در گفت وگو با معاون برنامه ریزی تلفیقی پتروشیمی جم مطرح شد

پتروشیمی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تولیدی در صنایع کشور بوده که بخش اعظمی از آمار‌های صادرات غیرنفتی را، وابسته به خود کرده و این صنعت، در دهه‌های ۷۰ تا ۸۰ با سرمایه‌گذاری مناسبی همراه شد تا میزان رشد و صادراتی که امروز شاهد آن هستیم، پایه‌گذاری شده باشد.

به گزارش خبرگزاری ایپناو به نقل از بورس نیوز، گفت‌و‌گویی با محمد حسین پاشنه طلا، معاون برنامه‌ریزی تلفیقی و فناوری اطلاعات پتروشیمی جم را در ادامه می خوانید:

پتروشیمی‌ها باید با چه نگرشی به حیات خود ادامه دهند؟‌
بنگاه به‌عنوان یک موجود ارگانیک و زنده باید دو نوع نگاه داشته باشد؛ نخست آنکه، برنامه‌ریزی برای کسب‌و‌کار فعلی و دیگری برنامه ریزی برای آینده.
بنگاه‌داران باید بدانند که چرخه عمر محصولات و تکنولوژی چگونه بوده و رفتار مصرف‌کننده چه تغییراتی را خواهد داشت؛ الزامات زیست محیطی چه نکاتی برای شرکت‌ها داشته و … معنای دیگر این نوع صحبت‌های چیست، به این معنا که ما باید به طور مداوم رصد محیطی را در دستور کار قرار دهیم چه محیط داخل، خارج صنعت و حتی محیط کلان نباید از دایره دید مدیران این حوزه پنهان بماند.
پس نگاه بیرونی به صنعت پتروشیمی دارای اولویت است؟
باید حرکت سایر رقبا و این صنعت را زیر ذره‌بین گذشت، از لحاظ تکنولوژی، تولید و رفتار مصرف‌کنندگان که فاکتور‌های حیات یک پتروشیمی است، نباید از هیچکدام از آن‌ها غافل شد؛ از سوی دیگر باید مثالی برای رفتار مصرف‌کننده آورده شود، تا به امروز محصولی مدنظر خریداران بوده و اتفاقا آمار‌های فروش و درآمدی آن کاملا باب میل بنگاه تولیدی نیز هست اما؛ زمانی که آزمایش‌ها در آینده نشان می‌دهد که محصولی برای فروش مضر است، باید پتروشیمی‌ها فاز تولید آن محصول را تغییر دهند تا کل مجموعه با زیان مواجه نشوند.
اگر شرکت‌های پتروشیمی این فاکتور‌ها را یعنی انفعالات محیط، تکنولوژی و رفتار مصرف کننده را مورد ارزیابی لحظه‌ای قرار داده باشد، می‌تواند هنگام تغییر این فاکتورها، سریعا خط تولید را با تغییراتی مواجه سازد و محصول را به سمتی هدایت کند که عاری از هر نوع مشکل باشد تا فروش آن کالا با حاشیه منفی مواجه نشود اما؛ اگر شرکتی به این مسائل توجه نکند، شرکت بعد از مدتی به میرایی دچار می‌شود.
آینده نگری در پتروشیمی جم بر چه پایه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود؟
آینده‌نگری در ۳ فاکتور عنوان شده بعلاوه آینده نگری محیط زیست به‌همراه بررسی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی کشور و حوزه بین الملل دارای اولویت ویژه‌ای است؛ نباید فراموش کرد که نمی‌توان شرکتی در تراز بین الملل بود اما؛ روابط و سیاست‌های بین‌المللی و … را نداشت.
در کمیته مدیریت استراتژی پتروشیمی جم، تمام پلتفرم‌های فاکتور‌های عنوان شده به صورت تنظیمی و تدوین شده گردآوری شده که توسط جمعی از نخبگان، مدیران میانی و ارشد کلان شرکت به طور مستمر رصد و تصمیم‌گیری می‌شود تا آینده شرکت بدین صورت ترسیم شود؛ چنین نوع نگرشی مطرح شده که پتروشیمی جم در حال حاضر یکی از چراغ‌های روشن و پرفروغ صنعت پتروشیمی ایران نام گرفته و در آینده هم این روند را ادامه خواهد داشت.
پاندمی کرونا و سقوط قیمت‌های جهانی چه تاثیری بر عملکرد شرکت داشت؟ در سال ۹۸ دو اتفاق افتاد که یکی شیوع پاندمی کرونا و دیگری سقوط جهانی قیمت نفت بود. این‌ها دو ریسک بسیار بزرگ بود که اتفاق افتاد. وقتی این تهدید‌ها بر پیکره جامعه وارد می‌شود شرکت‌های اقتصادی هم ممکن است تاثیر بپذیرند.
برای جامعه جهانی این دو پدیده یک تهدید بود، اما در عین حال توانست فرصت‌هایی را رقم بزند. شرکت پتروشیمی جم در فروردین ماه کارگروه واکنش سریع را به صورت ویدئوکنفرانس تشکیل داد و از تمام مدیران شرکت برای امور کارشناسی دعوت بعمل آمد تا اثرات کرونا و سقوط قیمت نفت شناسایی شود. دو پدیده باعث تغییر رفتار مصرف کننده می‌شود.
به عنوان مثال با شیوع کرونا مصرف خودرو و حمل و نقل کاهش پیدا می‌کند، این یعنی تغییر رفتار مصرف کننده. خرید‌هایی که مستقیما با سلامت و بهداشت ارتباط داشت و مربوط به سلامت و بهداشت بود اولویت پیدا کرد. واحد‌های R&D در تولید گرید و واحد‌های بازاریابی در حوزه فروش محصولات اقدامات زیادی انجام دادند.
درواقع این اتفاق جهانی از دو منظر “اقتصادی ” (که سود سهامدار و ثروت سهامدار بیشینه شود) و مسئولیت‌های “اجتماعی” باید مورد بررسی قرار گیرد.
در گفت‌وگو با عضو هیات مدیره پتروشیمی جم مطرح شد
از اهداف جامع شرکت پتروشیمی جم به چه نکاتی می‌توان اشاره کرد؟
به عنوان یک بنگاه اقتصادی سلامت در کشور دو هدف پیش روی این شرکت قرار دارد. هدف اول بالا بردن سود و دریافت اقتصادی است چرا که سهامداران “جم” بازنشستگان کشوری بوده و دِین به جامعه باید ادا شود.
در همین راستا با ارائه محصولاتی، چون ماسک، گان پزشکی، لوازم بسته‌بندی بهداشتی تمرکز صورت گرفته تا مسئولیت اجتماعی را بهتر پاسخ دهیم.

https://ipna.news/151894کپی شد!