نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش قیمت‌های جهانی اصلی‌ترین چالش تاپیکو در سال جدید

بخش عمده سود شناسایی شده تاپیکو مربوط به نفت ستاره خلیج‌فارس و پس از آن شرکت‌های پتروشیمی خراسان، خلیج‌فارس و... است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران ( ایپنا)، درحالی‌که پس از گذشت حدود یک ماه همچنان بخش عمده اخبار بازار سرمایه مربوط به افزایش نرخ خوراک واحد‌های پتروشیمی می‌باشد، صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتشر شده از تاپیکو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی کشور حاکی از رشد مطلوب سودآوری این شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش قیمت‌های جهانی اصلی‌ترین چالش تاپیکو در سال جدید

بخش اصلی تشکیل‌دهنده و بیش از ۴۲ درصد از سود سرمایه‌گذاری این شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ را می‌توان به سود شناسایی و تقسیم شده شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نسبت داد. تحقق سودی بالا از این پالایشگاه تازه‌تأسیس در سال گذشته منجر به افزایش بیش از ۴۶ درصدی سود خالص تاپیکو در مقایسه با سال مالی قبل گردید که این موضوع برای سال جدید هم یک مزیت به‌حساب می‌آید و هم یک چالش جدی.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش قیمت‌های جهانی اصلی‌ترین چالش تاپیکو در سال جدید

همان گونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌گردد، بخش عمده سود شناسایی شده تاپیکو مربوط به نفت ستاره خلیج‌فارس و پس از آن شرکت‌های پتروشیمی خراسان، خلیج‌فارس و… می‌باشد.

بی شک کاهش احتمالی سود شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس هم‌راستا با سایر پالایشگاه‌ها و کاهش محتمل سودآوری شرکت‌های پتروشیمی متانول ساز و اوره ساز باتوجه‌به افزایش نرخ خوراک واحد‌های فعال در این حوزه از جمله ملاحظات جدی سرمایه‌گذاران این شرکت در سال مالی جاری می‌باشد.

باتوجه‌به شرایط شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، تقسیم سود بالا در مجمع‌عمومی تاپیکو تنها انتظار قابل‌تصور در ماه آتی خواهد بود. در شرایطی که شستا در سال گذشته تنها ۱۲.۳۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل تقسیم سود تاپیکو شناسایی نمود، به نظر می‌رسد سهم مستقیم ۶۶ درصدی شستا و غیرمستقیم ۸ درصدی صبا تأمین در سود ۲۸.۸۰۰ میلیاردتومانی تاپیکو، وضعیت مناسب‌تری برای سهام‌داران این دو شرکت به ارمغان بیاورد.

https://ipna.news/166833کپی شد!