزار تن تولید شد. پلی اتیلن ترفتالات گرید الیاف ۳۵۷ هزار تن و ۳۱ درصد، کیو وای ۲۸ هزار تن تولید شد. همچنین، بازسازی واحد پنبه مصنوعی نیز در سال گذشته انجام شده و راه اندازی آن در دستور کار است. احتمالا ظرف امروز و فردا خوراک به این واحد تزریق خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان افزود: در سال گذشته در گرید الیاف ۳۲۲ هزار تن، گرید بطری ۲۷۱ هزار تن، کیووای ۲۵۹۰۰ تن و سایر محصولات ۱۷۰۰ تن فروش داشتیم. فروش کل شرکت نیز ۶۲۱ هزار تن بوده است.

اقدامات شاخص پشتیبانی و رفع موانع تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی
وی در این باره بیان کرد: یکی از اقداماتی که انجام دادیم، استحصال فلز پالادیوم از کاتالیست‌های مستعمل بود. این کاتالیست در سنوات گذشته به کشور‌های خارج ارسال می‌شد، پالادیوم استحصال می‌شد و به شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست برای ساخت کاتالیست تحویل می‌شد که این کار ریسک‌های زیادی داشت. احتمال اینکه به دلیل شرایط تحریم، پالادیوم توقیف شود زیاد بود. یکی از اقدامات خوبی که در این باره صورت گرفت شناسایی شرکت‌های دانش بنیانی بود که استحصال پالادیوم را با کیفیت بالا انجام دهند و ما برای نخستین بار پالادیوم را داخل کشور استحصال کردیم.

قاسمی شهری خاطرنشان کرد: اقدام بعدی، ساخت کاتالیست پالادیوم برای نخستین بار در کشور بود. به دلیل شرایط تحریم کشور‌های تولیدکننده این کاتالیست را به ما نداده بودند. با شرکت‌های دانش بنیان وارد مذاکره شدیم و این کاتالیست به صورت آزمایشی ساخته شد. نخستین محموله به میزان ۱۴ تن ساخته و مورد استفاده قرار گرفت که در حال حاضر با شرایط خوب و رضایتبخش در مدار سرویس است. با این اقدام، ریسک توقف واحد‌های پتروشیمی تندگویان به دلیل نبود کاتالیست پالادیوم برای همیشه صفر شد. در حال حاضر، این محصل داخل کشور تولید می‌شود و دو شرکت دانش بنیان در ساخت این محصول مشغول فعالیت هستند. دو شرکت شناسایی کردیم که اولین شرکت این محصول را ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است. دومین شرکت کار ساخت را شروع کرده و امیدوار هستیم با استفاده از تجارب شرکت اول بتوانیم این کاتالیست را با راندمان بالاتر و بهتر تولید کنیم.

گزارش تعمیرات پتروشیمی شهید تندگویان
مدیرعامل “شگویا” با ارائه گزارشی از تعمیرات این مجتمع پتروشیمی بیان کرد: همانطور که می‌دانید در اردیبهشت ماه تولید ما به نصف رسید. بزرگترین تعمیرات اساسی که از ابتدای پتروشیمی شهید تندگویان در واحد فاز ۲ انجام شد، تعمیراتی بود که امسال صورت گرفت. ما در سال گذشته، در جلسات متعدد رفع موانع تولید و علل نرسیدن به ظرفیت‌های اسمی را بررسی کردیم. در این جلسات مواردی که با آن‌ها دست به گریبان بودیم را شناسایی و در یک تعمیرات اساسی مشکلات رفع شد.

وی ادامه داد: در تعمیرات اساسی ۲۶۰ هزار نفر ساعت مستقیم و ۲۷۰ هزار نفر ساعت به طور غیرمستقیم فعالیت کردند. کار سنگینی بود. تعمیر کمپرسور هوای میتسوبیشی، کمپرسور ۱۷ مگاواتی و الکتروموتور ۸ مگاواتی انجام شد. این کمپرسور بسیار بزرگ است. این دستگاه تاکنون به صورت کامل باز نشده بود. تعمیر اساسی برج جداسازی اسید استیک در واحد CTO انجام شد که برای افزایش راندمان محصول این دستگاه نیز باز شد. تعمیر دو دستگاه RBF نیز امسال انجام شد. نقشه برداری از تمام قطعات صورت گرفت و این یکی از گلوگاه‌های تولید برای رسیدن به ظرفیت‌های اسمی بود.

قاسمی شهری افزود: در واحد‌های درایور که شرایط بدی را داشتند، درایور‌ها باز شد، قسمت‌هایی از آن که آسیب دیده بود، تعمیر شد و این اطمینان خاطر را به سهامداران خواهیم داد که برای ۵ تا ۱۰ سال آینده از بابت این درایور‌ها هیچ مشکلی نخواهند داشت. تعداد بسیار زیادی رفع نشتی، عایق و … در این تعمیرات اساسی انجام شد.

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان گفت: در کنار این اقدامات، چالش‌هایی نیز در بازرگانی و تولید داریم که موضوع مهم آن، اختلاف معنادار نرخ ارز با خوراک است. موضوع قیمت گذاری محصولات هنوز بر مبنای نرخ ارز بر پایه ۲۸۵۰۰ انجام می‌شود. مکاتبات زیادی انجام شد. حتی از محمد مخبر، معاون اول رئس جمهور دستور گرفتیم که در وزارت صمت این دستور متوقف شد. تیجه این است که وقتی قیمت پایین است رقابت بر روی بعضی از گرید‌ها مثل گرید بطری صورت می‌گیرد. وقتی رقابت بالا می‌رود، به ما فشار می‌آورند که به عنوان تنها تولیدکننده واردات این محصول را انجام دهیم و به قیمت تعدیلی بفروشیم. همان طور که در سال گذشته این اقدام صورت گرفت. امسال نیز همین فشار را وارد می‌کنند. با این توضیح که ما می‌توانیم این محصول را به قدر کافی تولید کنیم، اما می‌گویند که، چون رقابت بالاست باید واردات این محصول نیز انجام شود. تاکنون در این باره هیچ اقدامی نکردیم و جلوی آن ایستاده ایم.

وی افزود: موضوع دیگر تامین خوراک پارازایلین است. از پتروشیمی بوعلی سینا تقاضا می‌کنیم در تامین خوراک پارازایلین به کمک کنند. اگر خوراک را از پتروشیمی بوعلی بگیریم، هزینه‌های لجستکی به ما تحمیل نمی‌شود. ما به دلیل کمبود خوراک، این محصول را از پتروشیمی نوری تامین می‌کنیم. اگر خوراک ما از پتروشیمی بوعلی تامین شود، قطعا به بقا، استمرار تولید و سودآوری پتروشیمی بوعلی که سهامدار ما هستند، کمک خواهد کرد.

قاسمی شهری خاطرنشان کرد: تحریم نیز معضل دیگر ماست. مشکل دیگر واردات کیووای توسط وزارت صمت است. با وجود این که این محصول هم توسط پتروشیمی شهید تندگویان و نیز شرکت‌های تولیدکننده دیگر در داخل کشور تولید می‌شود. سال گذشته به یکی از شرکت‌ها مجوز واردات را داذند و به مقدار زیادی این محصول وارد شد.

نایب رئیس هیات مدیره “شگویا” ادامه داد: موضوع دیگر، واردات تکلیفی پت و قیمت گذاری تلفیقی است. مشکل ما به دلیل ارزی است که واردات را با آن انجام می‌دهیم. تا زمانی که محصول را به دست مصرف کننده برسانیم، تعهدات ارزی را برای شرکت ایجاد می‌شود که در واردات باقی قطعات و تجهیزات موردنیاز مشکلاتی پیش می‌آید.

اهم دستاوردها
کسب رتبه ۵۴ از نظر فروش در رتبه بندی IMI.

کسب سهم ۱۱ درصدی از کل معاملات پتروشیمی در بورس کالا

تندیس بلورین جایزه تعالی در بین ۵۰ شرکت فعال پتروشیمی، تندیس بلورین جایزه ملی مدیریت، تقدیرنامه ۴ ستاره مدیریت دانش.
شرکت برتر در عرضه و فروش اعتباری.
تقدیرنامه ۶ ستاره جایزه دارایی‌های فیزیکی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و واحد برتر تحقیق و توسعه.
ساخت داخل فناوری‌های نوین در رویداد پتروفن.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ عدد ریسک شرکت ۴.۷۸ بوده که این عدد به ۳۹ صدم رسیده است.

سیاست‌های برنامه آتی
تعمیرات اساسی در ماه اردیبهشت انجام شد

راه اندازی واحد استیبل که ظرف امروز و فردا به تولید خواهد رسید

توسعه زنجیره ارزش از طریق امکان سنجی و سرمایه گذاری خط سوم PTI که تمام اقدامات آن انجام شده و در مرحله صدور مجوز توسط هلدینگ خلیج فارس هستیم.

سرمایه گذاری برای پروژه RPET است که موضوع زمین، جانمایی زمین و … انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم.
اولویت بخشی به اجرای پروژه‌های بهبود در راستای بهینه سازی مصرف حامل‌های انرژی. افزایش نرخ یوتیلیتی یکی از معضلاتی است که داریم.
وی ادامه داد: تمام این اقدامات نتایج مالی خوبی را در سال ۱۴۰۲ داشته که در سال ۱۴۰۳ خود را به خوبی نشان می دهد.

عملکرد مالی در سال ۱۴۰۲
وی با اشاره به درآمد‌های شرکت پتروشیمی تندگویان گفت: درآمد عملیاتی “شگویا” ۲۸ همت و رشد ۳۰ درصدی، بهای تمام شده تولید ۲۱ همت، سود ناخالص ۶.۵ همت، سود عملیاتی ۵.۱ همت و رشد ۶۳ درصدی، سود خالص ۴.۶ همت.

قاسمی شهری با اشاره به سود “شگویا” سود پایه هر سهم “شگویا” در سال ۹۷، ۴۷۴ ریال، در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۹۸۱ ریال رسید. روند سوددهی شرکت از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲، از ۱.۱ همت به ۴.۶ همت رسیده است. باتوجه به سیاست‌های دولت در خصوص اخذ مالیات و افزایشس نرخ یوتیلیتی حدود ۲ همت از سود شرکت کم شده است. در واقع سود شرکت ۶.۶ همت بود که ۴.۶ همت شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که سازمان نظارت بر قیمت‌ها کمک کند و اگرقرار است که نرخی تعدیل شود، همان سال تعدیل شود و در صورت تغییر قیمت ها، تغییرات برای همان سال باشد. علیرغم تنگنا‌هایی که در سال ۱۴۰۲ گریبانگیر شرکت بوده است، ما توانستیم روند نسبتا خوبی داشته باشیم و بعد از اورهالی که امسال داشتیم، سال ۱۴۰۳ سال خوبی برای تولید پتروشیمی شهید تندگویان خواهد بود.

لازم به ذکر است، در پایان مجمع ۱۹۰ تومان سود بین سهامداران تقسیم شد.

https://ipna.news/171575کپی شد!