چشم‌انداز بازار سهام در سال ۱۴۰۱

معاملات بورس در روزهای پایانی سال و تحت تأثیر تعیین تکلیف برجام با ابهام همراه شده است و اکنون این موضوع موردتوجه اکثر کارشناسان برای ارزیابی و تحلیل آینده این بازار قرار دارد. 

نفیسه امامی 
به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،معاملات بورس در روزهای پایانی سال و تحت تأثیر تعیین تکلیف برجام با ابهام همراه شده است و اکنون این موضوع موردتوجه اکثر کارشناسان برای ارزیابی و تحلیل آینده این بازار قرار دارد.
«رسالت» در گفت و گویی که با ۱۰ نفر از کارشناسان بازار سرمایه انجام داده است، نظر آن‌ها را درباره صنایع برتر بورسی، وضعیت شاخص بورس و مهم‌ترین بازارهای پربازده در سال آینده جویا شد. طبق اظهارنظر این تحلیلگران مهم‌ترین موضوع اثرگذار در آینده بازار سرمایه، مشخص شدن وضعیت برجام خواهد بود زیرا رسیدن به توافق یا شکست در روند مذاکرات بر ارزش سهام شرکت‌ها تأثیر مستقیمی می‌گذارد.
مخرج مشترک اظهارات کارشناسان بازار سرمایه حاکی از آن است که صنایع بانکی، خودرویی، پالایشی و پتروشیمی جزو صنایع برتر بورس در سال آینده خواهند شد و بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ در میان سایر بازارهای موازی بیشترین بازدهی را خواهد داشت و شاخص روند صعودی با شیبی آرام را تجربه خواهد کرد.

 علیرضا کدیور: احتمال رشد شاخص تا سقف دو میلیون واحد
پیش‌بینی برای بازدهی صنایع بورس بستگی به تعیین تکلیف برجام دارد. در صورت انجام توافق صنایع خودرویی، بانکی و مواد غذایی بیشترین بازدهی را خواهند داشت اما اگر برجام شکست بخورد بیشتر سهام در بورس رشد خواهند داشت.
روند حرکت شاخص هم به مذاکرات وابسته است.اگر همین شرایط در سال آینده هم ادامه پیدا کند، رشدی را در شاخص نخواهیم داشت، اما اگر مذاکرات به نتیجه برسد محدوده شاخص در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد می‌کند. در صورت شکست توافق هم این امکان وجود دارد که شاخص رشدی تا سقف دو میلیون واحد را هم تجربه کند.
بهترین بازار در میان سایر بازارها در سال آینده بورس خواهد بود هرچند رشدی را در سایر بازارها هم نخواهیم داشت. اگر شرایط فعلی هم ادامه پیدا کند، بازار مسکن می‌تواند بازدهی داشته باشد.
فردین آقابزرگی: بورس به سطح ارزندگی رسیده است
تجربه سالیان گذشته درباره مذاکرات برجام، نوسانات نرخ ارز و افزایش حجم نقدینگی به ما نشان داده است که صنایع و شرکت‌هایی که مواد اولیه لازم برای تولید محصول و ماشین‌آلات مورداستفاده برای خطوط تولید را از طریق منابع داخل کشور تأمین می‌کنند و استفاده داخلی هم دارند مانند سیمان، صنایع غذایی، نهاده‌های دامی، محصولات پتروشیمی، پالایشگاهی و سایر شرکت‌های تک سهم در گروه‌های خاص  جزو صنایع برتر بورسی در سال آینده خواهند بود.
روند حرکت شاخص نسبت به سایر بازارها بیشتر خواهد بود درصورتی‌که وضعیت اقتصاد ما مانند سال ۱۴۰۰ متوازن باشد. اگر شرایط متعادل باشد، شاخص بیش از ۳۰ درصد بازدهی را در سال آینده خواهد داشت.
بورس در سال آینده از میان بازارهای طلا، خودرو، ارز و سایر بازارها سودده‌تر خواهد بود، زیرا بازارهای ارز و طلا مدیریت شده و کنترل‌شده هستند و آثار ظاهری آن بر تورم بسیار قابل‌توجه است. بورس به سطح ارزندگی رسیده و دارای شفافیت است.

 مصطفی صفاری: صنایع صادرات محور جزو صنایع برتر در سال آینده
در سال آینده صنایع صادرات محور جزو صنایع برتر در بورس خواهند بود و به نظر می‌رسد بازدهی شاخص در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد.
در میان بازارهای موازی در سال آینده، بورس بیشترین بازدهی را خواهد داشت و بعدازآن بازار طلا و مسکن در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
بهنام صمدی: شاخص بورس برای آغاز صعود آماده می‌شود
شرایط جهانی دارای پایداری نیستند و اکنون به علت جنگ اوکراین و روسیه قیمت جهانی کامودیتی‌ها رشد زیادی داشته‌اند. در صورت ادامه این وضعیت قیمت‌های نفت، مس، نیکل و غیره بالاتر می‌رود و این موضوع به نفع صنایع کامودیتی محور است که صادرات هم دارند. از سوی دیگر با امضای برجام صنایع بانکی، خودرویی و حمل‌ونقل و تجهیزاتی با رشد همراه می‌شوند.  شاخص بورس خود را برای آغاز روند صعودی آماده می‌کند. اگر شرایط بنیادی بازار همراهی کند این امکان وجود دارد که شاخص تا نزدیکی‌های سطح قبلی رشد کند.
در مدتی که بازار سرمایه افت داشت، سایر بازارها یا رشد کردند و یا نهایتا درجا زدند. به نظر می‌رسد در سال آینده بورس نسبت به سایر بازارها سوددهی بیشتری خواهد داشت.

 سیدرضا فاطمی: حرکت شاخص بورس، منتظر تعیین تکلیف برجام

بازدهی صنایع در بورس به وضعیت برجام وابستگی زیادی دارد چون می‌تواند صنایع ارزی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما اگر این اتفاق نیفتد، باید منتظر ماند و دید در سال آینده چه شرایطی برای نرخ ارز رقم می‌خورد.
برای پیش‌بینی روند حرکت شاخص بورس باید منتظر تعیین تکلیف برجام ماند، اما پیش‌بینی می‌شود اکنون‌که بازار به شرایط پایداری بازگشته است و تیم مدیریت جدید در سازمان بورس واردشده‌اند، بتوانند درمجموع شرایط خوبی را برای بازار رقم بزنند.
بازار بورس ترکیبی از سایر دارایی‌هاست. همه ظرفیت‌هایی که در بازارهای دیگر وجود دارد، در بورس هم قرار دارد.
بورس نسبت به سایر بازارها پرسودده‌تر هستند چون بازارها از ریسک بالایی برخوردارند اما بورس قابلیت تحلیل دارد.

 حامد فقرایی: شاخص در سال آینده به‌اندازه تورم رشد می‌کند
صنایع برتر بورس در سال آینده بستگی زیادی به وضعیت برجام خواهند داشت. اگر این توافق صورت بگیرد، بانکی‌ها، صنایع غذایی و خودرویی‌ها می‌توانند جزو صنایع برتر باشند اما اگر برجام به نتیجه نرسد صنایع کامودیتی محورها و بعدازآن صنایع ریالی بازدهی بیشتری خواهند داشت.
شاخص در سال آینده به‌اندازه تورم و یا ۱۰ درصد کمتر از تورم رشد خواهد کرد.  سوددهی بازارها در سال ۱۴۰۱ از وضعیت دلار تأثیر می‌پذیرد. همه صنایع تحت تأثیر دلار به یک‌میزان رشد می‌کنند. اگر قیمت دلار رو به افزایش باشد، بازار ارز و طلا و خودرو بیشترین بازدهی را خواهند داشت و بعدازآن، رشد به مسکن می‌رسد.
پیام الیاس کردی: هیچ بازاری در سال آینده به‌پای تورم نخواهد رسید
یکی از عوامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه ما نرخ ارز است و ارز هم وابسته به درآمدهای نفتی است. اگر برجام به نتیجه برسد، صنایع بانکی و خودرویی شرایط بهتری خواهند داشت اما اگر برجام به امضا نرسد صنایع دلاری شرایط بهتری پیدا می‌کنند.
عدم تعیین تکلیف برای برجام دوراهی مهمی برای وضعیت بازار به همراه دارد. اگر برجام اتفاق بیفتد روند رو به رشد و آرامی برای شاخص ایجاد می‌شود و در ابتدای سال شاخص تا محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را می ببیند اما اگر برجام احیا نشود، روند بازار بورس قابل پیش‌بینی نخواهد بود و اتفاقات متعددی می‌تواند رخ بدهد.
هیچ‌کدام از بازارها در سال آینده به‌پای تورم نخواهد رسید، اما شاید بازارهای ارز و طلا به تورم نزدیک شوند.
بازار سرمایه با توجه به شرایط نوسانی یا بسیار گران و یا بسیار ارزان می‌شود. اگر سهامی امروز ارزان است، روزی گران‌تر خواهد شد.
بازدهی بالایی که مدنظر سرمایه‌گذاران است در سال آینده واقع نمی‌شود و شاید در سال‌های ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ این اتفاق رخ دهد.

 عباسعلی حقانی نسب: سودآوری بورس نسبت به سایر بازارها در سال آینده
اگر توافق برجام در سال آینده صورت بگیرد، صنایع برتر بانکی‌ها  خودرویی‌ها هستند ولی در صورت عدم انجام توافق صنایعی که با تغییرات نرخ ارز و نقدینگی تغییر مثبتی دارند مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها سوددهی زیادی خواهند داشت. اگر دولت در ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ برق را برای نیروگاه‌ها درنظر بگیرد، صنایع نیروگاهی هم رشد زیادی خواهند کرد.
بازار سرمایه در سال آینده رشد خوبی خواهد داشت چون متغیرهایی که در بودجه اعمال‌شده و افزایش  قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی رخ داده است، جنگ روسیه و اوکراین و مالیات برای سوداگری در بخش خودرو و مسکن زمینه را برای رشد بازار سرمایه فراهم کرده است.
بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ شرایط خوبی نداشت اما اصلاحات لازم در بورس انجام‌گرفته و اگر دولت در بورس دخالت نکند در سال آینده در میان سایر بازارها، سودآوری بیشتری خواهد داشت.

  سعید خدایی: بازارهای موازی رشد کمتری نسبت به بازار سرمایه دارند
مذاکرات برجام بیشترین تأثیر را بر وضعیت صنایع می‌گذارد. ضمن این‌که جنگ روسیه و اوکراین هم همه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و بر قیمت نفت ، طلا و کالاهای اساسی اثر گذاشته است. اگر مذاکرات به نتیجه برسد گروه‌های خودرویی و بانکی تأثیر خوبی خواهند گرفت و اگر قیمت نفت همچنان روند صعودی داشته باشد، گروه‌های پالایشی و پتروشیمی رشد خوبی خواهند داشت.
بازارهای موازی مانند مسکن ، ارز و طلا قابلیت رشد کمتری نسبت به بازار سرمایه خواهند داشت و می‌توان به حرکت بازار بورس در سال آینده خوش‌بین باشیم، اما درصورتی‌که اعتماد به بازار بازگردد. پارامترها آماده هستند تا شاخص روند صعودی را آغاز کند. اگر اعتماد به بازار برگرد می‌توان امیدوار به بروز اتفاقات بسیار خوشایند در بازار باشیم.

  محمد خبری زاد: کف بازدهی ۳۰ درصدی شاخص در سال آینده
با امضای توافق برجام صنایع پتروشیمی، بانکی و پالایشی می‌توانند صنایع برتر باشند اما اگر برجام امضا نشود، صنایع فولادی، بانکی و فلزی می‌توانند جزو صنایع برتر قرار بگیرند.
بازار سرمایه احتمالا بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها در سال آینده خواهد داشت.
کف بازدهی شاخص در سال بعد ۳۰ درصد ارزیابی می‌شود. شاخص صعود هوشمندانه‌ای خواهد داشت زیرا هم ناشران و هم سرمایه‌گذاران به این بلوغ رسیده‌اند که اجازه رشد غیرواقعی به سهم‌هایشان ندهند.
پیش‌بینی می‌شود سال آینده دچار رکود در بخش مسکن باشیم و قیمت دلار هم جهش زیادی نخواهد کرد ولی بازار سرمایه می‌تواند بخشی از عقب‌ماندگی در سال ۱۴۰۰ را جبران کند. ​​​​​​​

https://ipna.news/159624کپی شد!