پیش‌بینی فروش یک‌میلیون دلاری مگاپروژه ماهشهر

پروپیلن به‌عنوان یک محصول پایه‌ای در صنعت پتروشیمی که محصولات پایین‌دست با ارزشی از آن تولید می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است. این ماده در تولید بسیاری از بسپارها (پلیمرها) و مواد شیمیایی مصرف می‌شود.
به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محصولات حاصل از پروپیلن نیز شامل پلی‌پروپیلن، پروپیلن اکساید، اکریلونیتریل، کیومن/ فنل و ایزوپروپیل هستند که کاربرد متنوعی ازجمله در صنایع اتومبیل، ساختمان، مواد مصرفی، بسته‌بندی و الکترونیک دارند. پلی‌پروپیلن یکی از پرمصرف‌ترین و اساسی‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان صنایع پلیمر در سال گذشته با یک میلیارد و ۳۱میلیون دلار، پیشتاز در صادرات کشور بوده‌اند. بنا بر آمارها صنعت پلیمر ایران ۵/ ۱درصد از سهم تولید ناخالص داخلی و ۶/ ۳درصد از اشتغال را در برمی‌گیرد. بر همین اساس چشم‌انداز این صنعت برای کل زنجیره تولید آن با رشد همراه است. در حال حاضر چند شرکت بزرگ پتروشیمی پلی‌پروپیلن تولید می‌کنند، اما از بزرگ‌ترین آنها می‌توان به پتروشیمی کارون، جم و مارون اشاره کرد. طی چند روز گذشته هلدینگ خلیج‌فارس احداث یکی از بزرگ‌ترین واحدهای پلی‌پروپیلن کشور را در ماهشهر آغاز کرد.

 بزرگ‌ترین مجتمع ماهشهر از نظر ظرفیت

مدیرعامل مگا پروژه ماهشهر  ظرفیت تولید اتیلن این پروژه را یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: واحد پروپیلن این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد کشور ۴۲۰هزار تن پروپیلن تولید خواهد کرد. همچنین این مگا پروژه شامل ۵ واحد پلیمری مشتمل بر دو واحد پلی‌اتیلن سنگین (اچ‌دی) یک واحد پلی‌اتیلن سبک خطی (ال‌ال‌دی)، یک واحد پلی‌پروپیلن، یک واحد مونواتیلن گلایکول (ام‌ای‌جی) و یک واحد بوتادین است. به گفته مهدی قارونی، این مجتمع ظرفیت تولید ۶۰۰هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و ۵۵۰هزار تن مولواتیلن گلایکول را دارد. وی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌های کاویان و جم از تولیدکننده‌های بزرگ این محصولات در حال حاضر هستند، گفت: در ماهشهر نیز مارون بزرگ‌ترین تولیدکننده اتیلن با ظرفیت بیش از یک‌میلیون تن محسوب می‌شود. وی از لحاظ ابعادی مگا پروژه ماهشهر را شبیه پتروشیمی جم دانست. قارونی با اشاره به پتروشیمی بندر امام و اروند به‌عنوان سهامداران اصلی این مگا پروژه گفت: فاز اول این پروژه در ۳۰ هکتار از زمین‌های پتروشیمی اروند اجرا می‌شود که شامل واحد الفین با ۵ مخزن و برج‌های خنک‌کننده آن است. همچنین بخشی از فاز دوم که واحد پلی‌پروپیلن و بوتادین است در همین فاز قرار دارد. وی افزود: ادامه فاز دوم این مگا پروژه در زمین دیگری احداث می‌شود که شامل واحدهای پلی‌اتیلن و مونواتیلن گلایکول خواهد بود. وی با اشاره به برنامه ۴ ساله برای تکمیل این پروژه گفت: هر دو فاز این پروژه را همزمان پیش می‌بریم و واحدهای آن همزمان راه‌اندازی خواهند شد. قارونی پیش‌بینی برآورد سرمایه‌گذاری این مگاپروژه را ۲هزار و ۸۸۰میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این سرمایه از طریق آورده سهامداران و فاینانس تامین خواهد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر مذاکراتی را با بانک‌ها شروع کردیم، اما امیدواریم بتوانیم از فاینانس نیز استفاده کنیم. وی با اشاره به توافق‌نامه شرکت با سازندگان تجهیزات داخلی گفت: ۸۵درصد تجهیزات این مگا پروژه از ساخت داخل تهیه می‌شود و تنها بخشی از تجهیزات وارداتی خواهد بود. قارونی تصریح کرد: طی سال‌های طولانی تجهیزات ثابت مانند رآکتورها، مبدل‌ها و… در ایران با کیفیت مناسب تولید می‌شود و اکنون ایران در حوزه‌های زیادی توانمندی ساخت تجهیزات باکیفیت را دارد، بر همین اساس ما برای احداث این پروژه به توانمندی سازندگان داخلی اتکا کرده‌ایم. وی در ادامه درباره بازار محصولات این مگاپروژه و مطالعات بازارسنجی آن گفت: مطالعات امکان‌سنجی مناسبی صورت گرفته و هنوز هم در حال مطالعه در این زمینه هستیم و پیش‌بینی برای فروش محصولات در سال‌های آینده را آغاز کرده‌ایم. وی افزود: روند فروش محصولات پلیمری در چند سال اخیر هم در داخل و هم صادرات رو به رشد بوده و عملکرد مالی شرکت‌های تولیدکننده این محصولات نشان از روند مثبتی دارد. قارونی حاشیه سود این محصولات را ۲۰درصد دانست و گفت: پیش‌بینی فروش این پروژه بیش از یک‌میلیون دلار در سال خواهد بود. وی تامین خوراک درون‌گروهی را از ویژگی‌های این پروژه دانست و گفت: همه خوراک این مجتمع در درون گروه شرکت‌های خلیج‌فارس تولید می‌شود و نگرانی از بابت خوراک برای این مجتمع وجود ندارد. قارونی میزان اشتغال‌زایی این مگا پروژه را در زمان اوج ساخت حدود ۵هزار نفر در روز اعلام کرد که می‌تواند اشتغال‌زایی مناسبی در طول زمان ساخت این پروژه داشته باشد.

https://ipna.news/157096کپی شد!