پتروشیمی دهدشت نماد بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان

 ۱۳ سال از کلنگ زنی پتروشیمی دهدشت در ۱۰۲ هکتار از مستعدترین اراضی کشاورزی می‌گذرد، اما چیزی جز یک فنس‌کشی نیست.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛کلنگ پتروشیمی دهدشت در سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۰۲ هکتار در منطقه «کلاچو» در مستعدترین زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و در شرق دهدشت به زمین زده شد.

این کلنگ‌زنی شروعی شد برای یک بازی دو سر باخت که ظرفیت‌های کشاورزی کهگیلویه ضایع شوند و هم پروژه‌ای نیمه تمام بر جای بماند و البته قرار بود این پتروشیمی کورسو امیدی باشد در دل مردمان دهدشت مردمانی که رنگ توسعه را به خود ندیدند و در نهایت مهاجرت را بر ماندن در کهگیلویه محروم ترجیح می‌دهند.

این واحد پتروشیمی با هدف تولید سالانه سه هزار تن مواد پلی اتیلن سنگین و اشتغال قریب به ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم به زمین خورد، کلنگی که تاکنون و پس از گذشت ۱۳ سال دهدشت و دهدشتی خیری آز آن ندیدند.

با حسابی سرانگشتی و ساده و با حجم بالایی که پتروشیمی دهدشت از زمین‌های غنی کلاچو اگر یونجه و پیاز کاشته شده بود منافع آن از راه اندازی پتروشیمی بیشتر بود.

به هر روی این پتروشیمی از یک سو نماد سو مدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در جانمایی این پروژه بود و از سویی به عنوان نماد بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و متولیان است.

مردمانی که هر روز باید شاهد مرگ رویاهای خود در کهگیلویه بزرگ باشند و آرزوهای ریز و درشتشان برای توسعه دیارشان پرپر پی‌شود.

از زمان کلنگ زنی طرح تا سال ۹۸ پیشرفت حدود ۱۵ درصدی این طرح موجب اعتراض شدید معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و حتی نماینده مجلس شهرستان کهگیلویه قرار گرفت.

نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی در اولین روزهای نمایندگی خود در مجلس یازدهم جلسات متعددی برای پیگیری این پروژه مهم با متولیان امر برگزار نمود.

محمد موحد در توضیح وضعیت پتروشیمی دهدشت، ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در گذشته توسط مسئولان و نمایندگان ادوار شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: این پروژه در ۱۳ سال پیش کلنگ زنی شد و مردم انتظار فراتر از وضعیت امروز داشتند، و تمام تلاش خود را برای پیگیری این موضوع طی جلسات با وزیر و دیگر دست‌اندرکاران نموده‌ایم.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: با بهره‌برداری از پتروشیمی دهدشت بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم و صدها شغل دیگر در مجموعه‌های وابسته آن ایجاد می‌شود.

سید محمد موحد از مشخص شدن پیمانکاران و شروع به کار خبر داد و افزود: قرار است این پروژه ظرف مدت حداکثری ۴۰ ماهه به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به موضوع استخدام در این پروژه اشاره کرد و گفت: از ابتدا قرار بوده اگر اشتغالی در این پروژه ایجاد شود سهم فرزندان همان منطقه باشد، و نباید به پیمانکاران اجازه بدهند که از دیگر مناطق نیرو وارد این پروژه کنند.

به هر روی اگر وعده موکل کهگیلویه بزرگ در رابطه با بهره‌برداری از پتروشیمی دهدشت محقق شود زمانی ۱۷ ساله برای پروژه‌ای غیرکارشناسی صرف شده است و باید دید این وعده باز تو خالی بود یا رنگ واقعیت به خود می گیرد گرچه شاید دیگر برای  سیل جوانان جویای کار کهگیلویه بزرگ تفاوتی نخواهد داشت.

https://ipna.news/153842کپی شد!
منبع