نخستین نیروگاه خورشیدی شناور ایران در پتروشیمی مهاباد راه‌اندازی شد

مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران خود موفق شد نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ این شرکت پس از ۶ ماه تحقیق موفق شد این ایده را عملی کند. ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است که در صورت تکمیل طرح و اجرای فاز دوم، این ظرفیت به نیم مگاوات برق هم می‌رسد و تا چند هفته آینده این نیروگاه به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.

۸۰ درصد امکانات این نیروگاه بومی شده و برای نخستین بار روی استخر ذخیره آب‌های سطحی مجموعه پنل‌های شناور به‌کار گرفته شد و در کنار جلوگیری از تبخیر آب، کارآیی نیروگاه با خنک‌کاری در سطح آب‌های سطحی ۱۳ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

یکی از مزیت‌های مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب‌شیرن‌کن‌ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دورند و از نظر زیرساخت‌های انرژی و نیرو دچار مشکل هستند. این طرح در کنار مزیت‌های عمرانی از نظر اقتصادی هم برای سرمایه‌گذار به صرفه است.

هزینه برآوردشده برای این طرح ۸۵۰ میلیون تومان است که زمان بازگشت سرمایه در این طرح با حمایت دولت کمتر از پنج سال است، همچنین قرار است این نیروگاه خورشیدی در فاز دوم برق مورد نیاز ۴۰۰ خانوار روستایی را تأمین کند.

ساخت این نیروگاه هم‌زمان می‌توان انرژی لازم از نظر نیرو (برق) برای استقرار جوامع و در ادامه آب شیرین مورد نیاز مردم را فراهم کند.

https://ipna.news/152261کپی شد!