تولید سالانه ۴۵۸/۷ هزار تن اتیلن در فاز دوم پتروشیمی ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام گفت: فاز دوم مجتمع که الفین از این واحد به منظور فرآوری محصولات اتان و عمدتاً تولید اتیلن به ظرفیت ۴۵۸/۷ هزار تن در سال ایجاد شده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛، صبح امروز ضمن بازدید اصحاب رسانه از پتروشیمی ایلام حسن نجفی‌سمنانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام گفت: شرکت پتروشیمی ایلام در تاریخ ۱۳۸۲ تاسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲۲ هکتار در بخش توافق به فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غربی ایلام آغاز شد.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری اولیه ارزی طرح مجتمع پتروشیمی ایلام به مقدار ۳/۵۳۷ میلیون دلار و سرمایه‌گذاری اولیه به مقدار ۴۳۲۲ میلیارد ریال است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ادامه داد: از جمله اهداف این طرح ایجاد اشتغال در منطقه محروم، ایجاد صنایع پایین دستی در منطقه و رونق اقتصادی استان، افزایش خدمات جانبی در سطح منطقه با توجه به ماهیت واحدهای پتروشیمی و استفاده بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمیایی با ارزش افزوده بیشتر است.

نجفی افزود: در این پالایشگاه اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز، سوخت مایع و سوخت و گاز تولید می‌شود.

وی ادامه داد: کاربرد محصولات تولید شده تاکنون در تهیه نایلون، کیسه‌های پلاستیکی ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری، مایعات لوله‌های مخصوص آبرسانی و گازرسانی، ظروف نگهداری مواد شیمیایی و غذایی و الیاف پلاستیکی و… است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: پتروشیمی ایلام شامل دو فاز است: فاز اول مجتمع شامل واحدهای تولید اتیلن سنگین، برق و بخار، سرویس‌های جانبی، خط لوله انتقال اتیلن بوده که این فاز در آبان ماه ۹۲ به بهره برداری رسیده و هم اکنون در حال تولید است و فاز دوم مجتمع شامل واحدهای شیرین سازی خوراک و الفین است.

وی افزود: واحد سرویس‌های جانبی با هدف تامین سرویس‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی مجتمع دیده شده است این سرویس ها شامل برق، بخار آب، جداسازی و فشرده سازی هوا، تسویه حساب‌های صنعتی، تولید هیدروژن مجموعه آفساید و خطوط لوله است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ادامه داد: این واحد با هدف تولید مستمر و پایدار در سرویس دهی به موقع به واحدهای فرآیندی قلب تپنده مشترک با شیمی ایلام به شمار می‌رود.

وی گفت: فاز دوم مجتمع که الفین از این واحد به منظور فرآوری محصولات اتان و عمدتاً تولید اتیلن به ظرفیت ۴۵۸/۷ هزار تن در سال ایجاد شده است؛ اتیلن تولید شده در این واحد به عنوان خوراک به واحد پلی‌اتیلن سنگین جهت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال پلیمر پلی اتیلن سنگین در گریدهای مختلف ارسال می‌شود.

نجفی گفت: هیدروژنی که از محصولات استراتژیک تولیدی در مجتمع پتروشیمی ایلام است که بر دو واحده تحت لیسانس شرکت‌های کالری و مالی آلمان با ظرفیت‌های ۶۱۷ هزار و ۱۶۷۰ نرمال متر مکعب بر ساعت تولید شده و  همچنین یک مجموعه از مخازن نشان دهد آنها به منظور ذخیره هیدروژن تولیدی از طرفی در واحد در نظر گرفته شده است.

https://ipna.news/157465کپی شد!