بررسی روابط اقتصادی و تجاری ایران و امارات

امیررضا اعتمادی در یادداشتی نوشت: مسائل اقتصادی ایران و امارات نسبت به تنش های پیش آمده در چند روز گذشته از جمله درگذشت رییس سابق امارات و دیدار محمد بن زاید با رییس رژیم صهیونسیتی و سپس با وزیر محترم امور خارجه ایران چه خواهد شد و روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور ایران و امارات را به کجا خواهد برد؟

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، در چند سال گذشته ایران و امارات در بخش خصوصی مشکلات زیادی داشتند بخصوص مشکل در موضوع انتقال و تبدیل ارز توسط صرافی و هم مشکلات حوزه بندرگاهی

اکنون با درگذشت شیخ خلیفه بن زاید رییس پیشین امارات و انتخاب شدن شیخ محمد بن زاید آل نهیان به طور رسمی به عنوان رییس دولت امارت، امید به قوت بخشیدن به روابط اقتصادی میان ایران و امارات بیشتر از پیش به گوش می‌رسد.

حتی در همین خصوص وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتر خود نوشتند
(صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد. به گرمی دست همسایگان خود را می‌فشاریم. گرمی روابط همسایگان، دشمنان منطقه را مایوس می‌سازد.)

همچنین پذیرفتن دعوت رییس جمهور کشورمان توسط شیخ محمد بن زاید برای سفر به ایران قوت بیشتری به بهبود روابط اقتصادی هر دو کشور در منطقه میدهد.

حجم مبادلات تجاری ایران و امارات از سال گذشته تا کنون پیشرفت قابل توجهی داشته به شکلی که طبق آمار های غیر رسمی از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۳۵۰۰ شرکت تولیدی کوچک و متوسط ایرانی در امارت ثبت شدند.

زمینه همکاری تجاری و اقتصاد دو کشور بسیار وسیع است و می‌تواند شامل نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات، فعالیت‌های علمی، اقدامات بشردوستانه، مواد غذایی، و اقلام کشاورزی باشد.

گرچه در چند وقت اخیر با توجه به اینکه امارات روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کرده است انتظار می‌رفت روابط بین ایران و امارات مقداری دچار خدشه بشود، اما ایران بزرگتر از آن است که از علنی شدن چنین موضوعی احساس خطر بکند اما با این حال و تذکرات خود را همیشه به همسایگانش در منطقه تاکید داشته است و روابط امارات و کشور های دیگر هیچگاه به تجارت با ایران آسیبی نخواهد زد.

همچنان معتقدم که رفت و آمد هیئت‌ها بین دو کشور از اقدامات مهم در عرصه تجارت و همکاری با امارت است و ما باید از فرصت پیش آمده در راستای بهبود مبادلات ارزی و تجاری میان دو کشور نهایت استفاده را داشته باشیم.

امارات اکنون در بحرانی ترین وضعیت سیاسی خود به سر میبرد و ایران باید از این شرایط به وجود آمده و سردرگمی خانواده آل نهیان نهایت استفاده را داشته باشد هم در تسریع روابط سیاسی و ام فعال کردن بیشتر بخش خصوصی در امارات.

https://ipna.news/160525کپی شد!