معاون پتروشیمی خراسان: تولید اوره در این مجتمع متوقف نشده است

معاون بازرگانی مجتمع پتروشیمی خراسان با بیان اینکه تولید اوره در این واحد صنعتی متوقف نشده است گفت: بازارهای صادراتی زیادی برای اوره در جهان وجود دارد و تنها متکی به بازار افغانستان نیستیم.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مهندس کامبیز میرکریمی روز چهارشنبه اظهار داشت: هم اکنون روسیه و ترکمنستان کود اوره را با قیمت پایین به افغانستان صادر می کنند اما مجتمع پتروشیمی خراسان بازارهای جایگزینی زیادی برای تولیدات کود خود در جهان دارد و بابت فروش محصول هیچ گونه نگرانی نداریم.

وی افزود: ترکمنستان و روسیه بنا به دلایل تامین بودن زیر ساخت ها، محصولات خود را با قیمت ارزان تر به فروش می رسانند این در حالی است که ما می توانیم محصولات خود را به کل دنیا صادر کنیم.

میرکریمی گفت: نقل و انتقال برای صادرات محصول گاهی ممکن است باعث انباشت آن شود اما این به معنی نبود مشتری برای محصولات نیست.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا با تعدیل قیمت های حمل و نقل، محصول این مجتمع را از طریق راه آهن به بنادر جنوب برسانیم گفت: فراهم سازی زیر ساخت های استان و کشور برای صادرات امر ضروری است.

وی  افزود: سالانه در این مجتمع ۵۰۰ هزار تن اوره تولید می شود که از این میزان ۳۰۰ هزار تن صادر  و ۲۰۰ هزار تن نیز در بازار داخل توزیع می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید اوره در کشور در سال های اخیر افزایش داشته میزان صادرات این محصول نیز به نسبت سال های گذشته افزایش یافته است زیرا  سهمیه توزیع داخل کاهش می یابد.

میرکریمی افزود: حتی محصول ملامین این شرکت صنعتی وارد اروپا شده است و به کشورهایی چون اتریش و بلژیک صادر می شود.

وی گفت: این مجتمع در بحث اوره به جزء بازار افغانستان بازارهای زیادی دارد و تصمیم ندارد که تولیدات خود را با قیمت ارزان به آن کشور بفروشد.

میر کریمی در بخش دیگری از سخنانش بر آسان سازی روند صادرات در کشور تاکید کرد و افزود: برای بخش صادرات سامانه های آنلاین طراحی و راه اندازی شده است اما بعضا دخالت های نیروی انسانی روند را کند کرده است.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که معاون اول رئیس جمهور حتی در این خصوص بخش نامه ای صادر کرده بود تا دخالت نیروی انسانی در سامانه های آنلاین حذف شود که باید اقدامات اتوماتیک انجام شود اما متاسفانه بعضا با روزهای تعطیلی مواجه می شویم و به همین منظور باید یک تا چند روز منتظر  یک تایید نیروی انسانی باشیم.

به گزارش ایرنا، طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت واحدهای اوره و آمونیاک پتروشیمی خراسان به بهره برداری رسید که با فراز و نشیب های زیادی در ارزآوری و اشتغال پایدار استان موثر است.

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰  نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی داشته است. این مجتمع سالانه ۵۰۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

بنا به گفته کارشناسان حوزه مرتبط با بخش کشاورزی نیز کود اوره بیشتر در اوایل فصل کشت پاییزه و بهاره مورد استفاده کشاورزان در اراضی قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن در فصل سرک در اسفند، فروردین و خرداد ماه نیز استفاده می شود.

سهم خراسان شمالی از کود تولیدی در مجتمع پتروشیمی خراسان حدود ۱۷ هزار تن است که این میزان به تناوب در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گذاشته می شود تا بین بهره برداران توزیع کند.

https://ipna.news/160421کپی شد!