آغاز عملیات اجرائی هاب پتروشیمی قشم تا یک ماه آینده

مدیرعامل منطقه آزاد قشم از آغاز عملیات اجرائی هاب پتروشیمی قشم تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، آقای علی درویش‌پور گفت: سازمان منطقه آزاد قشم با نگاه به ظرفیت پتروشیمی این منطقه و به ثمر نشستن آن، طرح جامع هاب پتروشیمی منطقه قشم را مطالعه کرده و در یک ماه گذشته در کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد کشور به تصویب رسید.

وی افزود: امروز قشم به عنوان سرزمین فرصت‌های طلایی به واسطه دارایی‌ها، ظرفیت‌ها در حوزه نفت و انرژی و شیلات، جاذبه‌های بکر طبیعی و بی بدیل، قلمداد می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حدود ۲۶۰۰ هکتار از اراضی قشم در منطقه سَلَخ ، به این موضوع اختصاص پیدا کرده است گفت: ۴ شرکت ایرانی و یک شرکت چینی تاکنون موافقت اصولی را هم از وزارت نفت و هم از سازمان منطقه آزاد دریافت کرده‌اند.

درویش پور افزود: در حال حاضر، از خط هفتم سراسری گاز به طول ۵۷ کیلومتر با قطر ۳۰ اینچ، مواد خوراک صنایع پتروشیمی از بندرعباس به منطقه سلخ انتقال داده می‌شود.

وی ظرفیت تولید این شرکت‌ها را ۱۰ میلیون تن در سال بیان کرد و افزود: این تولیدات شامل متانول، پروپیلن، فرمالدئید و پایین دستی پتروشیمی است که کل محصولات صادراتی خواهد بود.

درویش پور کل حجم سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده در این طرح را هفت میلیارد دلار بیان کرد و گفت: در یک ماه آتی شرکت کی پیکو به عنوان نخستین شرکت با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی و ایجاد اشتغال قابل توجه، عملیات اجرائی را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در راستای این طرح‌ها، اسکله صادراتی با ظرفیت ۲۰ میلیون تن نیز برای هاب در نظرگرفته شده و در دست مطالعه است.

درویش پور گفت: همچنین سه واحد تولید گاز مایع هر یک به ظرفیت یک و نیم میلیون تن تولید در سال و سه واحد بانکرینگ و یک واحد پالایشگاهی در این هاب جانمایی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، یکی از ظرفیت‌های این منطقه را در حوزه شیلات بیان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ تن پرورش میگو در سال در قشم صورت می‌گیرد که به طور کامل صادر می‌شود.

درویش پور تولید ۱۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس را از دیگر اقدامات منطقه آزاد قشم بیان کرد و افزود: حدود ۳۰ هزار تن ماهی صیادی و نزدیک به ۱۵ هزار تن ماهی خشک در سال صادر می‌شود.

وی شیلات را حوزه‌ای ارز آور و صادرات محور در منطقه آزاد قشم خواند و گفت: با هدف‌گذاری انجام شده، در یک سال آینده ظرفیت پرورش میگو به حدود ۳۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

https://ipna.news/157252کپی شد!