ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری پتروشیمی کاوه

مدیرعامل پتروشیمی کاوه، سرمایه گذاری این طرح را ۹۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این مجتمع سالانه ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ ابراهیم عسگریان روز پنجشنبه (۱۶ مردادماه) در آیین بهره‌برداری از پتروشیمی کاوه با اشاره به اینکه این مجتمع بزرگترین مجتمع تولیدکننده متانول جهان با ظرفیت تولید سالانه ۲.۳ میلیون تن است، اظهار کرد: پتروشیمی کاوه در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار اجرا و ساخته شده است که قابلیت توسعه برای ۵ طرح را دارد.

وی افزود: حدود ۱۳۵۰ نفر در مجتمع پتروشیمی کاوه مشغول به کار هستند که ۶۰ درصد این کارکنان بومی هستند.

مدیرعامل پتروشیمی کاوه، اسکله و یوتیلیتی اختصاصی را از ویژگی های شاخص و مهم این پروژه دانست و گفت: عملیات طراحی و ساخت اسکله اختصاصی کاوه در مدت ۷ سال اجرا شده است که قابلیت بارگیری کشتی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی را داراست و ظرفیت این اسکله تا ۸ میلیون تن در سال قابل افزایش است. این اسکله علاوه بر اینکه قابلیت بارگیری متانول به روش SPM، قابلیت بارگیری مواد دیگر را هم داراست.

عسگریان ادامه داد: پتروشیمی کاوه ۹ مخزن ذخیره با ظرفیت ۴۲۰ هزار تن متانول که منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه متانول کاوه دارای ۲ نیروگاه ۵۰ مگاواتی استیم توربرو و ۲ نیروگاه ۵۴ مگاواتی جس تورباین است، تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف اکسیژن مایع در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تأمین این ماده حیاتی در دستور کار قرار گرفته و با تمام توان برای رفع نیاز اکسیژن بیمارستانی این کار در اولویت این واحد تولیدی است.

مدیرعامل پتروشیمی کاوه، سرمایه گذاری این طرح را به همراه اسکله و یوتیلیتی اختصاصی ۹۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ۶۶ درصد وزنی این میزان از سرمایه گذاری داخلی بوده و پیش بینی می شود این طرح سالانه ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی متانول افت کرده است، اظهار کرد: با میانگین قیمت ۲ سال گذشته، برآورد می شود میزان سرمایه گذاری صورت گرفته دراین طرح ۴ ساله بازگردد.

به گفته عسگریان، ساخت ۵ بویلر ۷۵ تنی و ۲ بویلر ۱۱۰ تنی با فشار بالا نیز در یوتیلیتی این طرح حائز اهمیت است که بسیار قابل توجه در خروج ارز شده است.

وی به گستره زمین این طرح اشاره کرد و گفت: این شرکت درخواست واحد متانول ۲ را به منظور توسعه پایین دست این محصول اعلام کرده است.

طرح های پتروشیمی کاوه، کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان امروز (پنجشنبه، ۱۶ مردادماه) با دستور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسیدند که افتتاح این طرح‌ها افزایش سالانه ۴ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی و ۷۳۰ میلیون دلار درآمد را برای کشور به دنبال دارند.

https://ipna.news/152091کپی شد!
منبع