جعفر ربیعی در بازدید از جدیدترین مگاپروژه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس:

مگاپروژه پتروشیمی الماس بزرگترین مجتمع بندرماهشهر از نظر ظرفیت خواهد بود/تاکید بر استفاده حداکثری از نیروهای بومی در ساخت این مگاپروژه

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به همراه جمعی از مدیران صنعت پتروشیمی و مدیران شرکت‌های تابعه این گروه، از مراحل اجرایی مگاپروژه پلی الفین بندرماهشهر بازدید کرد و پس از این بازدید به صورت نمادین در ایام میلاد امام رضا (ع) عملیات اجرایی این مگاپروژه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ در بازدید از محل احداث این مگاپروژه که در جوار پتروشیمی اروند در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد، جعفر ربیعی گفت: امروز، روز بزرگی برای صنعت پتروشیمی، برای هلدینگ خلیج‌فارس و برای شهرستان بندرماهشهر است. این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های پتروشیمی کشور است و به لحاظ ظرفیت، بزرگترین پتروشیمی بندرماهشهر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تصریح کرد: ما در گروه خلیج فارس در عین حال که اهتمام جدی برای اتمام پروژه‌های قبلی داریم، وظیفه‌ای بر دوش خود احساس می‌کنیم و آن آغاز پروژه‌های جدید و بزرگ برای رشد روز افزون صنعت پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه ساخت مگاپروژه‌ها کار شرکت‌های کوچک نیست و حتماً هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی مثل هلدینگ خلیج فارس بایستی روی این پروژه‌ها کار کنند، افزود: الحمدالله توفیق پیدا کردیم این مگاپروژه را در بندرماهشهر تعریف کنیم و به لطف همکاران خوبم در پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اروند به عنوان سهامداران پروژه، در کنار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد و یک مگا پروژه هم در عسلویه برنامه‌ریزی کردیم که انشاءالله در روزهای آینده کارهای اجرایی آن را هم شروع خواهیم کرد و این پروژه هم در زمان بهره‌برداری در عسلویه، بزرگترین پروژه آن منطقه خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: نکته مهمی که در مگاپروژه پتروشیمی بندرماهشهر، وجود دارد این است که همه خوراک آن، در درون گروه خلیج فارس تولید می‌شود و ما هیچ نگرانی درباره خوراک نخواهیم داشت؛ این در حالی است که مشکل خوراک، همواره شرکت‌های پتروشیمی را آزار می‌داد و از این نظر مگاپروژه پتروشیمی ماهشهر، یک پروژه شاخص است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: همین جا از مهدی قارونی، مدیرعامل توانمند این مگاپروژه که از بزرگان و مدیران باسابقه صنعت پتروشیمی هستند؛ (و گرچه می‌دانم حتما چنین خواهند کرد) می‌خواهم و تاکید می‌کنم که در دوران ساخت، حتماً پیمانکاران مستقر در منطقه را توجیه کنند و دستور بدهند که حداکثر نیرو از نیروهای بومی تامین و به کار گرفته شوند، مگر نیروهای خاص با تخصص‌های خاص که در منطقه نیستند، اما اکثریت قریب به اتفاق نیروهای این مگاپروژه در زمان ساخت انشالله از نیروهای بومی باشند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در زمان اوج ساخت، نزدیک به ۵ هزار نفر در روز در این مگاپروژه کار کنند و این یعنی یک اشتغال بسیار خوب ، در زمان ساخت که حدود ۴ یا ۵ سال تداوم دارد و این می‌تواند یک خبر خوش برای شهرستان بندرماهشهر و استان خوزستان باشد که جوانان و نیروی کار بومی، بتوانند در این پروژه نقش ایفا کند و در این افتخار شریک باشد.

وی در پایان با تشکر از حضور جمع محدودی که در این بازدید و مراسم نمادین حضور داشتند، خاطر نشان کرد: اینکه عملیات اجرایی این مگاپروژه در ایام با سعادت میلاد امام رضا (ع) شروع می‌شود را به فال نیک می‌گیرم و انشالله با نظر مبارک امام رضا (ع) و دعای خیر همه شما، این پروژه به روزهای خوب برسد و در سال‌های نه چندان دور ما بتوانیم شاهد بهره‌برداری فاز به فاز آن باشیم.

پیش از سخنان رییعی، مدیرعامل مگاپروژه بندرماهشهر در سخنانی به برخی از ویژگی‌های این مجتمع عظیم اشاره کرد و گفت: مگاپروژه پتروشیمی بندرماهشهر، مشتمل بر یک واحد الفین به ظرفیت یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن اتیلن، ۴۲۰ هزار تن پروپیلن و ۵ واحد پلیمری شامل دو واحد پلی اتیلن سنگین(اچ‌دی)، یک واحد پلی اتیلن سبک خطی (ال ال دی)، یک واحد پلی پروپیلن، یک واحد‌ مونو اتیلن گلایکول (ام ای جی) و یک واحد بوتادین است.

مهدی قارونی تصریح کرد: این پروژه در دو فاز که فاز اول شامل واحد الفین با ۵ مخزن مربوطه و برج‌های خنک کننده است و مابقی واحدها در فاز دوم ساخت و راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت طرح این مگا پروژه با شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی می باشد و اکنون در مرحله انعقاد قرارداد EPCC فاز اول هستیم که به زودی به پایان می‌رسد و پیمانکار مشغول به کار خواهد شد.

مدیرعامل مگاپروژه پتروشیمی پلی الفین بندرماهشهر، با تشکر از پتروشیمی اروند حسن نشان‌زاده، مدیرعامل این مجتمع به عنوان سهامدار این مگاپروژه برای تخصیص زمین، گفت: در این زمین فاز اول و بخشی از فاز دوم مگاپروژه شامل واحدهای پلی پروپیلن و بوتادین، اجراء خواهد شد و همچنین واحدهای پلی اتیلنی و مونو اتیلن گلایکول و… در زمین دیگری احداث خواهد شد.

گفتنی است در این بازدید و مراسم نمادین ، سید امید شهیدی نیا مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، جمعی از مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین جمعی از مدیران ستادی این گروه حاضر بودند.

https://ipna.news/157057کپی شد!