رشد عملکرد پالایشگاه ها در تامین خوراک پتروشیمی

جهان اقتصاد از تامین خوراک پتروشیمی ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گزارش می دهد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛تا چند سال پیش تامین خوراک پتروشیمی‌ها چه در بخش مایع و چه گاز با مشکلات زیادی روبرو بود و تولید گاز کشور در روزهای سرد سال به زور کفاف مصرف سوخت را می‌داد و با بالا گرفتن مصرف در زمستان،‌ ابتدا خوراک گاز پتروشیمی‌ها قطع می‌شد اما گفتنی است که با گسترش پالایشگاه ها ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نه تنها مشکلی در تامین خوراک وجود ندارد بلکه بخشی از نفتای مازاد نیز از کشور صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در خوراک مایع نیز به دلیل کمبود تولید بنزین و فاصله آن تا مصرف،‌ معمولا تولید نفتای پالایشگاه‌ها پایین می‌آمد و پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع کار می‌کردند با مشکل مواجه می‌شدند. همین امر باعث شده بود تا با وجود ظرفیت ۶۰ میلیون تنی پتروشیمی‌های کشور،‌ اما معمولا فعالیت این واحدها پایین‌تر از ظرفیت واقعی باشد که این مشکل از سال گذشته دیگر وجود ندارد .

بنابراین گزارش، پالایشگاه ها در سال ۹۸ به طور متوسط روزانه ۷میلیون لیتر خوراک تولیدی به پتروشیمی های کشور اختصاص دادند که پالایشگاه آبادان با محقق کردن ۱۱۱ درصد از برنامه های تعریف شده دراین خصوص بیشترین میزان خوراک را به مجتمع ها ارسال کرده است.

درحالی که برنامه پالایشگاه آبادان برای تخصیص پتروشیمیبه پتروشیمی ها معادل ۳/۳ میلیون لیتر در روز بوده است، ولی در سال گذشته به طور متوسط روزانه ۴/۴ میلیون لیتر خوراک برای پتروشیمی ها تامین کرده است.

گفتنی است پالایشگاه اصفهان نیز ۷۰ درصد از برنامه های ارسال خوراک به پتروشیمی های اصفهان و اراک را محقق کرده است و در کل از برنامه ۱۷۳۶ میلیون لیتر تعریف شده این پالایشگاه ۳۵۰/۱ میلیون لیتر به پتروشیمی های مذکور خوراک تحویل شده است. در میان محموله های ارسالی فقط ۲۳/۴ میلیون لیتر نفتای سبک به پتروشیمی اراک ارسال شده است.

این گزارش حاکی از آن است پالایشگاه شازند ۹۵.۶ درصد از برنامه تعریف شده برای ارسال محموله های مخلوط و بلندینگ نفتا، بوتان ، پروپیلن نفت سفید را محقق کرد. این پالایشگاه از ابتدای سال گذشته به صورت میانگین ۵۳۵ هزار لیتر نفتای سبک و ۱۲۳ هزار لیتر پروپیلن به پتروشیمی شازند تحویل داده است تا در مجموع ارسال حدود ۷۰۰ هزار لیتر خوراک به صورت روزانه را به ثبت برساند.

پالایشگاه تهران نیز در سال گذشته متوسط روزانه ۲۰۰هزار لیتر نفتا به پتروشیمی تبریز ارسال کرده است.

بدین ترتیب پالایشگاه تبریز نیز در میان سیاهه پالایشگاه ها توانست از برنامه مدون ارسال ۵۲۸ هزار لیتر ارسال خوراک در سال گذشته ، تخصیص ۴۱۳ هزار لیتر خوراک تولیدی را به پتروشیمی محقق کند. این پالایشگاه روزانه ۴۵ هزار لیتر بنزین و ۱۴۱ هزار لیتر بوتان را به پتروشیمی تحویل داد.

گفتنی است در مجموع رقمی درحدود ۷ میلیون لیتر برای تخصیص خوراک واحدهای پتروشیمی در صنعت پالایش کشور در نظر گرفته شده بود که عملکرد پالایشگاه های مذکور نشان از پیشی گرفتن ارسال خوراک تولیدی به صنعت پتروشیمی دارد.

https://ipna.news/151877کپی شد!