اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی در ایام کرونا جدی گرفته شود

بخش پیشگیری دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، در ایام شیوع کرونا تعطیل نیست و با رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات ارایه می شود تا اجرای اقدامات پیشگیرانه و درمان های دندان پزشکی جمعیت تحت پوشش به تعویق نیفتد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، هدی بهرامیان معاون پیشگیری بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه زمان پایان اپیدمی کرونا مشخص نیست، توصیه می شود : موارد پیشگیری از بیماری های دهان ودندان و درمان به موقع آنها جدی گرفته شود تا از صدمات جبران ناپذیر به دندان ها جلوگیری شود.

وی توضیح داد: اگر درمراحل اولیه بروزعلایم، مشکلات دندان و لثه ها رفع نشود، باید درمان های سنگین تر، پرهزینه تر و تهاجمی تر برای درمان، لحاظ شود.
بهرامیان تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری های مربوط به لثه و دندان ها حالت پیشرونده دارد و در مواردی با عامل ابتلا به بیماری های دیگر همچون بیماری های قلب و عروق نیز مرتبط است؛ از این رو رعایت بهداشت دهان ودندان و پیگیری، پیشگیری و خود مراقبتی می تواند از پیشرفت سایر بیماری ها جلوگیری کند.

معاون پیشگیری دندانپزشکی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران افزود: در واحدهای پیشگیری دندانپزشکی همه درمانگاه ها همانند بخش پیشگیری بیمارستان، پس از تشکیل پرونده ، شاخص های دندانی ولثه ای ، شاخص های ارزیابی پوسیدگی دندانی، بیماری های لثه ،بافتهای پریودنتال و بهداشت بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرد و برحسب ارزیابی ریسک بیمار، آموزش مرتبط ارایه می شود.
به گفته

بهرامیان اقدامات پیشگیرانه واحد پیشگیری ، برای کودکان نیز پرونده پیشگیری تشکیل می شود و فلوراید تراپی و شیار پوشی برای دندان آنها انجام می شود، ضمن اینکه طرح غربالگری و فراخوان هر شش ماه نیز در برنامه کاری برای اطفال و نوجوانان قرار دارد تا سلامت دهان آنها در طول زمان تحت کنترل و بررسی قرار گیرد

بهرامیان گفت: در بررسی های صورت گرفته از سال ۹۵ تا کنون، ارایه خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی ، سالانه ۷۲ درصد افزایش داشته که بررسی های سالانه موجب ۳۴ درصد کاهش در خدمات “Endo” (درمان ریشه)، ۵۱ درصد کاهش در کشیدن دندان ، ۱۴ درصد کاهش در ترمیم های دندانی شده است .

وی خاطر نشان کرد: درحالی که پذیرش بیماران و معاینه و مراقبت در بخش های دندانپزشکی افزایش یافته است ، اما خدمات کشیدن دندان و درمان ریشه دندان کاهش کاهش یافته است که نشان می دهد دندان ها به موقع ترمیم شده اند و قبل از اینکه دندان به مرحله پوسیدگی کامل برسد و یا اینکه بافت لثه از بین برود، اقدامات درمانی به موقع انجام و با اقدامات پیشگیرانه از پوسیده تر شدن دندانها و تخریب آنها جلوگیری شده است از طرفی با آموزش های موثر و اقدامات پیشگیرانه به موقع در سطح اول ، تلاش شده درصدی از جمعیت (بخصوص کودکان) که پوسیدگی دندانی را تجربه نکرده بودند همچنان بدون پوسیدگی باقی بمانند.

بهرامیان گفت: در سال ۹۷ مراجعین بخش پیشگیری دندانپزشکی ، ۲۰ هزار و ۲۳۳ نفر و مراجعین سال ۹۸ حدود ۲۱ هزار و ۴۹۲ نفر بودند که روند افزایشی مراجعه به این بخش را تایید می کند.

وی افزود: در یک ماه آخر سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا، روند پذیرش در دندانپزشکی کاهش یافت و تعداد مراجعین در فروردین و اردیهشت سال ۹۹ به صفر رسید اما از خرداد ماه امسال، ارایه خدمات و فراخوان افراد با رعایت پروتکل ها از سرگرفته شد.

بهرامیان خاطرنشان کرد: طبق فراخوان های شش ماهه، بیمار ملزم می شود برای معاینات پیشگیری مراجعه کند و اقدامات انجام شده در پرونده بیماران ثبت و بیمار ملزم می شود برای معاینات پیشگیری در مرکز حضور داشته باشد و سعی می شود برای جمعیت تحت پوشش پرونده پیشگیری ایجاد شود.

وی با اشاره به پروژه الکترونیکی شدن پرونده های پزشکی گفت: استفاده از این نرم افزار که اولین نرم افزار پیشگیرانه درکشور است ، این امکان را فراهم می کند، هر فرد به صورت دوره ای از نظر پوسیدگی های دندانی بررسی و کنترل شود و اطلاعات مستند از جامعه آماری به ما ارایه دهد.

به گفته وی درحال حاضرسعی می شود، کیفیت وکمیت خدمات بخش پیشگیری دندانپزشکی ، ارتقا داده شود و به زودی آموزش های مجازی با استفاده از امکانات موجود و ایجاد امکانات جدید افزایش یابد تا جمعیت تحت پوشش، بتوانند از خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی در زمان شیوع کرونا نیز بهره مند شوند.

https://ipna.news/152860کپی شد!