چهار گام برای تحقق اشتغال صنعتی در گچساران

تصویب منطقه ویژه اقتصادی،برنامه ریزی برای ایجاد پایانه صادراتی ، شتاب بخشی به تکمیل مجتمع پتروشیمی و تکمیل طرح کارخانه روغن کشی ،چهار گام مهم دولت تدبیر وامید برای تحقق رویای رونق اشتغال حوزه صنعت در شهرستان نفتخیز گچساران است.

 

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه وبویراحمد یکی از قطب های مهم صنعت نفت کشور محسوب می شود و مردم این شهرست

ان همواره رویای تبدیل شدن به قطب صنعتی جنوب کشور را داشته اند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران  که یکی از طولانی ترین شبکه های خطوط مناطق نفت خیز را در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، فارس و بوشهر راهبری می کند با داشتن۱۶ مخزن در مدار ظرفیت های خوبی برای ایجاد اشتغال در صنعت دارد به همین دلیل راه اندازی واحدهای تولیدی جدید از درخواست های مردم این دیار بوده است.
تلاش برای تکمیل مجتمع در حال احداث پتروشیمی گچساران مهمترین گام دولت برای رونق صنایع در این شهرستان بوده به طوری که این طرح که تا سال ۱۳۹۲ پس از ۱۰ سال کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۵درصد قرار است در سال ۱۴۰۱ بهره برداری شود.

تکمیل و بهره برداری از کارخانه روغن نباتی گچساران گام دیگری بود که افزون بر ایجاد بیش از ۱۰۰ فرصت شغلی منجر به افزایش درآمد ذرت کاران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز شده است.

وجود این واحد تولیدی در روزهای سخت آخرین سال خدمت دولت که با سخت ترین شرایط اقتصادی نیز همراه شد به داد مردم استان رسید و روغن خوراکی مورد نیاز مردم را تامین کرد.

اما تصویب منطقه ویژه اقتصادی گچساران در مجمع تشخیص مصلحت نظام گام طلایی برای رونق صنعت در گچساران است که امیدها را برای جذب سرمایه گذاری و به دنبال آن اشتغالزایی در این شهرستان زنده کرده است.

برنامه ریزی برای ایجاد پایانه صادراتی در واپسین ماه های فعالیت تدبیر و امید گویای تلاش خسته ناپذیر مسوولان برای ایجاد فرصت های تولید و اشتغال در شهرستان گچساران است.

با توجه به اینکه گچساران در محل اتصال استان های فارس، خوزستان، بوشهر و در نزدیکی بنادر جنوب کشور قرار دارد ظرفیت های لازم را برای ایجاد پایانه صادراتی دارد.

منطقه ویژه اقتصادی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ظرفیت های اشتغال و تولید گچساران به دلیل وجود منابع نفت و گاز با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شکوفا می شود.

سالار حسین پور تاکید می کند که تلاش برای جلب و تشویق سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، عمرانی منطقه ویژه از جمله مزایای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی گچساران است که با توجه  به قرار داشتن این شهرستان در محل اتصال استان های فارس، بوشهر و خوزستان آینده روشنی برای آن ترسیم شده است.

وی بیان کرد: فراهم شدن شرایط و امکانات برای بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی در حوزه صنعت نفت و گاز  و صنایع پایین دستی گاز و پتروشیمی به منظور ایجاد ارزش افزوده ،افزایش صادرات و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مزایای عملیاتی شدن این طرح است.

کارخانه روغن نباتی گچساران

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تکمیل وبهره برداری از کارخانه روغن نباتی گچساران را با ۵۰۹ میلیارد ریال اعتبار از طرح های مهم اقتصادی بهره برداری شده سال های اخیر در گچساران ذکر کرد که افزون بر اشتغال زایی به تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم استان کمک کرده است.

حسین پور تاکید کرد: این کارخانه که انواع روغن خوراکی در اندازه های مختلف تولید می کند ذرت مورد نیاز خود را با قیمتی بهتر از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خریداری می کند.

وی تاکید کرد: واحد تولیدی توسعه مالت در گچساران در شرکت بهنوش با ۱۰۶ میلیارد ریال اعتبار و۱۳ فرصت شغلی از دیگر طرح های مهم صنعتی استان در سال های اخیر استان بوده است.

پتروشیمی گچساران

به گفته حسین پور فراهم کردن شرایط شتاب بخشی به احداث مجتمع پتروشیمی گچساران با اختصاص ۲۴۰ میلیون یورو از دیگر خدمات ماندگار دولت تدبیر و امید برای توسعه صنعتی در گچساران است.

وی گفت:این طرح سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان دریافت خواهد کرد.مجتمع پتروشیمی این شهرستان ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت:با بهره برداری از کارخانه پتروشیمی  گچساران سالیانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن سی تری پلاس تولید می شود.

حسین پور  اضافه کرد:کارخانه پتروشیمی گچساران علاوه بر تامین خوراک پتروشیمی‌های دهدشت، بروجن، کازرون و نورآباد، بخشی از خوراک پتروشیمی‌های باختر را نیز تامین می‌کند.
با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران ،۳۵۰شغل بطور مستقیم و افزون بر ۲هزار شغل بطور غیر مستقیم برای جوانان منطقه ایجاد می شود.

پایانه صادراتی گچساران

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح ایجاد پایانه صادراتی در شهرستان گچساران تدوین و در کمیته اشتغال و سرمایه گذاری استان تصویب شده است.

امیر تیمور موسویان اظهار داشت: این طرح برای انجام مطالعات بیشتر به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده است. پایانه صادراتی گچساران پس از انجام مراحل مقدماتی با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سرمایه گذار احداث پایانه صادراتی گچساران مشخص شده است.

موسویان ابراز داشت: با توجه به اینکه گچساران در محل اتصال استان های فارس، خوزستان، بوشهر و در نزدیکی بنادر جنوب کشور قرار دارد ظرفیت های لازم را برای ایجاد پایانه صادراتی دارد.

وی تاکید کرد: در صورت ایجاد چنین زیرساختی امکان راه اندازی طرح های صنایع تبدیلی و نگهداری تولیدات کشاورزی به ویژه مرکبات و سیب در استان فراهم خواهد شد.

موسویان عنوان کرد: بازار یابی ، صادرات،اصلاح نظام توزیع و تنظیم بازار تولیدات استان کهگیلویه و بویراحمد از مزایای راه اندازی پایانه صادراتی در گچساران است.

وی با اشاره به تصویب  طرح منطقه ویژه اقتصادی گچساران در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایجاد پایانه صادراتی یکی از زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان نیز محسوب می شود.

موسویان اضافه کرد: براساس قانون در مناطق ویژه اقتصادی مشوق های خوبی برای جذب سرمایه گذاران پیش بینی شده است که می تواند به ایجاد فرصت های شغلی جدید کمک کند.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

https://ipna.news/156642کپی شد!